Podle nejnovějšího průzkumu společnosti PayPal a agentury GfK plánuje většina Středoevropanů a Východoevropanů strávit svou letošní letní dovolenou v červenci a srpnu. V průměru jen 9 % již vycestovalo v první polovině roku a dalších 11 % čeká až na zářijové výprodeje. Druhé z uvedených období je oblíbené především v Polsku, zatímco Češi obvykle cestují jako většina v červenci či srpnu. Poměrně velká skupina obyvatel střední a východní Evropy se také rozhodla, že letos na dovolenou nepojede. Konkrétně toto rozhodnutí učinilo 15 % Poláků, 16 % Čechů, 24 % Řeků a 15 % Maďarů, přičemž uvedené hodnoty jsou srovnatelné s loňským rokem.
Hotely, kempy, rodinné domy nebo prázdninové byty?
Co se týká ubytování, má moderní turista na výběr z celé řady možností. Středoevropané a Východoevropané mají samozřejmě své lokální preference. Řecko má tradičně největší podíl (74 %) cestovatelů ubytovaných v hotelích. Polsko a Maďarsko častěji dávají přednost výhodám nezávislosti, kterou poskytují pronajaté apartmány a domy. V obou zemích je to nejoblíbenější volba (34 % Poláků a 33 % Maďarů). Popularita ubytování u přátel či příbuzných v České republice neustále klesá. V roce 2015 náš průzkum ukázal, že tuto možnost zvolilo 43 % Čechů, zatímco letos již jen 31 %.
Rozhodování o prázdninových cílech ovlivňuje řada faktorů, ve většině zemí je to především cena. Ta je nejdůležitějším parametrem pro 55 % Poláků, 47 % Čechů, 64 % Řeků a 61 % Maďarů. Češi také zohledňují názory a zkušenosti přátel (66 %), vzdálenost od turistických atrakcí (48 %) a oblíbenost mezi ostatními turisty (31 %). I když lokalizace a důvěryhodnost zvoleného webu jsou důležité, Češi také podrobněji zkoumají výhody a vybavení nabízené online. 40 % Čechů chce cestovat s dětmi, a ověřují nebo vyhledávají proto služby pro rodiny ve zvoleném místě, zatímco 18 % si chce s sebou vzít své domácí zvíře. Druhá z uvedených skupin tedy také zjišťovala, zda jsou příslušná zařízení přátelská vůči cestujícím se zvířaty. Ze všech národů střední a východní Evropy jsou Češi nejnáročnější, co se týká vybavení v místě ubytování, jako je televizor, žehlička na pokoji, pračka či prádelna apod. Tento faktor je důležitý pro 29 % z nich. Řekové upřednostňují malou vzdálenost do městských center, konkrétně tento aspekt zohledňuje 23 % z nich. Všechny dotazované národy také chtějí být během svého pobytu online a ověřují dostupnost připojení k Wi-Fi. To je důležité pro 52 % Poláků, 35 % Čechů, 55 % Řeků a 48 % Maďarů.
Zdrženlivost i o dovolené
Většina spotřebitelů ze střední a východní Evropy si chce v létě vzít dva týdny dovolené. To platí pro 44 % Poláků, 37 % Čechů, 24 % Řeků a 24 % Maďarů. Spotřebitelů z těchto regionů, kteří si chtějí vzít jen jeden týden, je s výjimkou Řeků (36 %) méně (24 % Poláků, 25 % Čechů a 14 % Maďarů). Maďaři jsou na druhou stranu národ, který si nejčastěji bere dovolenou delší než 14 dnů (50 %). To je v kontrastu se Řeky, kteří v poměrně velkém počtu (22 %) stráví na dovolené méně než 7 po sobě jdoucích dnů.
Co se týká rozpočtu, většina z nás se snaží příliš neutrácet. Maďaři jsou nejopatrnější a většina z nich (51 %) má v plánu utratit na cestách méně než 250 EUR. 39 % Čechů plánuje utratit za dovolenou mezi 250–500 EUR a 27 % vydá více než 500 EUR, ale méně než 1000 EUR. Jen 7 % českých respondentů má v plánu tuto částku překročit a utratit na dovolené více než 1000 EUR.
