Sketa, říká o kapitánovi ztroskotané Concordie karikaturista Mareš

19.01.2012 15:22 | Zprávy

A zdaleka nejen proto, že jeho příjmení, Schettino, se čte „Sketino“. Dosud totiž kapitán o sobě zavile tvrdil, že je nevinný, přitom najevo vychází čím dál více podrobností, svědčících o jeho zavinění i zbabělém chování bezprostředně po neštěstí. Ostatně teprve dnes, skoro týden po tragédii, Schettino přiznal, že udělal navigační chybu. Vyšetřovatelům řekl, že plavidlo odklonil pozdě.

Sketa, říká o kapitánovi ztroskotané Concordie karikaturista Mareš
Foto: Tempo Libro
Popisek: Ztroskotání lodi Costa Concordia

Nehodu nepřežilo nejméně 11 lidí. Asi dvacítku pasažérů v Itálii stále pohřešují. Loď se dnes ráno posunula téměř o metr blíže k 88 metrové propasti. Není proto jasné, kdy a jestli se záchranáři do vraku znovu vrátí, píše web českého rozhlasu. 


Mezitím pokračuje vyšetřování. Do dvou dnů prokurátor předloží odvolání proti rozhodnutí soudkyně pro předběžné vyšetřování, která povolila kapitánovi domácí vězení. Mimo jiné se prošetřuje přítomnost mladé ženy vedle kapitána na kapitánském můstku, kde rozhodně být neměla. 


Do Itálie přicestovali další příbuzní pohřešovaných, které čeká smutný úkol ověření totožnosti obětí, vyproštěných z vraku. Pět obětí stále ještě nemá jméno. 


Schettino je v domácím vězení


Kapitán lodi Concordia Francesco Schettino dostal domácí vězení a je už nyní v Sorrentu. Schettina zadrželi den poté, co výletní loď Concordia najela na útes u italského pobřeží a nejméně 11 lidí zahynulo.


Kapitán je obviněn ze zabití a předčasného opuštění lodi. Na palubu se nevrátil, ani když ho k tomu během evakuace cestujících vyzvala Pobřežní stráž. V případě prokázání viny mu hrozí až 12 let vězení. 


Schettino byl vyslýchán tři hodiny. Podle jeho verze spadl z lodi a nemohl se na palubu vrátit, protože se už loď naklonila. Telefonát s velitelem pobřežní stráže v Livorně, který slyšel celý svět, ale svědčí o opaku. V rozhovoru velitel pobřežní stráže rozkazuje kapitánovi, aby se vrátil na loď. Kapitán se ale vymlouvá, že je tma a není nic vidět. 


Vzpoura na lodi u Marseille


Proti kapitánovi svědčí i další výpovědi. Například bylo potvrzeno, že na lodi došlo ke vzpouře. Část posádky se kapitánovi, který nikdy nevyslal signál SOS, vzepřela a začala proti jeho vůli s evakuací lodi. 


Také vyšlo najevo, že k rozepřím mezi posádkou a kapitánem nedošlo poprvé. Už 17. prosince se loď Costa Concordia nacházela u francouzského přístavu Marseille, kdy zuřila silná bouře. Každá normální loď v takové situaci zůstane v přístavu a neodpluje. Francesco Schettino ale chtěl dokázat, že i v této situaci loď ovládá a donutil posádku k tomu, aby vypluli. Naštěstí se nikomu nic nestalo, posádka ale měla od tohoto okamžiku ke kapitánovi výhrady. 


Dokonce se psalo, že i tento trik s „pozdravením městečka na pevnině“, který prý vedl k tragédii, neprovedl kapitán poprvé, ale totéž že udělal už vloni. Tehdy ale prý manévr zvládl, což se mu teď nepodařilo.


Karikaturista Štěpán Mareš chování italského kapitána okomentoval: „Ve zprávách nic moc nového, až na novinky ohledně tragikomického italského kapitána lodi Concordia, Francesca Schettina (čti - "sketína", opravdu příznačné jméno), který vzal roha hned poté, co se loď začala potápět.... A na palubě prý k tomu vyhrávala hudba z filmu Titanic, což tedy bylo zřejmě opravdu stylové, chudáci cestující. Schettino je momentálně asi nejnenáviděnějším člověkem v Itálii, kde prý v obchodech nejnověji frčí trička s nápisem "Vada a bordo, cazzo!"- což doslova znamená "Vrať se na palubu, čur...u!", to je tedy něco.“

Prohledávání vraku brání rozbouřené moře


Už včera záchranáři přerušili práce na ztroskotaném plavidle a nebudou pokračovat ani dnes. Počasí u toskánského pobřeží se totiž výrazně zhoršilo. 
Dnes ráno citlivé přístroje zaznamenaly další posun vraku Concordie. Nebezpečí, že by se mohl potopit do téměř stometrové hloubky, je reálné. Přesto záchranáři chtějí pokračovat v prohledávání vraku, jakmile se moře uklidní. 


Na ostrově už pracují experti holandské společnosti Smit, která bude vyprazdňovat zásobníky palivové nafty. Chtějí začít co nejdříve, aby nedošlo k ekologické katastrofě. Do pěti dnů musí také majitel lodi, společnost Costa, rozhodnout o způsobu likvidace vraku. Jestli se celá loď odtáhne nebo bude rozřezaná na místě na kusy. Záleží ovšem na tom, jestli se Concordia na místě udrží. 

Kapitána vidíte jen jednou, říká svědkyně

Rychnovský deník vypátral Češku, která má s plavbou na Concordii vlastní, osobní zkušenost. Před necelými třemi lety se Milena Tarkowská z Kostelce nad Orlicí rozhodla strávit týdenní dovolenou na luxusní lodi Costa Concordia. .„Říkala jsem si, že taková loď nemůže ztroskotat,“ vzpomíná. O to větší šok pro ni byla zpráva o potopení Concordie. Zpočátku tomu nechtěla věřit.


„Říkala jsem si, že je to nesmysl, kachna. Když už jsem ale věděla, že je to pravda, hned mi blesklo hlavou, že to musela být něčí chyba. Pokud by loď plula, tak jak měla, nic by se podle mě nestalo. Všichni se na palubě chovali profesionálně a organizace byla skvělá, řekla Milena Tarkowská deníku.
Už jen to, že kapitán lodi Francesco Schettino, údajně popíjel u baru s cestujícími, je prý dosti zarážející. „Kapitán lodi s celou posádkou včetně kuchařů se s cestujícími seznámí při zahajovacím večírku. Ten se také jmenuje večírek kapitána, ale pak už ho nevidíte. Rozhodně nesedí u baru a nepopíjí s ostatními cestujícími či personálem. Alespoň takto jsem to zažila já,“ říká Tarkowská.


Odmítá i to, že by na palubě nastala panika a chaos, který nikdo neřídil. „Personál byl skvěle vyškolený. Všechno organizovaný. Myslím si, že jistá míra chaosu byla způsobena tím, že na lodi nebyl kapitán, který by dával jasné pokyny. A navíc ukočírovat čtyři tisíce lidí, není vůbec jednoduché,“ dodává Tarkowská.


Až teď si i zpětně uvědomuje, že dvouhodinový nácvik evakuace není radno podceňovat. Tehdy jí to ale nepřišlo zas až tak podstatné. „Říkali jsme si, že tady budeme blbnout zbytečně. Ale teď teprve člověk vidí, že to má skutečně smysl. Kdyby se totiž opravdu něco takového stalo, víte kam jít, kde sehnat vestu a jak se zachovat. My bychom tehdy nevěděli nic,“ vzpomíná.

Superluxus, byl to zkrátka zážitek

Neuvěřitelná pro paní Tarkowskou byla obsluha a celý personál. Jen co se spolu se svou maminkou dotkly nohou palubních prken, hned se jich ujal jejich stevard. „Staral se o čtyři a ž pět kajut a pokud bychom cokoliv potřebovali, mohli jsme se obracet na něj. Úklid tady probíhal pětkrát denně. Člověk měl stále uklizeno. Dokonce i kdyby si tam nechal spodní prádlo, bylo by uklizené,“ směje se Tarkowská.


Podobně vše vypadalo u večeře v restauraci. „Opět dostanete přiděleného svého číšníka, který se točí jen kolem vás. Je to úžasné. Neskutečné je i to množství jídla. Připadá vám, že to nikdy nekončí. Navíc kdybyste si nevybrali z denního menu, ani jídelního lístku, můžete si říct kuchaři,  na co máte chuť a on vám to připraví,“ vypráví deníku Tarkowská.


Žádný problém nebyl ani v komunikaci. „Kohokoliv se bylo možné na cokoliv zeptat. Vybavuji si, že jsme se jednou i ztratili. Při vyloďování v přístavu si totiž musíte pamatovat, z jaké je to paluby. V každém přístavu má loď jiný ponor a vstupuje se různě vysoko. No a my jsme samozřejmě zabloudily až jsme se dostaly do podpalubí. Důstojník se divil, co tam děláme, ale s úsměvem nás doprovodil ven,“ dodává Tarkowská.

 


 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ava



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český pozorovatel na volbách v Kazachstánu: Některé věci jim můžeme jen tiše závidět

9:14 Český pozorovatel na volbách v Kazachstánu: Některé věci jim můžeme jen tiše závidět

Kazachstán je země, kam mnoho Čechů za rok nemíří. Přesto je zemí, která podobně jako ty, o kterých …