Úřad práce pomáhá lidem i v rámci kariérového poradenství

26.06.2020 9:39 | Zprávy

Desítkám tisíc lidí z řad klientů Úřadu práce ČR pomohou ročně zaměstnanci Úřadu práce ČR v rámci kariérového poradenství. Obracejí se na ně jak vycházející žáci základních škol a čerství absolventi, tak i uchazeči a zájemci o zaměstnání ve vyšším věku.

Úřad práce pomáhá lidem i v rámci kariérového poradenství
Foto: Hans Štembera
Popisek: Úřad práce

Mezi těmi, kterým specialisté ÚP ČR poradili s výběrem nejvhodnější profese či pomohli na trh práce, patří i ti, kterým hrozí dlouhodobá nezaměstnanost, např. lidé se zdravotním postižením, rodiče malých dětí nebo třeba obyvatelé sociálně vyloučených lokalit. V návaznosti na uvolnění ochranných opatření v této činnosti ÚP ČR opět pokračuje. V první vlně se zaměřuje především na individuální formu poradenství, skupinová bude následovat.

Poradenství patří mezi aktivity, které ÚP ČR začleňuje v maximální možné míře do většiny svých činností. Jeho zaměření vždy odpovídá požadavkům a možnostem konkrétního klienta. Poradenský záběr specialistů Úřadu práce ČR je široký. Ať už jde o cílové skupiny uchazečů a zájemců o zaměstnání, tak i o objem poskytovaných služeb. Jen v průběhu loňského roku poskytli úředníci tyto služby více než 320 tis. klientů v rámci individuálního poradenství.

„Jedná se o celou řadu poradenských činností. Za všechny můžeme uvést např. poradenství k volbě povolání, pomoc při výběru odpovídající rekvalifikace, psychologické poradenství nebo třeba poradenství k pracovní rehabilitaci. V rámci poradenství probíhají také skupinové akce. V průběhu loňského roku jich ÚP ČR zrealizoval více než 25 tisíc. Jsou určeny nejen uchazečům a zájemcům o zaměstnání, ale i žákům základních a studentům středních a vysokých škol. Jen z řad mládeže se jich zúčastnilo přes 105 tisíc klientů,“ shrnuje ředitel Odboru zaměstnanosti Generálního ředitelství ÚP ČR Jan Karmazín.

V první linii poradenství pracují poradci pro zprostředkování. Jsou to zaměstnanci, kteří jsou v pravidelném, často dlouhodobém, kontaktu s uchazeči o zaměstnání. Náplní jejich činnosti je poskytování základních poradenských služeb spojených se zprostředkováním vhodného zaměstnání. V případě potřeby klienty nasměrují k dalším specialistům ÚP ČR. 

V tomto ohledu pomáhají též „INFOcentra ÚP ČR“, která postupně vznikají na vybraných kontaktních pracovištích. Celkem jich je více než osm desítek v celé republice.

Ve druhé linii se klient, jenž potřebuje odborné kariérové poradenství, setkává s poradci specialisty. Především v Informačních a poradenských střediscích (IPS), které jsou součástí oddělení Poradenství a dalšího vzdělávání. V IPS se nejen budoucí studenti středních škol dozvědí to, o čem konkrétní povolání je, co musí zájemce splňovat pro jeho výkon, jaké požadavky mají zaměstnavatelé v konkrétním oboru, ale také, kde je možné takový obor vystudovat a jaké mají reálné šance, že po absolvování studia najdou práci. V ostatních poradenských činnostech se klienti zase naučí, jak napsat strukturovaný životopis, jak se připravit na výběrové řízení, jak napsat inzerát a jak na něj odpovědět nebo jak komunikovat s lidmi (kolegy, nadřízenými apod.). V neposlední řadě si odnesou nové znalosti, pokud jde o práva a povinnosti v rámci pracovněprávní oblasti, resp. kam se v případě potřeby obrátit.

Mezi další interní poradenské činnosti patří skupinové informační schůzky, které jsou zaměřené např. na informování klientů o jejich právech a povinnostech, o nabídce služeb Úřadu práce ČR, o rekvalifikacích a dalších nástrojích aktivní politiky zaměstnanosti, o možnostech sjednání individuálních akčních plánů apod. Loni se více než 12 tisíc takových akcí zúčastnilo bezmála 167 tisíc lidí.

„Práce poradců specialistů Úřadu práce ČR je velmi obsáhlá a náročná. Nejenže se musí umět orientovat v odborné agendě, ale zároveň musí umět zhodnotit celkové schopnosti a možnosti každého příchozího klienta. A na základě těchto poznatků mu pak připravit na míru portfolio opatření, které mu pomůže v co nejrychlejším návratu nebo vstupu na trh práce,“ uzavírá metodik poradenství z Generálního ředitelství ÚP ČR Pavla Šafránková.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

očkování

Vážený pane doktore, ráda bych využila možnosti se vás zde zeptat na jednu věc. Když se nechám očkovat proti černému kašli, znamená to, že ho nemůžu dostat nebo je to jak s vakcínou proti covidu? A ještě na jak dlouho mě případně očkování proti nákaze ochrání? A když už jsem nakousla téma covid, pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR: Všechny smlouvy z letošního lesnického tendru jsou uzavřené

22:08 Lesy ČR: Všechny smlouvy z letošního lesnického tendru jsou uzavřené

Celkem dvanáct smluv, které vzešly z letošního lesnického tendru, jsou s dodavateli prací a služeb v…