Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR k tomu říká: „Nechtěl bych se Vé véček nikterak dotknout, ale jejich svědomí reprezentantů našich občanů a tedy i zákazníků musí být už hodně morálně nahlodané, když se snaží získat ztracenou popularitu systémem nabídky předplacených nákupních zájezdů do zahraničí. Doufám, že naši občané a tedy i zákazníci nejsou tak „ prodejní“ jako mnozí politici“.
Jak již v průběhu roku potvrdil a doložil evropský statistický úřad Eurostat a Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR tuto informaci široce publikoval, jsou potraviny v České republice páté nejlevnější v EU. Podle stejného zdroje jsou zboží a služby v ČR osmé nejlevnější v rámci celé Evropské unie a ne vždy se tedy takové nákupy vyplatí. Ve spotřební elektronice, kde jsou cenové rozdíly nejmenší, je ČR sedmá nejlevnější.
Je přitom samozřejmé, že lze vždy nalézt zboží, které je v zahraničí lacinější než v ČR. Nemá smysl pro to hledat nějaká sofistikovaná ekonomická vysvětlení (velikost trhu, subvence atp.), ale kupodivu ke stejnému efektu lze dojít i přímo v České republice, kde se ceny v krajích liší, a to někdy i výrazněji. Existuje pro to jednoduché vysvětlení – jde o trh, na kterém se ceny musí přizpůsobit kupní síle. Nicméně je na místě poznamenat, že nákupní turistika neexistuje pouze mezi ČR a okolními zeměmi. Funguje totiž i obráceně a je běžná pro příhraniční oblasti, když ne po světě, tak určitě v EU. Prostě se u sousedů vždy něco výhodnějšího nalezne, navíc je-li to spojeno s nějakým turistickým či kulturním zážitkem.
To dále glosuje Zdeněk Juračka: „Nákupní turistika existuje a existovat bude. Jsou zákazníci, které neuspokojí nabídka našeho trhu. Jsou však i zákazníci ze zahraničí, kteří náš trh ke spokojenosti vlastní i spokojenosti našich výrobců a obchodníků vyhledávají. Měli bychom se snažit být objektivní a vůči našemu trhu spravedlivější v mediálně podporovaných úvahách o pozici našeho trhu ve srovnání se zahraničím. A neříkám to ani proto, že bych se chtěl zastávat velkých potravinářských firem dominujícím na českém trhu, se kterými vede Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR trvalou polemiku o ovlivňování českého trhu (např. ohledně zákona o významné tržní síle).
Je třeba si uvědomit, že nakupování v sousedních státech není ani zárukou levnějšího a kvalitnějšího zboží. O řešení případných reklamací nemluvě. Průměrná úroveň cen základních potravin v Rakousku a Německu dokonce přesahuje průměr EU, vyšší ceny než v České republice jsou i na Slovensku. Levnější nákup mohou Češi uskutečnit pouze v Polsku. Ale upřímně řečeno, stojí to skutečně za to ?
Více se dozvíte na naší „Snídani s novináři“, která se koná 18. 12. 2012 od 09.00 hodin v hotelu Majestic Plaza a na jejíž část jsme přizvali také prezidenta PK ČR M. Tomana a podnikatele A. Babiše z potravinářského holdingu Agrofert.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva