V rámci svého návrhu na prvním místě počítají s tím, že tyto oblasti budou částí Ukrajiny jako její nedílná součást, včetně toho, že návrh stále považuje v souladu se zněním platné ústavy Krym (resp. Krymskou autonomní republiku) za součást Ukrajiny (tj. nenavrhuje jeho vyjmutí).
Nicméně návrh počítá se širokou autonomií těchto oblastí a se sérii nových zákonů, které budou konkrétně definovat a redefinovat vztah mezi oběma oblastmi a centrální vládou. Rozhodovací autonomie se má také týkat užití ruského jazyka a dalších národních jazyků na území oblastí se zvláštním statusem, ale i přeshraniční spolupráce oblastí (zde se nejspíše myslí Rusko). Předložený návrh potom počítá také s autonomií v oblasti vymáhání práva – tj. s tím, že oblasti budou mít vlastní lidové milice.
Na druhou stranu, přestože návrh pracuje s velmi širokou představou autonomie, nenavrhuje vytvoření federativního uspořádání Ukrajiny, které Kyjev dlouhodobě odmítá. Naposledy prezident Porošenko ve své každoročním projevu před Radou odmítl, že by chystaná decentralizace Ukrajiny měla mít cokoliv společného s její federalizací. Separatistický návrh tuto situaci ctí a nenavrhuje pozměnění článků ústavy Ukrajiny (http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80/page), které definují Ukrajinu jako jednotný, unitární stát.
Konkrétní úpravy ústavy se týkají především článku 139, kde je navrhováno jeho rozšíření o oddělené oblasti se zvláštním statusem na území Doněcké a Luhanské oblasti. Návrh nemluví o samostatných republikách a návrh je pokračováním odstavce ústavy, který se týká autonomie Krymu, tj. v odstavcích, které se týkají územního členění země. Dále jsou navrženy úpravy v odstavci, který definuje pravomoci vlády či pravomoci samosprávy nad soudy a prokuraturou, které jsou ale definovány jako součást soudního systému Ukrajiny.
Za pozornost stojí konec celého 25 stránkového návrhu, ve kterém se píše, že je třeba znova zvážit úpravu ústavy v článcích 17 a 18 a doplnit tam: „Ukrajina nevstupuje do vojenských bloků a svazů, uchovává si neutralitu, zdržuje se účasti na vojenských operacích za hranicemi svého teritoria.“ Jako druhou možnost návrh počítá s novým zákonem o neutralitě země.
Návrh, který se objevil ZDE, přinášíme v plném znění:
Článek 139/1.
Řada oblastí, měst a dalších obydlených míst Doněcké oblasti tvoří samostatnou oblast se zvláštním statusem.
Řada oblastí, měst a dalších obydlených míst Luhanské oblasti tvoří samostatnou se zvláštním statusem.
Ohraničení oblastí, měst a jiných obytných míst Doněcké a Luhanské oblasti, které tvoří samostatné oblasti se zvláštním statusem a základ takového statusu se definují zvláštním zákonem Ukrajiny.
Orgány místní samosprávy samostatných oblastí se zvláštním statusem mají statuty, které regulují jejich status, otázky jejich přijetí, potvrzení a registrace se definují zvláštním Zákonem Ukrajiny.
Orgány místní samosprávy samostatných oblastí se zvláštním statusem mohou přijímat řešení o vstoupení do asociací se vznikem společných struktur správy. Asociace samostatných oblastí se zvláštním statusem mají Statuty, které organizují jejich status, otázky jejich přijetí, potvrzení a registrace se definují zvláštním zákonem Ukrajiny.
Samostatné oblasti se zvláštním statusem (nebo jejich asociace) jsou nedělitelnou součástí Ukrajiny a v rámci pravomocí, které definuje Ústava, zvláštní zákony Ukrajiny a také dohody o rozdělení pravomocí mezi těmito oblastmi, jejich asociacemi a vládou Ukrajiny, ministerstvy, dalšími centrálními orgány exekutivní moci Ukrajiny, řeší samostatně otázky vztahující se k jejich správě.
