Za tu dobu se na něj s žádostí o pomoc obrátilo téměř sto tisíc lidí. Všem ombudsman pomohl nebo poradil, vysvětlil jim jejich možnosti, doporučil, jak se dá jejich situace změnit. Mnohá šetření ochránce navíc vedla k plošným změnám praxe, takže zprostředkovaně se pomoci ombudsmana dostalo i dalším desítkám tisíc lidí.
Před patnácti lety, 18. prosince 2000, zahájil slibem do rukou předsedy Poslanecké sněmovny činnost první český veřejný ochránce práv Otakar Motejl a začal budovat instituci, které lidé věří. V některých obdobích patnáctileté historie byl ombudsman hodnocen dokonce jako nejdůvěryhodnější instituce v České republice.
V roce 2010 se ombudsmanem stal Pavel Varvařovský, kterého v únoru 2014 vystřídala v této funkci současná ombudsmanka Anna Šabatová.
V průběhu let se také rozšiřovala působnost ochránce, nejprve v roce 2006 o prevenci před špatným zacházením a dohled nad místy, kde se nacházejí osoby omezené na svobodě, v roce 2009 o ochranu před nerovným zacházením a v roce 2011 o sledování zajištění a vyhoštění cizinců.
Nejčastěji se lidé na ochránce obracejí s problémy v oblasti sociálního zabezpečení, tedy s důchody a dávkami. Takových stížností dostává ochránce kolem 1500 ročně a v jejich řešení je velmi úspěšný. Pokud zjistí pochybení úřadu, téměř vždy se podaří věc napravit. Druhou nejpočetnější oblastí je stavebnictví a regionální rozvoj. Více než dvě stovky stížností se každý rok týkají práce a zaměstnanosti, ochrany práv dětí, zdravotnictví nebo průtahů v soudních řízeních.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva