Situaci komplikuje stavební zákon
Celý problém je v českém stavebním zákoně. Jeho formulace totiž neumožňují, aby se občané mohli u soudu účinně odvolat proti územnímu řízení o velkých stavbách. To ovšem odporuje evropským směrnicím, které nepřipouštějí omezení práva občanů na soudní ochranu. Česká republika přitom žádá o dotace na silnice postavené právě podle tohoto zákona. Jedná se o 59 miliard korun. Ministerstvo ale přesto doufá, že peníze z Bruselu přijdou.
Dodržujte pravidla a peníze budou
Dosud Brusel neschválil žádný ze sedmnácti velkých projektů a silnice se staví buď ze záloh, anebo z národního rozpočtu. Bruselské zálohy přitom dosahují maximálně čtvrtinu požadované částky.
"Je to doklad, jak funguje Evropská komise," odsuzuje postup Bruselu analytik Petr Zahradník, který má evropské dotace na starosti v České spořitelně.
Právní otázky by podle něho neměly komplikovat právě výstavbu dálnic. "Všude v Evropě se silnice staví zhruba stejně, všude v Evropě nějak ovlivní životní prostředí. Když se jednou schválí stavba, tak v zásadě není co řešit," míní Zahradník. Připouští ovšem, že si česká strana způsobila potíže také sama. Jako například u projektu D8.
Komplikace kolem D8
Právě na úsek protínající chráněnou krajinnou oblast České středohoří si stěžují aktivisté z hnutí Děti Země. Soud jejich podání projednal až po sedmi letech, stížnost však neměla odkladný účinek a tak se mezitím začalo stavět.
Žádost o dotaci na D8 vrátila Evropské komise k dopracování už třikrát. Úředníci si povšimli, že schvalování stavby neodpovídá evropským předpisům, protože stížnost aktivistů fakticky ignorovalo. Proto v létě požádali právní oddělení Evropské komise o analýzu, jak v případě D8 a dalších staveb dál postupovat.
"U velkých silničních projektů Evropská komise přerušila proces posuzování velkých projektů, až do vydání právního stanoviska," upozorňuje oficiální dokument o čerpání dopravních dotací.
Podobně jako D8 čeká ještě dalších šestnáct velkých projektů na peníze. Trochu lepší je situace u železničních staveb, protože tam Brusel nevyžaduje speciální územní řízení.
Čtěte také:
Vaňhová k D8: Doufám, že se přestane mluvit a začne se konečně jednat
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pro