Podle Kalenského se boji proti dezinformacím věnuje malý počet lidí. „Je problém, že my strašně málo měříme, kolik lidí tomu vlastně věří,“ řekl Kalenský. „Dezinformace se šíří hlavně pomocí sociálních sítí. Je potřeba mediální výchova a také sociální sítě mohou s těmi informacemi nějak pracovat a ten obsah více řídit,“ předložil možné způsoby řešení Kalenský.
Jako největší hrozbu považuje ruskou propagandu. „Díky ruským investigativcům víme, že ruské dezinformační snahy jsou nepochybně zčásti řízené ruskou vládou,“ upozornil Kalenský s tím, že dezinformace se týkají i jiných států jako Číny nebo Íránu.
Kalenský byl v posledních letech členem týmu analytiků, kteří se v Bruselu ruským fake news věnovali. „Já jako vystudovaný rusista jsem byl najatý na ruskou propagandu a naším cílem bylo vytvořit síť kontaktů, díky kterým můžeme mapovat vznik a postup ruských dezinformací,“ popsal svou práci Kalenský.
„Museli jsme identifikovat klíčová témata, která ruská propaganda šíří. Velké téma je Ukrajina, pak diskreditace EU a západní demokracie obecně,“ zmiňuje analytik příklad diskreditace spolku Milion chvilek pro demokracii.
Jednou z metod boje pro dezinformacím je podle Kalenského tzv. pozitivní komunikace. „Jde o jakési vysvětlování toho, jak věci skutečně fungují, aby se k lidem dostaly faktické informace třeba o fungování EU,“ vysvětluje Kalenský s tím, že cílem jeho skupiny bylo upozorňovat na existenci lživé propagandy a fake news.
„Snažili jsme se vytvářet databázi dezinformací, aby si lidé mohli ověřit, co je pravda a co ne, nebo kdy která dezinformace vznikla. Díky naší práci se o tématu zvýšilo povědomí, jak na úrovni vládní, tak třeba v mediálním prostoru,“ vidí na své práci pozitivní dopady analytik firmy Atlantic Council.
Kalenský také popisoval, jak vlastně dezinformační mašinerie v Rusku funguje. „Existuje ruská trolí farma, což jsou stovky lidí, kteří jsou zaměstnáni tím, že šíří fake news. Jejich cílem je destabilizovat společnost a přesvědčit ji, že pravda není zjistitelná, protože těch verzí je příliš mnoho,“ vysvětluje Kalenský.
Dezinformační strategie se podle něj zaměřují na ta nejslabší místa společnosti a ta se snaží ještě více oslabovat. „Třeba u nás vcelku nepochopitelně funguje téma migrační krize, ačkoliv tady žádné migranty nemáme,“ nechápe Kalenský.
„Potřebujeme, aby se tomuto tématu věnovali mluvčí, influenceři, herci, politici a známé osobnosti, kterým naslouchá velké množství lidí, a tu osvětu šířili,“ řekl na závěr Kalenský jednu z možností, jak proti dezinformacím a fake news bojovat.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jma