„Máme desetiletou smlouvu, kde je společnost Kapsch provozovatelem mýta. Ta smlouva končí za dva roky a pořád se spekuluje, že se něco nestihne,“ zahájil své vystoupení ministr. Zdůraznil, že mýtné brány jsou majetkem státu. Je to technologie v ceně pět až šest miliard. V tuto chvíli ministr vybral projektového manažera a čeká se, co udělají neúspěšní uchazeči. Pokud se odvolají, celý proces by se mohl protáhnout. Pracovní skupina na Ministerstvu dopravy ale prý nemusí čekat na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a může plánovat další kroky.
Čeká nás důležité politické rozhodnutí, říká ministr
„Výběr mýta se dneska počítá asi tak na 8,6 miliardy ročně a my jsme těmi vyhláškami navýšili roční výběr mýta asi na 9,5 miliardy,“ pokračoval ve výkladu ministr. Jde o velké peníze a Česko chce část z nich investovat i do získání informací o tom, jak se bude tato technologie dál vyvíjet. Politickým rozhodnutím také bude dáno, na jakých komunikacích se bude po roce 2016 vybírat mýto. „Já nesouhlasím s tím, že se někteří dopravci vyhýbají placení mýta jízdou po neplacených komunikacích,“ zdůraznil ministr.
Prachař také zopakoval, že vláda zdraží mýto pro autobusy. Obratem ale dodal, že se to nemusí promítnout do cen pro cestující. Ve skutečnosti jde totiž o zdražení v řádu desítek haléřů, které by na svých bedrech mohli nést soukromí dopravci.
Pod Prachařem se kýve židle
V médiích se opakovaně spekuluje o tom, že Antonín Prachař je blízko svému odvolání. Sám ministr k tomu poznamenal, že se o ministerský post nijak zvlášť nepral, ale vzhledem k výsledkům ANO ve volbách byl ochoten převzít spoluzodpovědnost. Ministerská práce je podle něj velmi náročná, zabere téměř více než dvacet čtyři hodin denně.
A co problémy v ŘSD? Host v pořadu zdůraznil, že on sám vyměnil jen jednoho ředitele ŘSD, ostatní zdědil. V tuto chvíli podnik vede pověřená ředitelka Soňa Křítková spojená s firmou Agrofert, neboť se nepodařilo najít odpovídající osobnost na tento post. Odborníkům se prý totiž často nechce odejít ze soukromé firmy, neboť mají obavu o to, aby se pak měli kam vrátit. Post ředitele ŘSD je podle Prachaře velmi horké křeslo.
Napravování problémů minulosti
Ministr dále zdůraznil, že napravuje řadu hříchů z minulosti. Podařilo se mu např. zatraktivnit prodej pozemků, které budou do budoucna použity na výstavbu dopravní infrastruktury. V minulosti byly výkupní ceny pozemků příliš nízké a nemotivovaly vlastníky k prodeji. Pracuje se také na vizi infrastruktury v budoucnu. Stát musí mít podle Prachaře jasno, kam chce kráčet. Dosud tato vize chyběla.
Jedním z cílu ministra je, aby kontrolu dopravních staveb prováděli státní zaměstnanci. Prachař si v této souvislosti rýpl do Miroslava Kalouska (TOP 09), za jehož působení v postu ministra financí došlo k poklesu pracovníků ŘSD a kontrolu staveb prováděly externí firmy. To ale nejsou jediné problémy, které je třeba řešit. Neúměrně dlouho trvá např. pořízení všech stavebních povolení na příslušné stavby. „Dnes to trvá v průměru dvanáct a půl roku, vždyť to je katastrofa,“ posteskl si šéf resortu dopravy.
Stejně tak je třeba řešit opravy na dálnici D47, nejlépe tak, aby společnost Eurovia opravila dálnici za vlastní prostředky. V tuto chvíli probíhá soud mezi státem a Eurovií, ale ministr se tajně sešel s manažery společnosti a jednal s nimi právě o tom, jak uvést dálnici do patřičného provozu. To je totiž to, co české řidiče zajímá nejvíc. „Tehdejší vedení dálnici D47 bohužel převzalo i v tom tehdejším stavu a my dnes řešíme, co s tím,“ shrnul nelehkou situaci ministr.
Aby toho nebylo málo, tak problémy dopadají i na dálnici D8, to v podobě závalů. Prospěšným krokem by zde prý bylo, kdyby hejtman kraje Bubeníček vyhlásil stav nebezpečí, aby bylo možné toto nebezpečí urychleně odstranit. „Tato dálnice by mohla být hotová v první polovině roku 2017, pokud se nám podaří vyřešit sanaci svahu,“ prozradil host pořadu.
Nechráníme člověka, ale strom
V pořadu došlo i na České dráhy. V prvé řadě musí být dokončen převod z českých drah na Správu železniční a dopravní cesty (SŽDC), aby bylo možné čerpat více prostředků z EU. To s sebou nese i přesun několika stovek zaměstnanců z ČD na SŽDC. Ministr v této souvislosti doufá, že SŽDC najde dost peněz na zaplacení mezd.
Své řekl i ke kácení stromů u tratí. „V České republice není chráněný člověk. My tady chráníme stromy, ale pak řešíme situaci různých nehod. Není týdne, kdy by nebyl vykolejený vlak z důvodu pádů stromů,“ podotkl k tomu ministr. Snaží se proto najít takový kompromis s Ministerstvem životního prostředí a společně se prý k dohodě blíží.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp