Veřejný ochránce práv: Zásilky ze zahraničí – jak je to se clem a DPH?

27.11.2018 10:14 | Zprávy

Díky členství v Evropské unii je pro nás mnohem jednodušší obchodovat s jednotlivými členskými státy. To se týká také nákupů v e-shopech. Pozornost však musíme věnovat dovozu zboží ze států, které členy nejsou. V Česku to jsou typicky nákupy v amerických nebo čínských e-shopech.

Veřejný ochránce práv: Zásilky ze zahraničí – jak je to se clem a DPH?
Foto: ochrance.cz
Popisek: Veřejný ochránce práv - logo

V tomto případě hovoříme o zásilkách ze třetích zemí. Za třetí země označujeme všechny státy mimo Evropskou unii, s výjimkou Norska, Švýcarska, Lichtenštejnska a Islandu, které jsou součástí Evropského hospodářského prostoru a podmínky mají nastaveny příznivěji.

Při dovozu si musíte ověřit, ze které země zboží dovážíte. Pokud dovážíte ze třetích zemí, potřebujete vědět, zda budete platit DPH nebo clo. S tím vám pomůže naše infografika. Pohlídat si musíte také případná omezení dovozu. Ta můžete zjistit například na stránkách Evropské komise. I v případě, že neznáte klasifikaci, můžete si ji na těchto webových stránkách vyhledat ZDE.

Další informace:

Dbejte na to, abyste poskytli odesílateli veškeré údaje nutné pro doručení věci a zároveň zajistili, aby Vámi očekávaná zásilka obsahovala doklady potřebné pro celní řízení (např. objednávka, faktura, potvrzení o platbě, výpis z účtu atd.). Z těchto dokladů by mělo být patrné kdo, komu a jak platil za dovážené zboží. Rovněž by měl být patrné, zda jde o zboží obchodní povahy nebo zboží neobchodní povahy. Můžete-li, zkontrolujte tyto náležitosti u prodávajícího.

Nejste-li spokojeni se službami České pošty, můžete podat reklamaci nebo stížnost na pobočce, či prostřednictvím call centra (pouze u stížností). Nepodaří-li se Vám problém vyřešit, můžete následně kontaktovat i poštovního ombudsmana. Spory ohledně poskytování poštovních služeb pak může v rámci mimosoudního řešení sporů řešit Český telekomunikační úřad[1]. Spory vzešlé z poskytování nepoštovních služeb, kam patří i poskytování služeb celní deklarace, může řešit Česká obchodní inspekce[2]. Ochránce pak může posoudit, jak se výkonu dohledu nad ochranou spotřebitele úřady zhostily.

Dalším zdrojem informací mohou být například webové stránky celní správy nebo České pošty.

[1] Podrobnosti lze nalézt na adrese: https://www.ctu.cz/mimosoudni-reseni-spotrebitelskych-sporu.

[2] Bližší informace dostupné na: https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

očkování

Vážený pane doktore, ráda bych využila možnosti se vás zde zeptat na jednu věc. Když se nechám očkovat proti černému kašli, znamená to, že ho nemůžu dostat nebo je to jak s vakcínou proti covidu? A ještě na jak dlouho mě případně očkování proti nákaze ochrání? A když už jsem nakousla téma covid, pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

V práci či domácí pohotovost. Na Štědrý den bude pracovat na 2150 zaměstnanců Skupiny ČEZ

19:10 V práci či domácí pohotovost. Na Štědrý den bude pracovat na 2150 zaměstnanců Skupiny ČEZ

Vánoční svátky jsou pro energetiky pracovními dny, elektřina a teplo totiž musí proudit neustále. Tý…