Podle Zdeňka Žáka jsou horší věci než korupce, a to především nekompetentní správa a špatné projekty. Proto s tím hodlá něco dělat, než skončí ve funkci. „Nastala doba, kdy jsme řekli, že za nekvalitní práci a za vícepráce platit nebudeme,“ prohlásil u Michaely Jílkové. „Teď se ví, kdo za to může,“ dodal ministr.
Na to však dostal odpověď od Jiřího Petráka z Nadačního fondu stínového Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD): Za vícepráce se bude platit vždycky. Nedá se vyloučit, že při nějaké stavbě se objeví problémy, se kterými se nepočítalo. Nikdy není stavba „dokonalá“. „Jde o to, aby investor dokázal stavbu dobře připravit a projektant ji dobře navrhl,“ míní i Petr Čížek ze Sdružení pro výstavbu silnic Praha.
Problém je, že investor, v případě dálnice D1 stát, není schopen stavbu zcela bezchybně připravit. „Od roku 2002 byl investor potlačován a byla snižována jeho úroveň,“ vysvětlovala Miloslava Pošvářová z Kontroly kvality staveb ŘSD.
Ubývají odborníci, a tak se najímají dozorové firmy
Na ŘSD totiž stále ubývají odborníci, čímž se snižuje kvalifikace státu jako investora. „Zhotoviteli se na stavbě nevytvářel žádný partner, a tak se musely najímat dozorové firmy,“ dodala Pošvářová. Jenže tyto dozory často působily jak na straně klienta, tak i zhotovitele. „Ten státní dozor byl vlastně projektantem,“ uzavřela Pošvářová. Dozor tak logicky nebyl prováděn zcela správně.
Zde i ministr Žák souhlasil, že expertů ubývá. Snaží se je prý na ŘSD dostat, ale náprava bude trvat dlouho. Například ve vysokém managementu, kde se pobírají bohaté platy, příliš odborníků není. Vysvětlení? „Protože to byly trafiky,“ řekl jasně Žák.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pan