Březen s rekordním výběrem mýta, padla hranice 80 miliard a provozní náklady klesly na 15 %

19.04.2017 13:54 | Zprávy

Březen 2017 se stal nejsilnějším měsícem ve více než desetileté historii elektronického mýtného v České republice. „Stát vybral od kamionů 935 milionů korun a poprvé tak překonal devítisetmilionovou hranici, meziročně výběr mýta vyskočil o 11,5 procenta,“ potvrzuje Jan Rýdl, vedoucí oddělení komunikace Ředitelství silnic a dálnic, které státní mýto spravuje.

Březen s rekordním výběrem mýta, padla hranice 80 miliard a provozní náklady klesly na 15 %
Foto: Hans Štembera
Popisek: Peníze, ilustrační foto

Za skvělým výsledkem stojí hospodářská konjunktura regionu, kterou potvrzuje i počet mýtných transakcí (jednotlivých průjezdů kamionů pod mýtnicemi), přes 42 milionů – proti loňsku o 13 % více. Kromě rostoucích dopravních intenzit dopravy se na březnovém výsledku podepsal také kalendářní faktor, loni vyšly velikonoční svátky už na březen místo letošního dubna. „Silný výběr mýta spolu se slevami, které státu poskytnul smluvní provozovatel Kapsch, vedl k dalšímu poklesu provozních nákladů v březnu až na 15 procent,“ doplňuje David Šimoník, mluvčí českého mýtného systému MYTO CZ. Celkové výběry mýta za dosavadních 123 měsíců provozu v březnu překonaly hranici 80 miliard korun, které doputovaly do Státního fondu dopravní infrastruktury. 

To, že nebude březnový rekord hned tak překonán, ukazuje pohled na kalendář. Duben má jen 30 dnů a dva velikonoční svátky, květen je rovněž sváteční, červen má jen 30 dnů. Oba letní měsíce jsou charakteristické poklesem výběrů. V září stejně jako v listopadu vychází svátek na pracovní den. Vánoční prosinec rovněž nebude nejsilnější. Jediný říjen by mohl březnovou dominanci ohrozit, i když bude mít o jednu neděli víc. 

Celoročně si zatím výběr mýta vede přibližně o 6 procent lépe proti roku 2016, a je tak pravděpodobné, že letos konečně překoná hranici 10 miliard ročního výběru mýta. Ekologický efekt mýta sice způsobil, že do kategorie EURO VI s nejnižšími kilometrovými sazbami se přesunulo velké množství vozidel a že to snižuje absolutní výběry mýta – ale za poslední tři měsíce se jejich podíl na výběrech mýta nezměnil a ustálil se na 46 procentech. České mýto tak zůstává významným pozitivním prvkem při zkvalitňování životního prostředí. 

České mýto je silně proekologické 

Otázku emisí kamionů velmi úspěšně zohledňuje stávající mýtný systém České republiky už šest let. Tarif pro nákladní automobily je totiž stanovován mimo jiné podle emisní třídy jejich motoru tak, aby byli zvýhodněni dopravci s moderními ekologickými vozidly, a více na mýtném naopak zaplatili provozovatelé starších kamionů. V českém mýtném systému tak platí zásada, kdo víc znečišťuje životní prostředí, zaplatí víc na mýtném. 

Ekologický aspekt mýta zafungoval od jeho samotného zavedení v roce 2012. Nejprve mýtné tarify preferovaly vozy v emisní třídě EURO V. Dopravci rychle obměňovali vozový park a ekologické kamiony s motory v normě EURO V se na konci roku 2014 podílely na zaplaceném mýtném již 63 procenty. 

Od začátku roku 2015 pak začal mýtný systém upřednostňovat kamiony v emisní třídě EURO VI a vyšší. Dopravci opět rychle zareagovali a v současnosti se tyto kamiony, ohleduplnější k životnímu prostředí, podílí na zaplaceném mýtném takřka polovinou. Ekologický efekt mýta přinesl v porovnání let 2012 a 2015 snížení emisí oxidu uhelnatého (CO) o 21 procent, nespálených uhlovodíků (HC) o 28 procent a oxidů dusíku (NO) o 40 procent. 

O projektu MYTO CZ

Český mýtný systém vybírá od nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic a vybraných úseků silnic I. třídy (cca 200 km). Při jeho spuštění 1. ledna 2007 na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun, od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a zpoplatněno je aktuálně 1428 kilometrů komunikací. Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy, na něž se vztahují nejnižší tarifní sazby. Obě zvýšení tarifů (2011 a 2012) vynechala kamiony s emisní třídou EURO V a vyšší. Masivní přeměna vozového parku ve prospěch ekologičtějších vozidel se v posledních letech projevuje na snižování výběrů mýta. Od roku 2015 stát přistoupil ke zvýšení kilometrových sazeb ve všech tarifních skupinách, zároveň s tím zavedl novou zvýhodněnou kategorii pro vozidla EURO VI+EEV. Za prvních deset let provozu mýta stát vybral 77,5 mld. korun. Provozovatelem mýta je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje společnost Kapsch. Společnost CGI provádí nezávislý audit účinnosti výběru mýta, která aktuálně činí 99,6 %. 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pas

plk. Ing. Zdeněk Nytra byl položen dotaz

Stává se snad ODS populistickou stranou?

Co si jako člen ODS myslíte o slibu Fialy, že když bude ODS u moci, budeme mít do několika let platy jako v Německu? Protože snad všichni ekonomové a odborníci tvrdí, že je to nereálné. A já se ptám, zda nemyslíte, že takové prohlášení straně jen škodí, protože je evidentní, že jde v lepším případě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Tím se očkovat nemělo. 50 hlášení, ochrnutí, myokarditida. Podle lékaře SÚKL zametl stopy

15:51 Tím se očkovat nemělo. 50 hlášení, ochrnutí, myokarditida. Podle lékaře SÚKL zametl stopy

Hlavní vlna covidu je už několik let za námi. Stát má aktualizovanou vakcínu a spustil informační ka…