Ministerstvo obrany by prý mělo trvat na podmínce zapojení českého průmyslu

20.10.2020 13:31 | Zprávy

Ministerstvo obrany se ve své strategii vyzbrojování zavázalo, že v případě nákupu armádní výzbroje v zahraničí bude požadovat výrazné zapojení českého průmyslu. To se stalo i u tendru na nákup samohybných děl CAESAR pro českou armádu, kdy byla předem vyhlášena podmínka české participace ve výši 40 procent.

Ministerstvo obrany by prý mělo trvat na podmínce zapojení českého průmyslu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Lubomír Metnar, ministr obrany

Dodavatel, francouzská společnost NEXTER, který měl mimo jiné využít podvozku z Tatra Kopřivnice, nemluví nyní jednoznačně, ačkoliv podmínku o zapojení českého průmyslu zná od počátku. Na resortu obrany stále probíhají v tomto směru jednání, jejichž výsledek je dosud nejasný Podle oslovených odborníků je zapojení českého průmyslu do akvizic obrany klíčovou záležitostí. Nejen kvůli podpoře ekonomiky a zaměstnanosti, ale také z důvodu zvyšování konkurenceschopnosti a předávání know-how.

„Při nákupu samohybných děl CAESAR musí česká strana trvat na svém, a to i za cenu ohrožení celé akvizice. Je to jeden ze způsobů, jak zajistit, že v případě krize i u systémů, které neumíme plně vyrobit, budeme schopni je udržet v provozu a bojeschopné," uvedla předsedkyně sněmovního Výboru pro obranu Jana Černochová z ODS.

Ministerstvo obrany vybralo firmu NEXTER mimo jiné proto, že jejich dělo je kompatibilní s podvozkem Tatra, který armáda používá. Podvozek Tatra má například obrněnec Titus a také exportní houfnice Caesar pro Dánsko. Kvůli nekompatibilitě s kopřivnickou platformou byli z tendru vyřazeni hned 3 uchazeči: britsko-švédská děla Archer, jihoafrická G6 Rhino a německá AGM. Mezi francouzským výrobcem Nexter a zbrojařským holdingem Czechoslovak Group, kam Tatra patří, už existuje úzká spolupráce i na dalších projektech. Podle mluvčího Andreje Čírtka je možné dosáhnout průmyslového podílu Česka nad 50 procent. „Český by byl nejen podvozek, ale i pancéřovaná kabina,“ uvedl.

Jeho slova potvrzuje i vojenský a bezpečnostní analytik Lukáš Visingr: „Víc než polovinu kontraktu na houfnice pro českou armádu by měly získat české firmy, protože francouzské tam bude vlastně jen to namontované dělo, kdežto vše ostatní by se mělo vyrábět u nás." Česká armáda plánuje uzavřít kontrakt na 52 děl Ceasar do konce roku v celkové hodnotě 6 miliard korun.

Dodejme, že CAESAR je samohybná houfnice ráže 155mm, instalovaná na podvozku nákladního auta 6X6 nebo 8X8. V současné době je tento systém ve výzbroji Francie, Indonésie, Saúdské Arábie či Thajska. Česká armáda jím plánuje nahradit houfnice Dana s nevyhovující ráží 152 mm, které se v rámci NATO již nepoužívají.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Barbora Richterová

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Budete péct? Pozor, nejde jen o ceny: Cukr z Ukrajiny a Bulharska. Ale něco tu nehraje

6:20 Budete péct? Pozor, nejde jen o ceny: Cukr z Ukrajiny a Bulharska. Ale něco tu nehraje

Pečení vánočního cukroví se oproti loňsku prodraží, jelikož zejména v posledních měsících stále více…