Spotřebitelé z tohoto regionu většinu svých prázdninových výdajů uhradí v hotovosti, která zůstává nejoblíbenějším způsobem platby. Platbě v hotovosti dává přednost 68 % Poláků, 63 % Čechů, 79 % Řeků a 70 % Maďarů. Poměrně velká skupina Čechů využívá platební karty a bezhotovostní převody, ovšem stále oblíbenější se stávají online platební systémy jako PayPal. Počet lidí, kteří zvolili k úhradě většiny svých výdajů souvisejících s dovolenou některý z online platebních systémů, jako je například PayPal, roste. 30 % Poláků (stejně jako v roce 2015), 10 % Čechů (nárůst ze 7 % v roce 2015), 28 % Řeků a 12 % Maďarů (nárůst z 10 % v roce 2015) navíc použilo PayPal nebo jinou podobnou službu alespoň jednou během své poslední dovolené.
Role Internetu
Dnešní turisté mají přístup k tisícům online řešení pro vyhledávání, porovnávání a výběr nejlepších prázdninových nabídek. Internetové nástroje často používají už během plánování své dovolené a za velmi užitečné během pobytu je považuje 56 % Poláků, 42 % Čechů, 39 % Řeků a 65 % Maďarů. Češi nejenže hledají prázdninové nabídky pomocí vyhledávacích služeb (39 %) či cestovních portálů jako TripAdvisor (23 %), ale také tyto portály využívají k získávání podrobných informací o cíli své cesty; to platí pro 77 % českých respondentů.
V průběhu plánování dovolené je také velice důležité si zajistit rychlou a bezpečnou dopravu do hotelu, kempu či pronajatého domu. K tomu cestovatelé ze střední a východní Evropy nejčastěji volí automobil. 66 % Poláků, 58 % Čechů, 49 % Řeků a 69 % Maďarů jede autem. Poláci také cestují letadlem (17 %) nebo vlakem (12 %). Při plánování cesty letadlem bychom neměli podceňovat roli Internetu: cena je pro většinu (74 %) českých cestovatelů nejdůležitějším faktorem při výběru letecké společnosti. Nabídka destinací je druhým nejdůležitějším kritériem (57 %) a 49 % Čechů přikládá význam online recenzím spolu s přístupem k vyhledávacím službám, které jim pomáhají získat tu nejlepší nabídku.
Internet je naším nejlepším přítelem nejen při hledání dovolené, ale také během ní: 95 % Poláků, 83 % Čechů, 87 % Maďarů a 95 % Řeků je online i na svých cestách. Během dovolené nejčastěji kontrolujeme sociální sítě (63 % Poláků, 39 % Čechů, 60 % Řeků a 48 % Maďarů), ale také hledáme mapy, které jsou oblíbené obzvláště mezi Maďary (71 %), řešíme pracovní záležitosti, jak uvedlo 33 % Řeků, a nakupujeme. Druhou nejdůležitější kategorií pro české výletníky (47 %) je online hledání restaurací a turistických atrakcí.
„Cestování je jednou z oblastí, které díky Internetu skýtají největší počet nových úžasných příležitostí. Ještě před pár lety bychom si opatřili mapu, spočítali kilometry a vyrazili navštívit přátele u jezera nebo v horách. Nyní se nám otevírají nekonečné možnosti: díky TripAdvisoru nebo Instagramu si můžeme kdykoli prohlédnout nejrůznější prázdninové cíle. Okamžitě přitom vidíme, jak zvolené místo vypadá ve skutečnosti, a nemusíme se spoléhat na obrázky v brožurách upravené ve Photoshopu. Na AirBnB si snadno najdeme slušné ubytování a na webu koupíme letenky za nejlepší možnou cenu,“ říká Matt Komorowski, generální ředitel společnosti PayPal pro střední a východní Evropu. „Své plány můžeme měnit dokonce i během cesty – díky připojení k Internetu je rezervování a nakupování na cestách otázkou okamžiku. Se službou PayPal One Touch to zvládneme jediným kliknutím. Ještě lepší je, že veškeré cestovní výdaje uhrazené přes PayPal pokrývá program ochrany kupujících PayPal Buyer Protection, a to dokonce i letenky. Pokud se s vaší dlouho očekávanou dovolenou něco pokazí, můžete se spolehnut na nás.“
Střední a východní Evropa na dovolené - to je mezinárodní průzkum provedený organizací GFK pro společnost PayPal v červnu 2016 v Polsku, Maďarsku, Řecku, Finsku a České republice. Průzkum proběhl prostřednictvím online dotazníku (Computer-Assisted Web Interviewing, CAWI) mezi 5 000 uživateli Internetu staršími 18 let. Struktura daného vzorku byla upravena použitím analytické rovnováhy s cílem sjednotit strukturu polských, maďarských, finských a českých respondentů z hlediska pohlaví a věku.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva