Ruth Meloneová zveřejnila v San Francisco Chronicle komentář, v němž popisuje, že narůstá neodůvodněná nenávist k cyklistům krátce poté, co jeden z očitých svědků zveřejnil na internetu zprávu o nehodě, při níž v dubnu v San Franciscu zemřel světový šampion v cyklistice Ethan Boyce. Zemřel při srážce jeho kola s vozidlem.
Ke zděšení Meloneové se internetem se okamžitě začaly šířit kritické zprávy na adresu všech cyklistů. Lidé si stěžovali, že cyklisté nedodržují dopravní předpisy a měli by být k autům ohleduplnější. Další z názorů na internetu tvrdil, že populace aut v San Franciscu je jednou z nejhustějších v zemi a jezdit na kolech je tam tedy velice riskantní, cyklista si tak za to de facto může sám, když takto hazarduje se životem. Proti tomuto všemu se Meloneová důrazně ohrazuje a nesouhlasí ani s tím, že si cyklista za nehody může sám už jen tím, že na kolo nasedne.
Na místě Boyceovy smrti byl umístěn památník, který byl od té doby již dvakrát poničen vandaly. „Kdo to dělá? Někdo, kdo si troufá fyzicky realizovat svou nenávist k cyklistům,“ míní Meloneová.
Takovéto násilné chování proti cyklistům je podle ní navíc povzbuzováno šířením negativních stereotypů o nich a lidé tím, že opakují negativní představy o cyklistech nebo úmyslně vytváří nenávistnou atmosféru, vytváří atmosféru k útokům na cyklisty. Podporování těchto nenávistných komentářů na sociálních sítích je tak dle Meloneové stejné, jako podpora a tolerance rasistických, homofobních, sexistických nebo transfobních komentářů, které také ohrožují a útočí na určité minoritní skupiny lidí.
„Nenávist k cyklistům nakonec pramení ze stejného místa jako rasismus, sexismus, homofobie a transfobie: z touhy udržet status quo, který znevýhodňuje jedny před druhými,“ vysvětluje Meloneová a dodává, že konfliktů s cyklisty přibývá tam, kde nejsou jízdní kola považována za legitimní způsob přepravy. „Ale stejně jako homosexuálové už nechtějí skrývat svou sexuální orientaci, cyklisté už se nechtějí spokojit s drobky, pokud jde o využívání našich veřejných komunikací,“ tvrdí Meloneová.
Cestou k tomu je podle Meloneové výstavba oddělené silniční infrastruktury, která by cyklistům měla umožňovat bezpečné cestování. „Do té doby se ti z nás, kteří používají jízdní kola – pro své pochůzky, dojíždění do práce a do školy, nákup potravin – budou i nadále domáhat svých práv jakožto uživatelů silnic,“ píše s tím, že cyklisté si nezaslouží vystavení rizikům šíření nenávistných stereotypů.
„Nenávist vůči cyklistům škodí všem. Je načase, abychom ji označili za špatnou,“ uzavírá svůj komentář.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: luk