Měli by si pohlídat to, že ČSSZ má ke stanovení penze všechny podklady, řekla dnes ČTK mluvčí kanceláře ombudsmanky Iva Hrazdílková. Ročně dostane ochránkyně 8000 stížností od občanů, kteří poukazují na byrokratický přístup státní správy či její podle nich špatná rozhodnutí. Největší počet z nich, na 1400 podnětů, je ze sociální oblasti. Zhruba 600 ročně se týká vyplácení důchodů.
Ombudsmanka podle mluvčí radí, aby si lidé schovávali potvrzení o zaměstnáních
Šabatová se v uplynulých dnech zastala ženy z Karlovarského kraje. Marně si stěžovala na to, že jí ČSSZ nezapočítala při výpočtu výše důchodu čtyři roky, kdy se starala o syna. Ombudsmanka se na to ČSSZ neformálně dotázala, úředníci věc znovu prověřili a rozhodli, že ženě zvýší starobní důchod měsíčně o 2000 korun a zpětně jí doplatí dalších 80.000 Kč.
"Lidé by měli k této problematice přistupovat aktivně. Kdykoli mohou ČSSZ požádat o tzv. informativní osobní list důchodového pojištění, z něhož jasně vyčtou, jak na tom při výpočtu penze budou," uvedla mluvčí. Pokud při prohlídce listu narazí na nesrovnalosti, mohou je ihned řešit a předejít potížím.
Ombudsmanka podle mluvčí radí, aby si lidé schovávali potvrzení o zaměstnáních. I když doklady nejsou ani v archivech, problém je podle ní řešitelný. Zaměstnání lze prokázat například výplatními páskami, pracovními smlouvami nebo v krajním případě čestným prohlášením dvou svědků, nejlépe bývalých spolupracovníků.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: čtk, mp