„Budeme nabízet v první fázi osminásobek na základě znaleckého posudku," podotýká k nadcházející legislativní změně ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). Ve speciálních případech bude moct ministr nabídnout dokonce až jednou tolik. Jen pro představu, původně se nabízelo např. 12 korun za metr čtvereční. Pokud si vezmeme příklad 1800 metrů čtverečních pozemku, který stát může potřebovat pro výstavbu dálnice, podle původních pravidel by zaplatil majiteli 21 600 korun, podle nových pravidel může jít o 173 tisíc a pokud by se jednalo o případ zmíněného dvojnásobku, majitel by mohl dostat až 346 tisíc.
Spory spojené s výkupy pozemků se týkají především dálnice D11 z Hradce Králové do Polska, dále jde o D3 vedoucí z Prahy na jih Čech. Problémy se vyskytovaly i u železničních projektů. Úředníci ale varují, že navýšení finančních částek nemusí pomoct u všech projektů. Neberou totiž v potaz skutečnost, že někteří majitelé mají ke svým pozemkům citové vazby, které se nepodaří vyvážit „zlatem“. V takovou chvíli ale může dojít i na vyvlastnění.
Realizátory dopravních staveb v nadcházejícím období možná čekají žně, neboť státní rozpočet počítá s 94 miliardami korun na výstavbu a opravu infrastruktury, což je nejvíc za pět let. Zatím ale tato částka nebyla definitivně schválena. „Nejvíc, skoro 47 miliard, by mělo jít do silnic a dálnic. O něco menší částku chce stát proinvestovat na kolejích,“ informuje ČT. Podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) bude možné čerpat peníze i z EU v novém finančním období a mohly by prý jít i na opravy silnic druhé a třetí třídy. Poslanec za ODS Martin Novotný nárůst financí v dopravě vítá, ale pochybuje, že se státu podaří využít předpokládané finanční prostředky, kvůli nedostatečné připravenosti projektů.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp