SP ČR: Ústecký a Karlovarský kraj – řada problémů k řešení

13.02.2013 20:08 | Zprávy

Svaz organizoval v Chomutově kulatý stůl se zástupci firem a dvou krajů. Debaty se zúčastnil prezident SP ČR J. Hanák a viceprezident SP ČR J. Holub.

SP ČR: Ústecký a Karlovarský kraj – řada problémů k řešení
Foto: Archiv
Popisek: Svaz průmyslu a dopravy ČR

Problematika trhu práce a stále akutnější potřeba podpory technického vzdělávání, přílišná byrokracie, mimo jiné v souvislosti se současnou podobou zákona o veřejných zakázkách, a také tristní stav dopravní infrastruktury. To byla hlavní témata dnešního kulatého stolu Svazu průmyslu a dopravy ČR, jehož se v Chomutově zúčastnily tři desítky zástupců zaměstnavatelů Ústeckého a Karlovarského kraje a také Jaroslav Borka, 1. náměstek hejtmana Karlovarského kraje, Jana Vaňhová, náměstkyně hejtmana Ústeckého kraje a jako hostitel Jan Mareš, primátor města Chomutov. V čele organizátorů byl Jaroslav Hanák, prezident SP ČR a Josef Holub, viceprezident SP ČR.

Palčivým problémem je podle účastníků setkání nedostatek technických profesí. Poukázala na něj i šetření v těchto dvou krajích v roce 2010 i aktuální šetření SP ČR z února 2013. Vyplynulo z něj, že v Ústeckém kraji považuje nedostatek technicky vzdělaných lidí na pracovním trhu za překážku v jejich podnikání až dvě třetiny zaměstnavatelů. V Karlovarském kraji se podobně vyjádřila více jak polovina oslovených firem.

Vedle toho ani kvalita absolventů není pro firmy dostatečná. V obou krajích shodně poukazují na tento problém dvě třetiny zaměstnavatelů. „Výrazně se angažuje v nápravě situace na celostátní úrovni. Je ale potřeba, aby také kraje jako zakladatelé škol byly v požadavcích firem flexibilnější,“ uvedl Jaroslav Hanák.

Na rozpor mezi požadavkem trhu a nabídkou škol poukázal Vladimír Feix, ředitel podniku Český porcelán. „Ročně potřebuje pět, šest učňů. Jsme ochotni si je dokonce sami vzdělávat. Ovšem problém je to, že úřady nejsou ochotny řešit ho například tím, že by nám daly pravomoc podepsat na závěr výuky učňovský list,“ uvedl Vladimír Feix s poukazem na to, že kvůli nedostatku učňů stále klesá nyní 48 % podíl vyučených zaměstnanců.

Na pokles nových žáků v učebních oborech poukázal Karel Řezníček, ředitel Úřadu práce Karlovarského kraje. Podle něho jestliže v roce 2005 nastoupilo 5,5 tisíce patnáctiletých žáků, předloni to bylo již jen 2750 žáků.

Zástupci firem se shodly v tom, že je potřeba urychleně zavést opatření, včetně daňových úlev pro firmy, které podporují technické školství, chtějí podporu stáží a stipendijních programů. Poukázali také na odliv absolventů do jiných krajů a do hlavního města. V aktuálním šetření až polovina zaměstnavatelů vyhodnotila problém jako překážku jejich podnikání. „Nedostatečně je řešena otázka stěhování za prací a podpora dojíždění pracovníků,“ uvedl v této souvislosti Pavel Škorpil, personální ředitel Fujikoki.

Oba zástupci hejtmanství nabídli firmám pomocnou ruku a poukázali na některé aktivity ze strany krajského úřadu, včetně stipendií pro studenty a podpory na dojíždění za prací.

 

Tématem debaty byla i otázka byrokracie, kterou jako dominantní problém vnímají až dvě třetiny podnikatelů Ústeckého kraje. V Karlovarském kraji představuje byrokracie překážku podnikání pro více jak polovinu zástupců firem. Konkrétně byla v debatě zmírněna současná podoba zákona o veřejných zakázkách. Právě na ni, jako na podnikatelskou zátěž, poukázal Ivan Lapin, generální ředitel Severočeské doly a další řečníci. „Na zadávací dokumentaci musí více pracovat právníci než technici. Je to poměrně nákladná záležitost a pro malé a střední podniky mnohdy nedostupná,“ uvedl Ivan Lapin.

Jaroslav Hanák poukázal pak na snahy SP ČR změnit zákon tak, aby jediným kritériem nebyla pouze cena. „Jde nejen o cenu, ale také o kvalitu. Kdo vyhraje zakázku, měl by také nemalou část zakázky umět realizovat sám,“ uvedl Jaroslav Hanák.

 Hovořilo se i o špatném, stavu dopravní infrastruktury v obou krajích. Podle podnikatelů nedoznal od roku 2010 výrazného zlepšení, problém vidí zejména s nedokončenou dálnicí D8. Jak mimo jiné vyplývá z uvedeného šetření, v Ústeckém kraji téměř 70 procent podnikatelů hodnotí právě dopravní infrastrukturu, zejména stále se oddalující stavbu dálnice D8, jako překážku podnikání. V Karlovarském kraji vnímají dopravní infrastrukturu jako bariéru podnikání téměř tři pětiny zástupců firem. Zejména poukazují na potřebu dostavby hlavního tahu na Prahu R6.

Přítomní podpořili i rozšíření silnice R7 z Prahy do Chomutova. Před několika dny starostové Loun, Slaného, Postoloprt, Chomutova i Mostu vydali k tomu výzvu. K memorandu se přidaly krajské úřady Ústeckého a Středočeského kraje. „Denně tu projede 20 tisíc vozidel. Před několika lety to bylo šest tisíc. Situace je neudržitelná,“ uvedl k důvodu memoranda primátor Chomutova Jan Mareš.

 Zaměstnavatelé v obou krajích volají současně po zaktivizování krajské tripartity a účasti zástupců Svazu průmyslu a dopravy ČR v ní a po výraznější medializaci témat, která je trápí a která omezují podnikání v regionech.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

Vy jste teď sice pro zmrazení platů, ale co to řeší do budoucna?

Nemyslíte, že je třeba vyřešit vaše platy nějak komplexně, abyste brali přiměřeně se vším všudy? Ne že budete brát obří platy a ještě k domu dostávat obří náhrady. Vždyť to je výsměch všem a je jedno, že se teď snažíte problém oddálit, to není řešení. Nebo jak si to představujete za 5 let až by došl...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora: Stát dá zaměstnavatelům prostor více investovat do zdravotní prevence

16:25 Hospodářská komora: Stát dá zaměstnavatelům prostor více investovat do zdravotní prevence

Hospodářská komora ČR vítá navýšení daňového limitu pro zaměstnanecké zdravotní benefity, které umož…