Řetězec Penny Market, spadající do německé skupiny REWE Group, si ve svém aktuálním akčním letáku na své zákazníky připravil léčku hned u desítek položek ze „zlevněného“ sortimentu a nemálo potravin a výrobků, které mají být dle tvrzení reklamní akce levnější od čtvrtka 17. 10. do středy 23. 10. o desítky procent. Zboží je ve skutečnosti prodáváno za stejnou cenou jako před „akcí“ či dokonce dráž.
Obchod totiž namísto zlevnění výrobků z ceny, za kterou byl výrobek prodáván v době 30 dnů před poskytnutím slevy (nebo od okamžiku, kdy začal být nabízen, pokud je výrobek v prodeji dobu kratší než 30 dnů), jak to ukládá zákon, u zlevněných cenovek připsal ještě přeškrtnuté cenovky, které jsou mnohem vyšší, než kolik ve skutečnosti byla nejnižší cena v posledním měsíci a z těchto nic nevypovídajících údajů následně odvodil „slevy“ až v desítkách procent. A pak jen obchodníkovi zbývá čekat, „kdo se nachytá“.
Například u pšeničné mouky Karlova koruna tak lidé vidí slevu až o 26 %, avšak realita je taková, že v rámci akce stojí 10,90 Kč, což je i cenovka, za níž se tato mouka prodávala v posledních 30 dnech. Reálná sleva je tedy 0 %.
Nulovou slevu získají zákazníci v Penny Marketu též na cukr krystal, u nějž obchod tvrdí, že je zlevněný z 22,90 Kč na 15,90 Kč. Právě 15,90 Kč je však opět stejná cena, jako byla ta nejnižší v posledních 30 dnech a o propagovaném snížení cenovky o 30 % tak nemůže být řeč.
Ještě vypečenější je limitovaná nabídka platící do konce víkendu. Plzeňské pivo Pilsner Urquell, jež má být zlevněné o 18 % na 25,90 Kč, sice ve skutečnosti stálo v posledních 30 dnech před slevou úplně stejně a opět tak nakupující nic neušetří, v případě plnotučného trvanlivého mléka Boni si však naopak nakupující ještě připlatí. Zatímco před „akcí“ stálo 15,90 Kč, v aktuální akci, která dle tvrzení obchodu činí 26 %, je za 16,90 Kč – tedy o korunu dráž.
Novela zákona o ochraně spotřebitele přitom hovoří jasně a Česká obchodní inspekce (ČOI) upozorňuje, že k poskytnutí slevy v různé výši musí dojít bezprostředně po sobě, tedy nepřerušeně, a výše slevy se musí zvyšovat. Snížit se nesmí.
Prodávající je též povinen informovat spotřebitele o nejnižší ceně, za kterou výrobek nabízel a prodával v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy (z níž je sleva počítána) a cenou platnou v okamžiku nabídky. „Žádné další cenové údaje, jako je např. cena, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván bezprostředně před poskytnutím slevy, uváděny být nemusí. Jejich uvedení může být naopak pro spotřebitele matoucí a může být posuzováno z hlediska dodržování zákazu užívání nekalých obchodních praktik. Tyto jiné cenové údaje musí být dostatečně jasně vysvětleny a nesmí vzbuzovat dojem, že jsou nejnižší cenou výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy,“ varuje ČOI před jednáním, které se objevuje aktuálně právě v akčním letáku Penny Marketu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radek Kotas