dTest: Koupili jste použité zboží? I tak jej můžete reklamovat

03.04.2019 16:51 | Zprávy

E-shopů s použitým zbožím je na internetu celá řada. Lze tu sehnat knihu, která je již v knihkupectvích vyprodaná, značkovou kabelku za zlomek ceny nebo zboží, které bylo pouze rozbaleno a nikdy nepoužito. Co když se ale na takto zakoupené věci objeví vady? Jaké nedostatky se dají považovat za vadu a jaké ne? Je možné reklamovat použité zboží?

dTest: Koupili jste použité zboží? I tak jej můžete reklamovat
Foto: dtest.cz
Popisek: dTest - logo

Chystáte se objednat si přes internet použité zboží? Pak je na místě seznámit se s recenzemi předchozích kupujících, ale také si ověřit, zda věc kupujete od podnikatele, který zboží nabízí za účelem dosažení zisku, nebo od soukromé osoby, která pouze prodává něco, co jí doma přebývá. „V případě nákupu od podnikatele jste jako kupující mnohem lépe chráněni a zboží můžete reklamovat téměř ve stejném režimu a se stejnou vymahatelností, jako kdybyste kupovali zboží nové. Na plnění povinností prodávajícího navíc dohlíží dozorové orgány, zejména Česká obchodní inspekce,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. A dodává: „Pokud zboží koupíte od soukromé osoby, platí sice také 24měsíční odpovědnost za vady, není ale stanovena lhůta pro vyřízení reklamace. A když prodávající svoji odpovědnost neuzná, budete muset nárok vymáhat u soudu."

Prodává-li použité zboží podnikatel, musí vás informovat především o tom, že zboží již bylo použito. Musí vás také upozornit na vady zboží a na míru jeho opotřebení, tedy na to, jak dlouho a jakým způsobem bylo používáno. Tuto informační povinnost lze snadno splnit například v případě automobilu, kde může být kromě data koupě předchozím majitelem uveden i přesný počet najetých kilometrů, který má vliv na míru opotřebení jednotlivých částí vozu. Naproti tomu při koupi kuchyňského spotřebiče bude třeba pro odhad míry opotřebení a budoucí životnosti věnovat větší pozornost materiálu výrobku, jeho provedení nebo ceně.

A jak je to s vadami a možností reklamovat použité zboží? Pod pojmem vada si lze představit jakýkoli nesoulad skutečných vlastností zboží s vlastnostmi deklarovanými nebo spravedlivě očekávanými. V případě použitého zboží se ale za vadu nepovažují nedostatky, o kterých kupující předem věděl nebo které plynou z míry opotřebení, tedy doby a způsobu užívání, s čímž musí být kupující seznámen. „Pokud si například koupíte rok starý notebook a na něm se bude vybíjet baterie o třetinu rychleji než nová, jedná se o standardní snížení její výkonnosti, které vám potvrdí většina odborníků v dané oblasti. Pokud by však baterie měla v této době nulovou kapacitu, jednalo by se o vlastnost, kterou jste nemohli očekávat, pokud jste na ni nebyli upozorněni. Tedy o vadu, jejíž odstranění můžete po prodávajícím žádat,“ uvádí Lukáš Zelený.

Reklamovat vadu použitého zboží můžete stejně jako v případě zboží nového. Za vadu odpovídá prodávající, který si k posouzení vady nebo opravě zboží může smluvit jiný subjekt, nejčastěji autorizovaný servis. Má ale právo zkrátit dobu svojí odpovědnosti za vady a tím také dobu pro uplatnění reklamace. Toto zkrácení však nikdy nemůže být větší než na polovinu zákonné doby, tedy 12 měsíců.

Prodávající má podle zákona povinnost odstranit vadu zboží buď opravou, která nijak nesníží hodnotu zboží, nebo výměnou za zcela stejný nový bezvadný kus, případně odstoupením od kupní smlouvy či formou slevy, pokud vada nebrání dalšímu užívání věci. „V případě použitého zboží však není spravedlivě možné, aby prodávající sehnal zcela stejně opotřebovaný nový kus zboží. Zákon tedy namísto výměny zboží dává kupujícímu v tomto případě rovněž právo na přiměřenou slevu z ceny,“ uzavírá Zelený.

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

Milá Katko,

Slováci z KSS se přejmenovali na SDL, aby nedráždili generaci, která o KSS jen slyšela. Díky médiím dostala KSS Černého Petra a tak ji Weis , předseda KSS, přejmenoval na SDĽ. Teď jen málo lidí si vzpomene na KSS. Proč se nezkusíte přejmenovat?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český statistický úřad: Právě vyšla Statistická ročenka 2024

22:03 Český statistický úřad: Právě vyšla Statistická ročenka 2024

Český statistický úřad dmes vydal Statistickou ročenku České republiky 2024. Jde již o 32. svazek ne…