Děti Země kvůli poslední části D1 u Přerova podaly odvolání

20.12.2019 11:22 | Zprávy

Organizace Děti Země podala odvolání proti změně územního rozhodnutí na stavbu posledního úseku dálnice D1 z Přerova do Říkovic a proti kácení jednoho stromu a keřů v okolí její trasy. ČTK to dnes sdělil předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Děti Země kvůli poslední části D1 u Přerova podaly odvolání
Foto: archiv red
Popisek: Typický obrázek na D1 - stojící kolona

Odvolání podle Ředitelství silnic a dálnic ČR zkomplikuje úřední přípravu stavby této části D1, která musí být zahájena nejpozději v roce 2021, kdy pro ni končí výjimka z EIA. Poslední úsek D1 odvede automobilovou dopravu z Přerova, což by vyřešilo tristní dopravní situaci. Řidiči nyní v Přerově čekají denně až desítky minut dlouhých kolonách.

Dětem Země se nezamlouvá změna územního rozhodnutí na D1 mezi Přerovem a Říkovicemi, kterou v listopadu povolil stavební odbor olomouckého magistrátu. „Odvolání proti změně územního rozhodnutí má deset bodů, v nichž upozorňujeme na chyby procesu EIA v roce 2000, který neposoudil varianty dálnice mimo Dluhonice, a na chyby závazného stanoviska EIA z roku 2016, které bylo vydáno bez účasti veřejnosti. Také žádáme o přezkum závazných stanovisek,“ uvedl Patrik.

Řízení o změně územního rozhodnutí na poslední část D1 u Přerova bylo zahájeno na jaře 2017, a to zejména kvůli změně projektu mimoúrovňového křížení Přerov-sever, ze kterého se podle Patrika nakonec stala komplikovaná okružní křižovatka nevyhovující normám.

Organizace Děti Země v odvolání žádá, aby byla posouzena varianta trasy dálnice D1 s jejím odchýlením u Dluhonic asi o 150 metrů na východ směrem k Přerovu. „Stejnou námitku ve svém odvolání má i Občanské sdružení Krajina Dluhonice. Podle nás dosud k řádnému posouzení variant nedošlo. Je tak škoda, že při projektování změny mimoúrovňové křižovatky Přerov-sever nedošlo současně i k tomuto nepatrnému posunutí trasy,“ podotkl Patrik.

Ekologickým aktivistům se nelíbí ani rozhodnutí přerovského magistrátu pokácet kvůli stavbě posledního úseku D1 jeden strom a keře na ploše více než čtvrt hektaru. Podle Patrika nebyly vypořádány podrobné připomínky a chybí i vyhodnocení významu kácených dřevin či uložení přiměřené náhradní výsadby.

Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) odvolání zkomplikují přípravu stavby D1 z Přerova do Říkovic. „Pokud jde o rok 2021 (zahájení stavby), netroufám si za současného právního stavu odhadnout,“ řekl Kremlík minulý týden při otevření části D1 z Lipníku do Přerova. ŘSD podle něj činí všechny kroky, aby stavba mohla začít hned po úředním povolení. Kremlík chce se zástupci Dětí Země jednat o jejich připomínkách.

ŘSD před podáním odvolání odhadovalo, že schválená změna územního rozhodnutí ke stavbě D1 u Přerova by měla nabýt právní moci v příštím roce na jaře. Stavební povolení chtělo vyřídit do června 2020. Nové výběrové řízení na zhotovitele stavby by díky tomu mohlo začít také v příštím roce. Podle nových odhadů bude poslední část dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi otevřena nejdříve v roce 2024.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Zase jen řeči

Vy tvrdíte, jak je třeba reagovat na zpětnou vazbu od lidí. To si myslím taky. Ale pak koukám, že jste se neobtěžoval reagovat ani na jeden z dotazů zde. Tak si představujete tu komunikaci v praxi? Podle mě je to tak se vším. Jako politici něco slibujete, ale realita je pak úplně jiná.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jak za první světové. Habsburk chce řešit „rozdrobení“ Ruska

7:40 Jak za první světové. Habsburk chce řešit „rozdrobení“ Ruska

Hlava habsburského rodu se proti Rusku vymezuje dlouhodobě, jak dokládají její projevy na shromážděn…