Profesionální automobilové týmy už jen dolaďují poslední detaily v přípravě na svůj nejtěžší cross na světě – rallye Dakar. Nejinak je tomu v českém týmu Tatra Buggyra Racing, za který opět pojede už zkušený pilot Martin Kolomý – jinak také majitel autoservisu z menšího moravského města Bruntálu. Ten se mezi špičku závodních jezdců pomalu propracoval od roku 2008, kdy začínal jako mechanik v týmu KM Racing Martina Macíka. V posledních ročních Dakaru, kromě jednoho případu, patřil mezi nejúspěšnější české závodníky a umísťoval se v „našlapané“ světové konkurenci vždy v první desítce. I letošní rok začal pro něj skvěle, stal se totiž několikanásobným vítězem prestižních závodů trucků na různých místech světa. Nejvíc si Martin váží úspěchu v Číně, kde dominoval na soutěžích v Pekingu, Šanghaji i Hongkongu a stal se tak čínským šampionem. Další zlato přidal český reprezentant v Maďarsku, kde dojel do cíle razantní jízdou jen na třech kolech jako v jednom ze závodů dakarské rallye v roce 2013. Nejvýše vystoupil na „bednu“ také na domácí půdě v českých Milovicích.
„Poslední testy našeho upraveného tatrováckého speciálu před Dakarem se uskuteční ve slovenské Senici, kde můžeme nový vůz vyzkoušet i na písečných tratích, takže vlastně ve stejných podmínkách, s jakými se setkáme v poušti. Naloďovat se budeme s tatrovkou opět ve francouzském Le Havru, a to už od 16. do 20. listopadu,“ informoval známý jezdec a ještě doplnil: „Na mezinárodních závodech jsme si opět ověřili, že se o medaile můžeme klidně utkávat i se současnou světovou špičkovou. Určitě se chceme umístit na Dakaru v první desítce. Tatru nedávno získal nový český majitel a ten vývoj závodních trucků podporuje a po testech částečně přenáší i do sériové výroby.“
Český reprezentant: Na neplatiče by měl fungovat větší bič
Martin Kolomý sice patří už delší dobu mezi úzkou špičku nejúspěšnějších závodníků v soutěžích kamionů a trucků na světě, ale v průběhu roku zažívá podobné starosti jako tisíce českých živnostníků. Vlastní totiž v moravskoslezském Bruntále autoservis s pěti zaměstnanci a podnikatelsky uspět v jednom z nejchudších regionů v republice není určitě jednoduché. „Zakázek máme celkem dost, to není problém. Trápí nás ale neplatiči, těch moc neubývá. Stát by měl na ně vymyslet účinný bič. Myslím si také, že systém osobních bankrotů není zrovna šťastný. Tak někteří chytráci ukončí podnikání s nezaplacenými dluhy a začnou s dalším, a když po nich chcete peníze za své zakázky, vysmějí se vám do očí. Vám pak nic jiného nezbude než si vzít úvěr,“ uvedl Martin Kolomý.
Tomu se ani nelíbí vysoká administrativní zátěž, kterou má stát menším podnikatelům komplikovat život. „Někdy si říkám, proč mám v servisu tolik různých kontrol, jež mi překáží při zajištění běžného chodu dílny. S dodržováním různých nesmyslných nařízení by se mělo určitě něco udělat, i když vím, že to množství revizí u nás v Bruntále tak trochu souvisí s poměry na maloměstě. Protože teď v týmu Tatra Buggyra Racing působím jako závodní a zkušební jezdec, který pomáhá i v oblasti modernizace a technického vývoje, nemám tolik času, abych se věnoval konkrétně opravám vozů ve svém autoservisu. Se svým kolegou můžu řešit už jen administrativu,“ upřesnil ještě sympatický závodník.
Nedáš dárek, dostaneš kamenem
Asi jako každý dnešní obyvatel Evropy i Martin nyní starostlivě sleduje vývoj uprchlické krize. Na rozdíl od mnohých jiných lidí má ale s obyvateli Blízkého východu i Afriky už své zkušenosti, které získal, když se v arabských zemích zúčastňoval automobilových závodů. „Když to srovnám s poměry v Africe, tak se máme stále dost dobře. Tam mají lidé odlišnou mentalitu a úplně jiné zvyky. Stalo se mi už také, jak jsme se trochu odchýlili od trasy, že nás zastavili ozbrojenci a já musel ke stěně nebo na zem a mířili na nás. Když za vámi někdo přijde v průběhu soutěží s prosbou o dárek, je dobré mu ho tam dát, jinak potom také můžete mít rozbitá okna u auta. Nedáš dárek, dostaneš kamenem, tak to tam často funguje,“ vysvětloval zkušební pilot Tatry.
Ten si také myslí, po všech svých zážitcích, že mnoha uprchlíkům jde opravdu jen o využití štědrých sociálních dávek v nejbohatších evropských zemích. „Samozřejmě těm lidem, kteří utíkají přímo z válečných oblastí, je třeba pomoct. To ale určitě nejsou všichni. Ekonomické migranty bych nakládal do letadel a posílal zpátky. Nevěřím, že se přizpůsobí; a u nás by byl s nimi navíc ještě další problém, protože nemáme dost práce ani pro vlastní lidi,“ dodal Martin Kolomý.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Štěpán