Ve čtvrtek se na semináři sněmovního volebního výboru probírala novela zákona o České televizi, která zachovává reklamu ve veřejnoprávní televizi i po úplném přechodu na digitální vysílání. Původně měla reklama skončit s digitalizací.
500 milionů do kultury
Novelu obhajovali senátoři z ODS Jiří Oberfalzer a Tomáš Töpfer. Navrhují, aby se 80 procent příjmů z reklamy na ČT posílalo do Státního fondu na podporu a rozvoj české kinematografie a do Státního fondu kultury. Sem se posílají peníze z reklamy už nyní.
Zbylých 20 procent by se použilo na dokončení digitalizace archívu ČT.
Výnos z reklamy na ČT je za rok asi 500 milionů korun. Tyto peníze se nezahrnují do hospodaření České televize.
Ještě další dva roky
Problém ovšem je se Státním fondem kultury, který nefunguje a je zatížen vleklými soudními spory. Ministerstvo kultury proto uvažuje o jeho zrušení.
Ministr kultury Besser by ale uvítal, kdyby byla reklama na ČT zachována ještě dva roky. Všeobecně se šetření a pro kulturu není dostatek finančních zdrojů.
Proti zachování reklamy na ČT jsou ale soukromé televize Nova a Prima.
Cukr soukromým televizím
Generální ředitel TV Nova Jan Andruško na semináři varoval, že v případě schválení novely o ČT by mohly hrozit arbitráže. Prý by došlo k porušení dohod. Komerční televize se měly dobrovolně zapojit do procesu digitalizace pod podmínkou, že skončí reklama na ČT.
Stát prý zvolil metodu cukru a biče. „Část toho cukru byla, že nebude reklama na ČT po ukončení přechodu (na digitální vysílání," vysvětluje Andruško v deníku Právo.
Sněmovna se bude novelou ve druhém čtení zabývat na schůzi v únoru. Generální ředitel ČT Jiří Janeček hodlá respektovat rozhodnutí poslanců. Podle něj by ale peníze z reklamy šly na dobré účely.
Související:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vfe