Česko má nový letoun. Je připravený pro výcvik pilotů NATO

25.09.2024 13:53 | Tisková zpráva

Česká letecká společnost Aero Vodochody Aerospace dosáhla dalšího významného milníku. Její modernizovaný cvičný letoun L-39NG.T1 získal typové osvědčení od Ministerstva obrany ČR, které potvrzuje jeho letovou způsobilost a připravenost k nasazení do výcviku vojenských pilotů NATO. Tento krok přichází v době, kdy se letectva zemí NATO soustředí na výcvik pilotů pro bojové letouny čtvrté a páté generace, jako jsou F-16 a F-35.

Česko má nový letoun. Je připravený pro výcvik pilotů NATO
Foto: Archiv Aero Vodochody
Popisek: Letoun Letoun L-39NG.T1

L-39NG.T1 je navržen tak, aby připravoval piloty na nejnáročnější podmínky moderních vzdušných operací. Výcviková letadla mají v moderním vojenském letectví klíčovou roli, protože slouží jako první krok k ovládnutí pokročilých bojových strojů. Nová certifikovaná verze L-39NG.T1 je navíc přizpůsobena specifickým požadavkům na výcvik v zemích NATO, zejména v České republice a v Maďarsku, které již tuto verzi letounu objednaly.
 
Letoun L-39NG.T1 je další modifikací základní verze L-39NG, která byla certifikována již v roce 2021. Zatímco předchozí modely sloužily pro výcvik v zemích mimo NATO, verze T1 přináší řadu vylepšení, která reflektují specifické požadavky vojenských letectev Severoatlantické aliance. „Modifikace cvičné verze L-39NG.T1 zahrnuje nejen úpravy pro zlepšení výrobních procesů, ale hlavně vylepšení avioniky na straně integrovaného výcvikového systému (ITS) a integraci brýlí pro noční vidění,“ vysvětluje Petr Jinda, výkonný viceprezident pro vývoj společnosti Aero. „Tyto změny reflektují požadavky našich zákazníků a zajišťují, že letoun je plně připraven na naplňování moderních výcvikových potřeb.“
 
K hlavním inovacím L-39NG.T1 patří certifikace pro používání brýlí pro noční vidění (NVG). Tento systém je nezbytný pro noční mise a moderní výcvik pilotů, kteří se musejí připravovat na operace za všech světelných podmínek. Brýle pro noční vidění vyžadují speciální úpravy vnitřního i vnějšího osvětlení letounu, aby odpovídaly přísným vojenským normám.
 
Dalším důležitým prvkem je modernizovaný integrovaný výcvikový systém (ITS). Ten nyní nabízí vyšší úroveň kompatibility s prostředky plánování misí a simulačními systémy, což výrazně zlepšuje efektivitu a komplexnost výcviku. Piloti tak mohou v simulovaném prostředí nacvičovat scénáře blízké reálným bojovým podmínkám a následně je v letounu ověřovat v reálném letu. Proces vedoucí k certifikaci začal již v březnu 2022 a zahrnoval 148 zkušebních letů a dosažení 120 letových hodin. Během této doby bylo předloženo 246 technických dokumentů a zkušebních zpráv, které potvrdily soulad letounu s předpisy a s bezpečnostními normami. Tento proces vedl k udělení osvědčení letové způsobilosti, které umožňuje plné nasazení L-39NG.T1 do provozu.
 
Aero Vodochody Aerospace, se sídlem ve Vodochodech nedaleko Prahy, patří mezi největší a nejstarší letecké výrobce na světě. Společnost byla založena v roce 1919 a za více než sto let své existence vyrobila přes 11 tisíc letadel, včetně slavného L-39 Albatros, který se stal jedním z nejpoužívanějších cvičných proudových letadel na světě.
 
Díky dlouholetým zkušenostem s vývojem a výrobou cvičných letounů má Aero silnou pozici nejen v Evropě, ale i na světovém trhu. Letouny L-39 stále slouží v desítkách armád po celém světě, včetně několika prestižních akrobatických týmů. Společnost Aero se specializuje nejen na vojenské, ale i na civilní letouny a spolupracuje s předními světovými výrobci na různých projektech.
 
Nová řada letounů L-39NG, která byla poprvé představena v roce 2018, kombinuje moderní technologie s osvědčeným designem. Letoun využívá moderní avioniku, efektivní proudový motor a má vynikající letové vlastnosti, což z něj činí vhodnou platformu pro komplexní a cenově efektivní výcvik pilotů. Aero Vodochody tak pokračuje v tradici inovací a přináší řešení pro potřeby moderního letectva.
 
S plnou kompatibilitou s leteckými systémy států NATO a Evropské unie je L-39NG.T1 připraven sloužit nejen v České republice a v Maďarsku, ale i v dalších zemích, které hledají efektivní a moderní cvičný letoun.
 
Výcvik pilotů pro moderní bojové letouny, jako jsou F-16 a F-35, klade vysoké nároky na technologie a efektivitu. L-39NG.T1 nabízí vše, co je potřeba – od moderních avionických systémů až po schopnost nasazení do lehkých bojových a průzkumných misí. To vše dělá z tohoto českého letounu univerzální a spolehlivou platformu, která může sloužit nejen k tréninku, ale i k operačním úkolům.
 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Ing. Josef Bernard byl položen dotaz

Vaše ,,pomoc" živnostníkům

Jak nám má pomoci odložení plateb na pojištění, když zálohy stejně tak či tak budu muset uhradit? Paradoxně když se mi nebude v podnikání dařit, tak kde pak vzít peníze na zaplacení záloh, které jste dost zvýšili? Nemyslíte, že by bylo prospěšnější, kdybyste je nezvyšovali? Tvrdíte, že je to kvůli d...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Střelba na Andreje Babiše. Zbořil zcela vážně

8:42 Střelba na Andreje Babiše. Zbořil zcela vážně

ROZJEZD ZDEŇKA ZBOŘILA Nelze vyloučit střelbu na Andreje Babiše, říká po oslavách 17. listopadu, běh…