Konec legrace. „Když spadnou platy Němcům, spadnou i nám.“ Vážné upozornění

22.11.2024 12:31 | Monitoring

Ekonom Pavel Šik nabídl porovnání ekonomické stagnace v Německu s optimistickým tvrzením českého premiéra Petra Faly o budoucím růstu mezd na úroveň německých platů, které ukázalo spíše velké kontrasty mezi realitou a politickými ambicemi. „Přichází fakt hodně špatná doba a neměli by nám slibovat platy jako u západních nebo jižních sousedů. Můžeme si dělat srandu, že Němcům platy spadnou až na naší úroveň, jenže když spadnou Němcům, spadnou i nám,“ varuje ekonom, že Česku škodí německé chyby. Situaci může zachránit odklon od evropské zelené politiky a ukončení válek na východě.

Konec legrace. „Když spadnou platy Němcům, spadnou i nám.“ Vážné upozornění
Foto: Repro Deník
Popisek: Premiér Petr Fiala se pouští do práce na vyrovnání českých a německých platů

„Premiér Fiala nám osvětlil, že za předsednictví jeho vlády se úspěšně schválila Euronorma 7 a když ho zvolíme na další období, už nebudeme montovna, ale budeme mít hi-tech firmy, špičkové univerzity a platy jako v Rakousku,“ uvedl ekonom Pavel Šik na svém facebooku. Při pohledu na stagnaci, které čelí německá ekonomika jen stěží můžeme být v klidu a věřit, že budeme ostrůvkem prosperity.

Anketa

Měla by Česká republika přistoupit k BRICS?

96%
1%
hlasovalo: 6453 lidí
Německo je nejvýznamnější destinaci českého vývozu. Směřuje tam ca 30 % procent exportu. V tomto našem vývozu do Německa převažují meziprodukty, například kovové výrobky či součásti strojů. To nedává podle ČNB exportérům velký prostor pro případnou geografickou reorientaci, tj. nahrazení odběratele v případě, že ten německý skončí, dodává Šik.

Mezinárodní měnový fond na konci října snížil svou prognózu hospodářského růstu Německa na tento rok na nulu. Nejen to, ale i na příští rok snížil prognózu, což znamená, že Německo je v hluboké strukturální krizi.

Poukázal, že zvučná jména německých automobilek, které čelí zásadním změnám, jež vedou ke snižování výroby, uzavírání závodů a restrukturalizaci celého odvětví:

Volkswagen má za cíl ušetřit celkově 14 miliard euro nákladů, chce zavřít 3 továrny a ve vzduchu je „desetitisícové“ propouštění. „Tam se zaměřují odbory i politika a jednání probíhají. Jenže podíl dodavatelů třeba v automobilovém průmyslu na celkovém podílu výroby je kolem 80–90 procent.  Jednoduše bychom mohli říci, že na jednoho pracovníka u VW připadá 9 pracovníků u dodavatelů koncernu,“ dodává ekonom.

Anketa

Jste pro vystoupení z NATO?

92%
6%
hlasovalo: 10067 lidí
Německý výrobce náhradních dílů pro automobily Schaeffler zruší 4,7 tisíce pracovních míst. 5. listopadu oznámil francouzský výrobce pneumatik Michelin uzavření dvou závodů, což znamená 1250 pracovních míst. Důsledky rozhodnutí Nissanu, který chce celosvětově zrušit ca 9 tisíc z celkových 134 tisíc pracovních míst pro Německo, ještě nejsou zcela jasné. Společnosti Audi klesly zisky o 91 procent a chce propustit 4,5 tisíce lidí, a to zvláště těch velmi dobře placených ve výzkumu a vývoji, které jsou právě v Německu.

Společnost Bosch Group aktuálně oznámila, že zruší 300 pracovních míst v několika závodech v Bavorsku v rámci celosvětové vlny propouštění ca 7 tisíc lidí, ale paradoxně je jejich většina pracovníků právě v Německu, a tak to asi bude pro veřejnost dávkováno. Společnost ZF Friedrichshafen AG, dodavatel především automobilového průmyslu, oznámila, že plánuje zrušit až 14 tisíc pracovních míst, protože se jí výsledek propadl o 45 %.

Dodavatel automobilů Walter Klein Group na konci září vyhlásil konkurz, protože jednání o koupi společnosti americkým zájemcem ztroskotala. Absurdní je, že vláda Severního Porýní-Vestfálska podpořila tuto společnost už v roce 2022 půjčkou. Dodavatel především pro VW a BMW bude muset propustit ca 4 tisíce lidí.

Anketa

Jste pro vystoupení z EU?

95%
3%
hlasovalo: 10558 lidí
Magna – největší německý dodavatel automobilů, se 168 000 zaměstnanci po celém světě, který v současnosti provozuje 30 výrobních závodů v Německu s 13 700 zaměstnanci, zveřejnil, že společnost již mnoho z těchto závodů nepovažuje za ekonomicky životaschopné a plánuje uzavření nezveřejněného počtu závodů. Počet pracovních míst, která budou zrušena, zatím radši nebyl zveřejněn.

„Společnost Ford předevčírem oznámila, že plánuje v Evropě propustit 4 tisíce lidí, tj. ca 14 % pracovní síly Ford Europe, z toho 2900 pozic v Německu, 800 ve Velké Británii a 300 ve zbytku regionu a dalo by se pokračovat. Malé firmy – jako třeba ukončení provozu firmy Flex ve Stuttgartu se 100 lidmi, zavření závodu Henkelu v Drážďanech s 40 lidmi, zavření závodu firmy PAS nebo Forti-Folien v Neuruppinu a desítkami lidí, konec firmy Schmedthenke s 30letou tradicí a 70 lidmi atd. neuvádím, seznam by byl dlouhý a vlna teprve přichází,“ vyjmenoval ekonom.

„Nemám čas dělat přesné studie dopadů, jenže politici ty týmy mají. Mají kolem sebe ekonomy a ne všichni jsou padlí na hlavu. Proto by nám měli jasně říct, že přichází fakt hodně špatná doba a neměli by nám slibovat platy jako u západních nebo jižních sousedů. Můžeme si dělat srandu, že Němcům platy spadnou až na naši úroveň, jenže když spadnou Němcům, spadnou i nám,“ upozorňuje Šik.

Potřebujeme podle něj okamžitou revizi rozhodnutí EU, která byla schvalována za úplně jiných podmínek. A především potřebujeme konec války na východě. „Jednak kvůli tomu, že i když se to nebude mnohým Němcům líbit, buď budou mít znovu levné energie a spalovací motory, nebo zmizí velká část jejich průmyslu. A také proto, že když přicházejí zprávy o nějakých mezikontinentálních raketách a hromadném propouštění, nemá žádný člověk náladu jít si koupit novou televizi a rychlost sešupu směrem dolů se ještě prohlubuje,“ dodává ekonom.

Evropská zelená politika hraje klíčovou roli v německé ekonomické stagnaci. Komentátor Ralph Schoellhammer sdílel na síti X graf ukazující stále snižující se jadernou kapacitu v Německu a k tomu přidal komentář, že Němce k takovému kroku nikdo nenutil. „Začalo to za Merkelové a bylo dokončeno za Scholze. Pokud vám obviňování Ruska, USA atd. přináší útěchu, směle do toho, ale nakonec si za to Němci mohou jen sami. Z 23 na 0 GW jen proto, aby uklidnili hysterické Zelené.“

 

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Natálie Brožovská

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Proč jste na navýšení rodičovského příspěvku netlačila víc dřív?

Myslím, když jste byli ve vládě? Myslíte, že teď něco zmůžete? A můžete aspoň říci, když už nejste ve vládě, proč a kdo byl proti navýšení rodičovské pro všechny a ve větší míře, která by zohledňovala inflaci a růst cen?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Konec legrace. „Když spadnou platy Němcům, spadnou i nám.“, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseAchtung , 22.11.2024 12:57:07
A když stoupnou platy nám, Němcům víc. Fiala myslí, že když pověsí mrkvičku před osla, tak má zaručený potah.

|  5 |  0

Další články z rubriky

„Vypnete ten motor?“ Ekoaktivista z Prahy poučoval řidiče. Nepochodil

14:08 „Vypnete ten motor?“ Ekoaktivista z Prahy poučoval řidiče. Nepochodil

Odvoz dítěte do školy či školky se stává adrenalinovým zážitkem. Zaparkujete auto před školou, motor…