„Není to nic překvapivého. Jde o dlouhodobý trend,“ předesílá ke schválení návrhu, který by měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut se spalovacími motory bývalý místopředseda Evropského parlamentu Libor Rouček.
„Země jako je Norsko nebo Velká Británie zákaz respektují už dávno. Po celé západní Evropě roste potřeba elektroaut. V Německu jsou všude u benzínek napájecí zařízení. Automobilky jsou na to připraveny. Některé dokonce na vládách rozhodnutí požadují. Nečekají na rok 2035 a chtějí skončit už v roce 2030,“ dodává.
Připomíná, že Česko je společně se Slovenskem automobilová velmoc, „Společně se Slovenskem vyrobíme nejvíce osobních automobilů na světě na hlavu. Vzniká paradox. Vláda a velká část politické reprezentace se staví proti, ale na druhou stranu automobilky jako je Škoda Auto dávno elektromobily už prodávají a krok za krokem budou urychlovat výrobu elektromobilů. Evropská unie reaguje,“ popisuje Rouček. Teď jsou na tahu národní státy. Aby návrh prošel, musí vyslovit souhlas. „Česká republika, která bude mít předsednictví, bude hledat shodu mezi státy,“ podotýká.
Vývoj vidíme po celém světě. Nejvíc elektromobilitu podporuje Čína. Vznikají noví a noví výrobci. „Číňané už vyrábějí další dopravní prostředky na elektrický pohon. Když se podíváme na prodej osobních vozů, prudce narůstá prodej elektroaut,“ vysvětluje Rouček celosvětový trend. „Není to výmysl evropských byrokratů. Jestli nechceme zaostávat za celosvětovým vývojem, musíme urychleně stavět potřebnou infrastrukturu. Trend se zrychluje. I po roce 2035 s autem na spalovací motor budete moct jezdit. Zakázána bude jejich výroba a jejich dovoz,“ říká.
Drahá elektroauta? Jen ze začátku…
A dostupnost vozů? Hlavní argument proti zní – drahé. „Ze začátku je to tak se vším. Dnes má každý mobil, televizi. Za dvacet let bude mít každý elektromobil. Cena se zlevní. Když si spočítám spotřebu, dnes za plnou nádrž do Škody Octavia zaplatím dva tisíce korun a ujedu asi pět set třicet kilometrů. Kdybych měl elektroauto, ujedu stejnou vzdálenost za 700 korun. Jak půjde čas, výhodnost elektromobilu, cenová dostupnost a provoz se lidem bude vyplácet,“ vyjádřil svůj názor Rouček.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Daniela Černá