„Název L-39 Skyfox dokonale odráží podstatu cvičného letounu z Aero. ‚Česká liška‘ vyniká účinností, špičkovou víceúčelovostí a schopností přizpůsobit se rozličným letovým podmínkám. Samotní piloti oceňují při výcviku na letounu L-39 Skyfox jeho vynikající letové vlastnosti, intuitivní ovládání, výborný výhled z kabiny a vysokou úroveň jejich ochrany,“ uvedl Viktor Sotona, předseda představenstva a CEO Aero. Dodal také: „Důležitým aspektem Skyfoxu je péče o piloty. Stejně jako liška, která je obratná, chytrá a dokáže se vyhnout nebezpečí, i náš letoun se vyznačuje vynikajícími bezpečnostními prvky. Díky sedadlu nula-nula a možnosti nosit zbraňové systémy mohou piloti i v náročných situacích důvěřovat tomu, že je letoun podrží a ochrání.“
L-39 Skyfox je moderní multifunkční platforma, která přebírá osvědčené aerodynamické koncepce svého předchůdce L-39 Albatros a zároveň přináší inovace v oblasti avioniky, výkonného motoru a bezpečnostních prvků. Je určen pro všechny fáze pilotního výcviku, od základního až po pokročilý výcvik na letounech 4. a 5. generace, a zároveň je připraven pro lehké bojové a průzkumné mise. Platforma je vybavena moderními simulačními technologiemi a pozemními výcvikovými systémy, které umožňují co nejefektivnější přípravu pilotů.
Tento letoun nalezne své uplatnění především v České republice, kde jej bude využívat LOM PRAHA a jeho Centrum leteckého výcviku v Pardubicích pro výcvik pilotů Armády České republiky. Praktický výcvik pilotů probíhá přímo ve společnosti Aero. „Dva stroje L-39 Skyfox dodáme do konce tohoto roku a zbývající dva jsme připraveni dodat do poloviny příštího roku. LOM PRAHA má dle kontraktu možnost využít opci na nákup dalších čtyř letounů, které by zajistily dostatečnou kapacitu pro výcvik pilotů nejen Vzdušných sil Armády České republiky, ale též pro program NATO Flight Training Europe,“ doplnil Viktor Sotona.
Sériová výroba L-39 Skyfox byla zahájena v květnu 2023 a na výrobním procesu se podílí přibližně 600 subdodavatelů, z nichž 400 pochází z České republiky. Společnost Aero dosáhla výrobního tempa jednoho letounu za měsíc, což svědčí o vysoké poptávce po tomto typu letounu. Prvním zahraničním zákazníkem L-39 Skyfox se stal Vietnam, který letos převzal šest těchto letounů po dokončení finální montáže, ověření funkcí a záletu provedeném továrním pilotem Aero.
Aero Vodochody navázalo spolupráci i s dalšími státy. V roce 2024 získala společnost oprávnění k vývoji, výrobě, údržbě a opravám maďarských letounů včetně L-39 Skyfox, které budou dodány maďarskému letectvu. Memorandum podepsané mezi Aero a švédskou společností Saab otevírá další možnosti pro adaptaci letounů Skyfox pro potřeby maďarského letectva.
Historie pojmenovávání letounů společnosti Aero sahá až do roku 1923, kdy její první sériově vyráběný stíhací letoun Aero A-18 získal přezdívku „Špaček“. Tato tradice je důležitá nejen z marketingového hlediska, ale i pro vytváření citového vztahu mezi letouny a jejich uživateli. Dřívější typy letounů, jako L-29 Delfín a L-39 Albatros, si získaly popularitu díky svým ikonickým názvům odrážejícím specifické charakteristiky těchto strojů.
„Během vývoje prototypu a následného zahájení výroby jsme si všichni zvykli říkat našemu novému letadlu engéčko. V letectví je však běžné dávat letounům jména, například zvířat, která se snaží vystihnout a zdůraznit jejich vlastnosti či některé výrazné charakteristiky. A náš nový letoun si určitě jméno zaslouží také,“ vysvětlil šéf marketingu Jan Chvojka.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Výborný