Nejobjektivnější a nestranné informace hledá většina Čechů na internetu

10.10.2014 16:36 | Zprávy

Nejobjektivnější a nestranné informace, hledá většina domácí populace zejména na internetových zpravodajských serverech. Internet tak sesadil z vedoucí pozice Českou televizi, která se navíc propadla až na třetí místo za Český rozhlas. Ukázal to exkluzivní průzkum společnosti SANEP, který porovnával naměřené hodnoty z února a září letošního roku.

Nejobjektivnější a nestranné informace hledá většina Čechů  na internetu
Foto: Martin Kovář
Popisek: Počítač, internet, klávesnice. Ilustrační foto.

Skutečnost, že internet nabízí nepřeberné množství názorových platforem v podobě mnoha zpravodajských serverů, článků, diskusí, komentářů a pořadů, patrně vede 27,2% dotázaných k závěru, že právě ona internetová informační rozmanitost je klíčem k získání objektivních a nestranných informací. Přitom v únoru tento názor v rámci internetových zpravodajských portálů sdílelo pouze 20,6% respondentů.

Aktuálně tak posunuly internetové zpravodajské servery z prvního místa Českou televizi, jejíž zpravodajské pořady vnímalo 22,1% dotázaných jako nejobjektivnější a nestranné v únoru letošního roku. Aktuálně však tento názor sdílí 19,8% dotázaných, zatímco zpravodajské pořady Českého rozhlasu vnímá jako objektivní a nestranné aktuálně 24,6% dotázaných. Přitom v únoru letošního roku tento názor v případě Českého rozhlasu 21,3% dotázaných.

Český rozhlas se tak pod vedením Petera Duhana, který stojí v čele Českého rozhlasu od února 2010, stává z pohledu veřejnosti stále důvěryhodnějším médiem, které je navíc aktuálně důvěryhodnějším než Česká televize v čele s generálním ředitelem Petrem Dvořákem (zvolen 21. září 2011).

Jak totiž ukazuje srovnání s obdobným průzkumem, který společnost SANEP provedla ve spolupráci s mediální analytičkou Irenou Ryšánkovou na konci roku 2010, v případě důvěryhodností informací České televize provází od roku 2010 strmý pád, v případě Českého rozhlasu je patrný pozvolný nárůst a aktuální předstižení České televize. 

Aktuální průzkum společnosti SANEP tak vedle zjištění, že zpravodajské pořady Českého rozhlasu jsou vnímány jako důvěryhodnější a objektivnější než v případě zpravodajství České televize, potvrdil dlouhodobě sledovaný nárůst důvěry v internetová zpravodajská média, která v důvěře a objektivnosti předstihla dlouhodobé veřejnoprávní lídry.

Internetové servery nabízejí jak rychlost a dostupnost, tak zejména různorodost informací, což v souhrnu nabízí nejširší možné názorové a zdrojové informační spektrum. Internetová média tak zejména díky okamžitému přístupu k vícezdrojovým informacím umožňují i vytváření objektivnějšího pohledu na danou problematiku, než je tomu v případě jednoho média.

Při pohledu na hodnocení internetových zpravodajských serverů je však nutné do této kategorie započítat i zpravodajské servery České televize a Českého rozhlasu, které bezpochyby patří do široké nabídky zpravodajských informací dostupných na internetové síti.

Naopak i nadále nejméně důvěřuje domácí populace zpravodajským pořadům soukromých rozhlasových celoplošných stanic, což lze přičíst zejména skutečnosti, že většina soukromých rozhlasových stanic je převážně orientována na hudbu a zábavu a za tímto účelem jsou také primárně vyhledávána svými posluchači.

Z pohledu ovlivnitelnosti zájmovými skupinami je na tom i nadále nejhůře Česká televize, v jejímž případě je aktuálně 24,6% dotázaných názoru, že tato veřejnoprávní instituce je ve zpravodajství názorově a informačně nejvíce ovlivnitelná z pohledu zájmových politických a finančních skupin. V únoru letošního roku tento názor přitom sdílelo pouze 18,7% dotázaných. Je zde tedy patrný negativní nárůst.

Změny ve vlastnictví největších médií, kdy se např. vlastníkem MF DNES stal šéf hnutí ANO a ministr financí Andrej Babiš, se pak patrně odrážejí na zjištění, že za Českou televizí skončila soukromá tištěná periodika.

Jedním z nejméně ovlivnitelným médiem z pohledu zájmových politických a finančních skupin je pak vnímán Český rozhlas, za nímž skončily soukromé celoplošné rozhlasové stanice.Za poněkud znepokojující však lze označit skutečnost, že dle názoru téměř třetiny dotázaných jsou názorově a informačně ovlivnitelné z pohledu zájmových politických a finančních skupin všechna média. Za touto nedůvěrou můžeme spatřovat novodobý fenomén, kterým je získávání vlivu nad jednotlivými médii soukromými osobami z řad významných domácích kapitálových skupin či osobami, které mají vliv na vrcholnou politiku, či se jedná přímo o vrcholové politiky, kteří vlastní významná tuzemská média.

Exkluzivní průzkum byl proveden ve dnech 22. – 26. 9. 2014 na vybrané skupině 4.275 dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek obyvatel ČR ve věku 18-70 let. Celkově se průzkumu společnosti SANEP zúčastnilo v rámci respondentního panelu více jak 220 tisíc registrovaných uživatelů 16.192 dotázaných. Reprezentativní vzorek byl vybrán metodou kvótního výběru a odpovídá sociodemografickému rozložení obyvatel ČR dle údajů Českého statistického úřadu. Statistická chyba u uvedené skupiny obyvatel se pohybuje v rozmezí +21,5%. Kontrola daného vzorku byla provedena triangulační datovou metodou.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Proč jste si vybral za terč zrovna Feriho?

Já ho nehájím, dostal, co si zasloužil, ale ukažte mi stranu, která ve svých řadách neměla někoho, kdo byl čelil trestnímu stíhání nebo nebyl odsouzen? Je to přeci i případ ANO, kde dokonce v čele stál trestně stíhaný člověk a nikomu to nevadilo. Navážet se pak do jiných mi přijde z vaší strany dost...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Česká pošta: Pobočky Czech POINT budou součástí Týdne pro Digitální Česko

22:03 Česká pošta: Pobočky Czech POINT budou součástí Týdne pro Digitální Česko

Do Týdne pro Digitální Česko, který začne již 18. listopadu, se zapojí pobočky Czech POINT na České …