Těšíte se na zájezd objednaný dlouho dopředu? Radost vám může překazit nevítaná nemoc či náhodný úraz. Pak můžete buď celou dovolenou zrušit a platit vysoké storno poplatky, anebo nahradit osobu, která se zájezdu zúčastnit nemůže, někým jiným. „Zvolit si náhradníka patří mezi základní práva spotřebitele. Zákon pouze stanoví, dokdy má zákazník cestovní kanceláři změnu oznámit, a ta je povinna osobu nového zákazníka akceptovat,“ připomíná Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu, a dodává: „Za změnu si může pořadatel zájezdu účtovat náklady zpravidla spojené se změnou jména na přepravním dokladu, ale děje se tak pouze úhradou poplatku v řádech sta korun. Neuhradí-li jej náhradník, musí tak učinit původní zákazník.“
Spotřebitelé však v praxi narážejí na nezákonné smluvní podmínky, které vyžadují od nového zákazníka doplacení ceny zájezdu do katalogové ceny, i když je cena zájezdu pevně stanovena ve smlouvě. „Známý pořadatel zájezdů, společnost EXIM TOURS a.s., ve svých Všeobecných podmínkách účasti na zájezdech neumožňuje převést na nového zákazníka výhodu v podobě slevy za včasný nákup. Tvrdí, že speciální nabídky jsou vázané na konkrétní osoby uvedené ve smlouvě a výhody z ní plynoucí jsou nepřevoditelné na jiné osoby,“ říká Zelený. Pro náhradníka to pak znamená, že musí vedle poplatku za změnu jména ve výši 1000 Kč doplatit před zahájením zájezdu i plnou katalogovou cenu.
Zákonná úprava však takový výklad nepřipouští. Změnou osoby se nemění obsah a ani cena zájezdu. Náhradník totiž vstupuje do všech práv a povinností původního zákazníka. „Jednou poskytnuté slevy za včasný, tzv. first minute nákup nelze vázat pouze na osobu, která smlouvu uzavřela nebo jejíž jméno je ve smlouvě uvedeno. Sleva by se tudíž měla vztahovat i na náhradníka,“ uzavírá Zelený.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva