Česko má nový letoun. Je připravený pro výcvik pilotů NATO

25.09.2024 13:53 | Tisková zpráva

Česká letecká společnost Aero Vodochody Aerospace dosáhla dalšího významného milníku. Její modernizovaný cvičný letoun L-39NG.T1 získal typové osvědčení od Ministerstva obrany ČR, které potvrzuje jeho letovou způsobilost a připravenost k nasazení do výcviku vojenských pilotů NATO. Tento krok přichází v době, kdy se letectva zemí NATO soustředí na výcvik pilotů pro bojové letouny čtvrté a páté generace, jako jsou F-16 a F-35.

Česko má nový letoun. Je připravený pro výcvik pilotů NATO
Foto: Archiv Aero Vodochody
Popisek: Letoun Letoun L-39NG.T1

L-39NG.T1 je navržen tak, aby připravoval piloty na nejnáročnější podmínky moderních vzdušných operací. Výcviková letadla mají v moderním vojenském letectví klíčovou roli, protože slouží jako první krok k ovládnutí pokročilých bojových strojů. Nová certifikovaná verze L-39NG.T1 je navíc přizpůsobena specifickým požadavkům na výcvik v zemích NATO, zejména v České republice a v Maďarsku, které již tuto verzi letounu objednaly.
 

Letoun L-39NG.T1 je další modifikací základní verze L-39NG, která byla certifikována již v roce 2021. Zatímco předchozí modely sloužily pro výcvik v zemích mimo NATO, verze T1 přináší řadu vylepšení, která reflektují specifické požadavky vojenských letectev Severoatlantické aliance. „Modifikace cvičné verze L-39NG.T1 zahrnuje nejen úpravy pro zlepšení výrobních procesů, ale hlavně vylepšení avioniky na straně integrovaného výcvikového systému (ITS) a integraci brýlí pro noční vidění,“ vysvětluje Petr Jinda, výkonný viceprezident pro vývoj společnosti Aero. „Tyto změny reflektují požadavky našich zákazníků a zajišťují, že letoun je plně připraven na naplňování moderních výcvikových potřeb.“
 
K hlavním inovacím L-39NG.T1 patří certifikace pro používání brýlí pro noční vidění (NVG). Tento systém je nezbytný pro noční mise a moderní výcvik pilotů, kteří se musejí připravovat na operace za všech světelných podmínek. Brýle pro noční vidění vyžadují speciální úpravy vnitřního i vnějšího osvětlení letounu, aby odpovídaly přísným vojenským normám.
 
Dalším důležitým prvkem je modernizovaný integrovaný výcvikový systém (ITS). Ten nyní nabízí vyšší úroveň kompatibility s prostředky plánování misí a simulačními systémy, což výrazně zlepšuje efektivitu a komplexnost výcviku. Piloti tak mohou v simulovaném prostředí nacvičovat scénáře blízké reálným bojovým podmínkám a následně je v letounu ověřovat v reálném letu. Proces vedoucí k certifikaci začal již v březnu 2022 a zahrnoval 148 zkušebních letů a dosažení 120 letových hodin. Během této doby bylo předloženo 246 technických dokumentů a zkušebních zpráv, které potvrdily soulad letounu s předpisy a s bezpečnostními normami. Tento proces vedl k udělení osvědčení letové způsobilosti, které umožňuje plné nasazení L-39NG.T1 do provozu.
 
Aero Vodochody Aerospace, se sídlem ve Vodochodech nedaleko Prahy, patří mezi největší a nejstarší letecké výrobce na světě. Společnost byla založena v roce 1919 a za více než sto let své existence vyrobila přes 11 tisíc letadel, včetně slavného L-39 Albatros, který se stal jedním z nejpoužívanějších cvičných proudových letadel na světě.
 
Díky dlouholetým zkušenostem s vývojem a výrobou cvičných letounů má Aero silnou pozici nejen v Evropě, ale i na světovém trhu. Letouny L-39 stále slouží v desítkách armád po celém světě, včetně několika prestižních akrobatických týmů. Společnost Aero se specializuje nejen na vojenské, ale i na civilní letouny a spolupracuje s předními světovými výrobci na různých projektech.
 
Nová řada letounů L-39NG, která byla poprvé představena v roce 2018, kombinuje moderní technologie s osvědčeným designem. Letoun využívá moderní avioniku, efektivní proudový motor a má vynikající letové vlastnosti, což z něj činí vhodnou platformu pro komplexní a cenově efektivní výcvik pilotů. Aero Vodochody tak pokračuje v tradici inovací a přináší řešení pro potřeby moderního letectva.
 
S plnou kompatibilitou s leteckými systémy států NATO a Evropské unie je L-39NG.T1 připraven sloužit nejen v České republice a v Maďarsku, ale i v dalších zemích, které hledají efektivní a moderní cvičný letoun.
 
Výcvik pilotů pro moderní bojové letouny, jako jsou F-16 a F-35, klade vysoké nároky na technologie a efektivitu. L-39NG.T1 nabízí vše, co je potřeba – od moderních avionických systémů až po schopnost nasazení do lehkých bojových a průzkumných misí. To vše dělá z tohoto českého letounu univerzální a spolehlivou platformu, která může sloužit nejen k tréninku, ale i k operačním úkolům.
 

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Jan Kuchař byl položen dotaz

Peníze nechybí přeci jen ve školství

Ale snad všude. Policisté, hasiči, lidé v sociálních službách...ti všichni by si zasloužili přidáno. A co pro ně udělala vaše vláda?! Když už něco ,,děláte" tak jen to, že své povinnosti přenášíte na obce a města.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Osoba končící v ČT si odnesla 17 platů ve výši 1 682 475 Kč

11:00 Osoba končící v ČT si odnesla 17 platů ve výši 1 682 475 Kč

V roce 2024 jeden ze zaměstnanců/zaměstnankyň České televize odešel/odešla s celkovým odstupným ve v…