Pokrok, o který lidé nestojí. Ivan Hoffman o protekčním dítku jménem elektromobil

10.02.2024 18:36 | Komentář

POHLED IVANA HOFMANA Politici jsou zkrátka dostatečně silní, aby to, co funguje na benzín a naftu, zničili, anebo alespoň ochromili. Na to, aby vnutili lidem elektrickou alternativu, ovšem nejsou dost bohatí, poznamenává Ivan Hoffman. Elektromobilita je proto nechtěným pokrokem. Konečné řešení automobilové otázky podle něj přinese pohodlnost nastupující generace, které se nebude chtít o svá auta starat.

Pokrok, o který lidé nestojí. Ivan Hoffman o protekčním dítku jménem elektromobil
Foto: Archiv Ivana Hoffmana
Popisek: Ivan Hoffman

Stále častěji čteme skeptické články o budoucnosti elektromobilů. Anebo skeptické texty o budoucnosti evropských elektromobilů. A konečně články o tom, že spalovací motory ještě mohou chytit druhý dech. Elektromobilita se sice dosud těší oficiálnímu optimismu, ale historie nabízí řadu příkladů, kdy se lidstvo vydalo cestou, která se nakonec ukázala být slepou.

Budoucnost elektromobility stojí a padá s ochotou zákazníka koupit si místo normálního automobilu na benzín či naftu moderní ekologický vůz na baterky. Tato ochota zaostává za očekáváním politiků, kteří elektromobilitu řidičům vnucují. Statistiky jsou neúprosné. Elektromobil se nestal samozřejmým dopravním prostředkem pro střední vrstvu. Kupují si ho zákazníci bohatší, kteří neřeší cenu, nadšenci pro technologické novinky a instituce, které utrácejí z veřejných peněz anebo usilují o ekologickou imidž. To na úspěšný byznys automobilkám nestačí.

Elektromobilita je protekční politický trend, kterému se z jedné strany nedobrovolně podřizuje automobilový průmysl a z druhé strany se za něj agresivně lobbuje u klientů, motoristů. Nejde o novinku, která zákazníkovi přináší benefity tak výrazné, že se hromadně odvrací od překonaných technologií. Naopak se zjišťuje, že protežovaná elektroauta jsou v mnoha ohledech nepraktická, nebezpečná a předražená ve srovnání s automobily se spalovacím motorem.

U nechtěného pokroku, tedy takového, který místo všeobecného nadšení vyvolává pochybnosti a skepsi, jde o konflikt snění a reality. Politický sen o bezemisním světě je konfrontován s globální posedlostí mobilitou. Pro politiky je hračkou uzákonit likvidační normy na používání fosilních paliv. Horší je to s nabídkou alternativního produktu, který je stále ve vývoji, a bez protekce a dotací není schopen konkurence. Politici jsou zkrátka dostatečně silní, aby to, co funguje na benzín a naftu, zničili, anebo alespoň ochromili. Na to, aby vnutili lidem elektrickou alternativu, ovšem nejsou dost bohatí.

Evropské automobilky se ocitly na křižovatce. Nebudou-li masivně investovat do vývoje, technologicky s nimi zamete Čína nebo Tesla. Má ale smysl investovat do elektromobility, když je poptávka mizerná a státní podpora končí? Pokud Evropa nenabídne lehkou a výkonnou baterii za rozumnou cenu a k tomu rychlé a dostupné dobíjení levnou elektřinou, možnosti jsou jenom dvě: vrátit se ke spalovacím motorům, anebo odepsat automobilový průmysl.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Ivan Hoffman



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

absurdní je, že nejdřív zakážou žárovky a výkonné vysavače, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskusepink panter , 10.02.2024 18:54:38
a potom vás nutí jezdit auty na elektriku :-D)

|  5 |  0

Další články z rubriky

Kdo mu dává rozkazy? Fiala? Pavel? S Foltýnem je to samá záhada

4:44 Kdo mu dává rozkazy? Fiala? Pavel? S Foltýnem je to samá záhada

Na konci listopadu uplyne půlroční lhůta, o které Otakar Foltýn opakovaně hovořil jako o limitu svéh…