Město musí pozemky vlastnit, aby mohlo uvést do provozu systém zelené vlny a zefektivnit tok automobilů po městě. Ze 660 křižovatek jich nyní spolupracuje asi 440. Dalších 220 jen zastavuje a pouští auta, aniž se systémově podílí na regulaci pohybu aut. Za výkup dopravních uzlů hlavní město podle E15 utratí až stovky milionů korun.
Na začátku příštího roku Praha vypíše 80milionovou soutěž na vytvoření evidence všech křižovatek a jejich stavu. Poté začne vykupovat desítky pozemků pod světelnými křižovatkami. „Počet vykupovaných křižovatek zjistíme až poté, co vítěz tendru vytvoří jejich evidenci. Odhadovat náklady na výkupy by proto bylo předčasné,“ řekl listu Scheinherr.
Výkupní cenu ovlivňuje řada faktorů, závisí například na lokalitě. Předseda dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp pro E15 odhadl, že cena metru čtverečního by se mohla pohybovat v řádu jednotek tisíc korun. V takovém případě by Prahu mohl vyjít výkup jedné křižovatky na jednotky milionů. Realitní makléř společnosti RE/MAX Horizont Antonín Gold očekává ještě vyšší náklady. „V okrajových částech Prahy se cena pozemku pod křižovatkou může pohybovat kolem pěti až deseti milionů korun, v širším centru pak kolem dvaceti až čtyřiceti milionů,“ řekl listu Gold.
Termín spuštění jednotného řízení křižovatek se váže na zprovoznění operačního střediska Malovanka v Praze 6. Scheinherr jej očekává v roce 2023. Centrum se staví od roku 2015, Praha do něj dosud vložila kolem 150 milionů korun, píše list.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp