„Potvrdil se náš předpoklad, že službu SMS jízdenek by mohla uvítat zejména mladší generace, která už si život nedovede představit bez každodenního využívání mobilních telefonů, a to nejen ke klasickému volání, ale též k posílání textových zpráv, fotografování, určování polohy, ovládání bankovního účtu, hledání v jízdních řádech nebo sledování internetu. Mezi tyto funkce dobře zapadá i úhrada jízdného v MHD,“ řekl ředitel DSZO Josef Kocháň.
DSZO zavedla používání SMS jízdenek od 1. července 2014. Prostřednictvím SMS lze koupit za 20 Kč přestupní jízdenku s dobou platnosti 40 minut nebo za 90 Kč 24hodinovou celosíťovou jízdenku nebo za 45 korun 24hodinovou celosíťovou zlevněnou jízdenku. „Jednoznačně největší zájem je o 40minutové jízdenky. Těch celosíťových se prodává měsíčně jen asi 60–80 kusů,“ upřesnil vedoucí dopravního úseku Pavel Nosálek.
Prodej SMS jízdenek začínal loni v červenci na počtu kolem stovky kusů denně. V červenci 2014 se prodalo 4 053 SMS jízdenek. Od té doby však prodej zvolna, ale vytrvale narůstá. Za prosinec 2014 už DSZO zaznamenala prodej 7 194 jízdenek, za leden 2015 to bylo 7 230 jízdenek. Rekordní denní prodej činil 361 kusů – bylo ho dosaženo v pátek 9. ledna.
Přesto platí, že prodej SMS jízdenek je stále spíše jen okrajovou či doplňkovou formou úhrady jízdného v MHD. Pro srovnání – za rok 2014 prodala DSZO téměř 4,5 milionu kusů přenosných jízdenek (mimo časové jízdenky). Z toho SMS jízdenek bylo (za půl roku) něco přes 36 tisíc kusů. Za celé druhé pololetí 2014 se tedy prostřednictvím SMS z mobilních telefonů prodalo jen asi 1,6 procenta ze všech jízdenek. U řidičů se prodalo 3,8 procenta jízdenek. Podle zkušeností jiných dopravních podniků, u kterých se používají SMS jízdenky už delší dobu, dosahuje jejich podíl maximálně pěti procent z celkového objemu prodaných jízdenek. Ve Zlíně a Otrokovicích se nejvíce nepřenosných jízdenek prodá prostřednictvím jízdenkových automatů. V loňském roce to bylo přes 2,7 milionu kusů, což představuje asi 60,9 procenta ze všech přenosných jízdenek.
Zavedení SMS jízdenek nepřineslo v odbavování cestujících žádný zásadní problém. Pokud jde o reklamace či přepravní kontrolu, občas se vyskytují případy, kdy si cestující koupí SMS jízdenku příliš pozdě. „V případě sporu jsme schopni zpětně dohledat, v kterém čase cestující objednávku SMS jízdenky odeslal, kdy dostal platnou SMS jízdenku do svého mobilu a v kolik hodin přesně odjížděl konkrétní spoj MHD z konkrétní zastávky. SMS jízdenky je nutno objednávat ještě na zastávce a nenastupovat do vozidla, dokud platná SMS jízdenka do mobilu nedojde,“ upozornil Pavel Nosálek.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva