V týdnu byly zveřejněny výsledky mezinárodního hodnocení žáků PISA, které by se daly označit jako „relativní úspěch“. Čeští žáci se trochu zhoršili, ale mnohem méně, než zbytek Evropy. Dokonce se takto dostali před Finsko, které bylo v posledních dvou desetiletích všem dáváno za vzor.
Ministr školství Mikuláš Bek strávil tento týden vyjednáváním s učiteli. S odbory jednal o řešení finanční situace dané rozpočtovými škrty.
Díky této debatě se široká veřejnost seznámila s odborným pojmem „Index Phmax“, který určuje maximální počet hodin, které stát škole proplatí.
Již v nedělí v Otázkách Václava Moravce zazněla od Petry Mazancové, političky TOP 09 a předsedkyně spolku Učitelská platforma, varianta označovaná jako „kompromis“, podle které mělo být seškrtání počtu „proplácených hodin“ o pět procent. V původním návrhu to na některých školách mělo být až procent patnáct. To by podle učitelů vedlo k faktickému rozpadu dělené a skupinové výuky.
Podle informací ParlamentníchListů.cz je tato varianta ve hře i na konci týdne, s tím, že v některých školách, kde by to bylo potřeba, by toto snížení mohlo být odpuštěno. Není přitom zřejmé, jak by se o tom rozhodovalo, což vyvolává další pochybnosti.
„Zasahuje do něčeho, co funguje 3 roky, s čím se školy naučily pracovat, co si pochvalují a co teprve začalo fungovat. PH max je nástroj, jakým si školy mohou zkvalitňovat a individualizovat výuku, zavádět inovativní metody. Aniž by proběhla jakákoliv analýza. Vyhodnocení posledních 3 let, jak toto financování škol pres PHmax funguje, udělá ministr razantní nekoncepční zásah, který školy vrátí o několik let zpátky,“ varuje pro ParlamentníListy.cz poslankyně ANO Jana Berkovcová.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jakub Vosáhlo
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.