Článek 139/2
Samostatné oblasti se zvláštním statusem (nebo jejich asociace) formují volební komise na území těchto oblastí.
Volební komise samostatných oblastí se zvláštním statusem (nebo jejich asociace) jsou nezávislé a nejsou podřízeny orgánům zákonodárné a výkonné moci nebo jiným volebním komisím.
Článek 139/3
Stát zabezpečuje finanční samostatnost samostatných oblastí se zvláštním statusem pomocí:
1) zabezpečení rozpočtů samostatných oblastí se zvláštním statusem dostatečným zdrojem financování, které zabezpečuje jejich vyrovnanost, odpovídá objemu úkolů a je spravováno samostatnými oblastmi se zvláštním statusem a orgánů místní samosprávy těchto oblastí,
2) každoroční určení chráněných výdajů státního rozpočtu, které směřují ke státní podpoře sociálně-ekonomického rozvoje těchto oblastí,
3) ustanovení finanční pomoci a realizace dalších forem finanční spolupráce,
4) uzavření dohod se samostatnými oblastmi se zvláštním statusem (a/nebo jejich asociacemi) ohledně ekonomického, sociálního, kulturního rozvoje těchto oblastí (a/nebo jejich asociací) a vládou Ukrajiny, ministerstvy, dalším centrálními orgány výkonné moci,
5) zavedení zvláštního ekonomického režimu realizace zemědělské a investiční aktivity na území těchto oblastí,
6) podpora rozvoje přeshraniční spolupráce samostatných oblastí se zvláštním statusem.“
Z dalších důležitých bodů návrhu vybíráme:
-
V dalších částech návrhu se mluví o odlišných právních předpisech, které budou v oblastech se zvláštním statusem fungovat v rámci ukrajinské ústavy. Orgány místní samosprávy zřídí samy orgány právní ochrany, konkrétně lidovou milici. Vedoucí těchto orgánů jsou jmenování do svých funkcí místní samosprávou.
-
K pravomocem samosprávních orgánů oddělených oblastí se zvláštním statusem mají patřit otázky zemědělství, lesní správy a přírodních zdrojů, meliorace a lomy, sociální práce, řemesel a průmyslu, charity, stavby domů a bytové správy, turismu a pohostinství, kultury, dopravy, lovu a rybolovu, zdravotní péče, užití ruského jazyka, podnikání i provádění státního dozoru, justice a prokuratury v rámci delegovaných pravomocí, hospodářská a investiční činnost a dopravní spolupráce.
-
Oblasti se zvláštním statusem také rozhodují o místních referendech, volbách poslanců místních rad a dalších orgánů a o další správě majetku, o přípravě rozpočtu oddělených oblastí se zvláštním statusem a podílí se na přípravě státního rozpočtu a dalších ekonomických, sociálních nebo kulturních programů, včetně zabezpečení práva na použití ruštiny na území oblastí a také dalších národních jazyků, výběr a výše místních daní a jejich výběr.
-
V oblasti justice mají být soudy na území samostatných oblastí se zvláštním statusem součást jednotného soudního systému Ukrajiny. Místní samospráva má mít konzultační roli pro vznik a likvidaci soudů, jmenování a odvolání soudců na území oblastí se zvláštním statusem. Podobně je upravena také pozice prokuratury, kde ale má vzniknout zvláštní zákon, který její činnost na území oblastí se zvláštním statusem definuje.
-
Další návrhy se týkají definování pravomocí vlády Ukrajiny, kde je navrženo, aby vláda uzavírala se samostatnými oblastmi se zvláštním statusem smlouvy o ekonomickém, sociálním a kulturním rozvoji těchto oblastí a dále aby pomáhala při uzavírání smluv mezi oblastmi a jednotlivými ministerstvy a dalšími centrálními orgány a napomáhala přeshraniční spolupráci v oblastech se zvláštním statusem.
-
Návrh stále počítá s Krymem jako součástí Ukrajiny a definuje města Kyjev, Sevastopol a oddělené oblasti se zvláštním statusem Doněcké a Luhanské oblasti jako entity se speciálním statusem, který je definován zákony Ukrajiny.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Ukrajina (válka na Ukrajině)
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
autor: vss