Kouzla s procenty. Nové finty jednoho supermarketu

19.10.2024 18:14 | Analýza

Na značně rafinovanou léčku by si měli aktuálně dát pozor zákazníci řetězce Penny Market. V aktuálním akčním letáku jim totiž obchod slibuje mnohaprocentní slevy, avšak realita je jinde. Množství položek „v akci“ Penny Market naopak zdražil a lidé by je nakoupili levněji, kdyby do obchodu přišli před aktuálními „slevami“. Například trvanlivé mléko před začátkem „akce“ obchod potají zdražil z 15,90 Kč na 16,90 Kč a zákazníkům začal tvrdit, že má jít o slevu až o 26 procent. Stejnou slevu uvádí též u sušenek, které stojí v akci 21,90 Kč místo předchozích 19,90 Kč a barva na vlasy „v akci“ stojí hned 89,90 Kč, kdežto před ní byla za 69,90 Kč. ČOI varuje, že může jít o nekalou obchodní praktiku.

Kouzla s procenty. Nové finty jednoho supermarketu
Foto: Repro Penny Market
Popisek: Akční leták Penny Marketu

Anketa

Vede Kateřina Konečná KSČM správným směrem?

2%
hlasovalo: 12571 lidí
Řetězec Penny Market, spadající do německé skupiny REWE Group, si ve svém aktuálním akčním letáku na své zákazníky připravil léčku hned u desítek položek ze „zlevněného“ sortimentu a nemálo potravin a výrobků, které mají být dle tvrzení reklamní akce levnější od čtvrtka 17. 10. do středy 23. 10. o desítky procent. Zboží je ve skutečnosti prodáváno za stejnou cenou jako před „akcí“ či dokonce dráž.

Obchod totiž namísto zlevnění výrobků z ceny, za kterou byl výrobek prodáván v době 30 dnů před poskytnutím slevy (nebo od okamžiku, kdy začal být nabízen, pokud je výrobek v prodeji dobu kratší než 30 dnů), jak to ukládá zákon, u zlevněných cenovek připsal ještě přeškrtnuté cenovky, které jsou mnohem vyšší, než kolik ve skutečnosti byla nejnižší cena v posledním měsíci a z těchto nic nevypovídajících údajů následně odvodil „slevy“ až v desítkách procent. A pak jen obchodníkovi zbývá čekat, „kdo se nachytá“.

Například u pšeničné mouky Karlova koruna tak lidé vidí slevu až o 26 %, avšak realita je taková, že v rámci akce stojí 10,90 Kč, což je i cenovka, za níž se tato mouka prodávala v posledních 30 dnech. Reálná sleva je tedy 0 %.

Nulovou slevu získají zákazníci v Penny Marketu též na cukr krystal, u nějž obchod tvrdí, že je zlevněný z 22,90 Kč na 15,90 Kč. Právě 15,90 Kč je však opět stejná cena, jako byla ta nejnižší v posledních 30 dnech a o propagovaném snížení cenovky o 30 % tak nemůže být řeč.



Ještě vypečenější je limitovaná nabídka platící do konce víkendu. Plzeňské pivo Pilsner Urquell, jež má být zlevněné o 18 % na 25,90 Kč, sice ve skutečnosti stálo v posledních 30 dnech před slevou úplně stejně a opět tak nakupující nic neušetří, v případě plnotučného trvanlivého mléka Boni si však naopak nakupující ještě připlatí. Zatímco před „akcí“ stálo 15,90 Kč, v aktuální akci, která dle tvrzení obchodu činí 26 %, je za 16,90 Kč – tedy o korunu dráž.



Novela zákona o ochraně spotřebitele přitom hovoří jasně a Česká obchodní inspekce (ČOI) upozorňuje, že k poskytnutí slevy v různé výši musí dojít bezprostředně po sobě, tedy nepřerušeně, a výše slevy se musí zvyšovat. Snížit se nesmí.

Prodávající je též povinen informovat spotřebitele o nejnižší ceně, za kterou výrobek nabízel a prodával v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy (z níž je sleva počítána) a cenou platnou v okamžiku nabídky. „Žádné další cenové údaje, jako je např. cena, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván bezprostředně před poskytnutím slevy, uváděny být nemusí. Jejich uvedení může být naopak pro spotřebitele matoucí a může být posuzováno z hlediska dodržování zákazu užívání nekalých obchodních praktik. Tyto jiné cenové údaje musí být dostatečně jasně vysvětleny a nesmí vzbuzovat dojem, že jsou nejnižší cenou výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy,“ varuje ČOI před jednáním, které se objevuje aktuálně právě v akčním letáku Penny Marketu.

Nejde přitom o pár výjimek. Sušenka 3BIT, která je dle Penny zlevněná hned o polovinu, je ve skutečnosti také dražší a zatímco v „akci“ je nyní za 11,90 Kč, před touto „akcí neakcí“ stála v nejlevněji v posledních 30 dnech 10,90 Kč.



Podobně je na tom i drogerie. Zubní pasty se „slevou 29 %“ stojí 84,90 Kč – tedy stejných 84,90 Kč jako před zlevněním z nejnižší ceny za posledních 30 dnů. Barvy na vlasy Palette pak vyjdou v „17% slevě“ ve skutečnosti dráž hned o 20 korun. Před uvedenou slevou totiž byly v Penny Marketu nejlevněji v posledním měsíci za 69,90 Kč. V „akci“ jsou ovšem náhle za 89,90 Kč.



Dražší o korunu je též v rámci „akce“ tavený sýr. Přesto i u něj se řetězec pokouší ošálit zákazníky tvrzením o 29% slevě.

Vidinu značné úspory by lidé mohli mít též ze snížení cenovky u Ramy, jelikož uvádí, že jde hned o 53% slevu z 84,90 Kč na 39,90 Kč. Právě 39,90 Kč byla ale též nejnižší cena v posledních 30 dnech a úspora je ve skutečnosti opětovně 0 %. Útěchou však může zákazníkům Penny Marketu být, že si v tomto případě při nákupu „v akci“ alespoň nepřiplatí.



To u takových ovesných sušenek již v akci nakupující čeká platba 21,90 Kč místo dřívějších 19,90 Kč před akcí.



O 10 korun je v „36% akci“ dražší též tuzemák od značky Hanácká, jelikož oproti nejnižší ceně 109,90 Kč v posledních 30 dnech náhle „zlevněný“ stojí 119,90 Kč. Zdražení o desetikorunu najdeme též u vodky Nicolaus. Ta byla v posledních 30 dnech nejméně za 119,90 Kč, ovšem během „akce“ je za 129,90 Kč.



Káva Tchibo během „46% akce“ v podání Penny Marketu také oproti dřívější nejnižší ceně za posledních 30 dní podražila na 299,90 Kč z 281,90 Kč a v případě 200gramového balení Granka „v 25% akci“ došlo na zdražení z 59,90 Kč na 64,90 Kč.





A podobný trik Penny Marketu nekončí ani u prostředků na praní. Prací kapsle či gel Persil totiž stojí ve „slevě“ 279,90 Kč, ovšem jejich nejnižší cena za posledních 30 dnů, z níž má být sleva dle zákona vypočítávána, činí 259,90 Kč. Stejně tak aviváž Silan je v akční nabídce Penny dražší hned o 5 korun oproti ceně jaká byla nejnižší v posledních 30 dnech.



Ukazuje se tak, že „šálení zákazníků“ nekončí, přestože jsou nekalé triky obchodníků s akčními nabídkami, které ve skutečnosti žádné zlevnění zákazníkům nepřinášejí, již od loňského ledna potírány v rámci novely zákona o ochraně spotřebitele, která stanovuje jasná pravidla, jak mohou obchody v Česku nabízet zboží ve slevě.

Někteří obchodníci na zákonem stanovená kritéria neberou dlouhodobě ohled a tak se například v prvním čtvrtletí letošního roku ČOI setkávala s tím, že povinnosti v souvislosti s poskytováním slev byly porušeny hned při 178 kontrolách z celkových 477, tedy ve 37,32 % případů a v rámci kontrol ve druhém čtvrtletí letošního roku při 106 kontrolách z celkových 259. Tedy při 40,93 % z celkového počtu provedených kontrol.

Tiskový mluvčí České obchodní inspekce František Kotrba ParlamentnímListům.cz sdělil, že v prvním čtvrtletí letošního roku nabylo na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů v dozorové působnosti ČOI právní moci celkem 104 pokut v celkové hodnotě 4 329 500 korun a z velké části jde o porušení, která byla zjištěna v předchozím období, tedy v roce 2023. Od dubna do konce června 2024 pak právní moci nabylo celkově 126 pokut v celkové hodnotě 5 784 000 Kč.

Zatímco v prvním čtvrtletí nejvíce pokut obdržel Albert, ve druhém čtvrtletí největší částku musel zaplatit právě Penny Market, jehož porušování zákona přišlo na víc než 2 miliony korun.

Pokuty padaly například za to, že prodejci prodávali zboží „ve slevě“ za stejnou cenu jako byla ta původní či dokonce vyšší, anebo docházelo k tomu, že u regálů byla nižší cena, než kolik bylo zákazníkům nakonec účtováno u pokladny.

ParlamentníListy.cz Penny Market požádaly o vyjádření a tázaly se jej, proč zákazníkům tvrdí, že prodává akční zlevněné zboží, přestože se jedná ve skutečnosti o zboží, které je prodáváno za stejnou či dokonce vyšší cenu než byla ta před slevou a také na to, zdali v tomto ohledu obchod hodlá sjednat nápravu. Odpověď však na tyto dotazy dosud redakci nedorazila.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radek Kotas

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

Dobrý den paní poslankyně.

Myslíte si, že do zrušení zeleného nesmyslu ohledně provozu aut se spalovacím motorem, je jen možnost získat si pár voličů? Jenže tady nejde jen o ty auta, ale i o potravinovou soběstačnost, či ne? Vláda se začíná točit jen o nějaký kousek z toho nesmyslu, myslím si, že to jim stačit nebude. Viz to ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Diskuse obsahuje 22 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

„Pak mi do koalice vleze ten černop*delník“. Sto třicet let s lidovci

20:16 „Pak mi do koalice vleze ten černop*delník“. Sto třicet let s lidovci

Během pátku zaujaly na sjezdu lidovců v Olomouci dvě události: Volba ministra zemědělství Marka Výbo…