Pravoslavní a katolíci se hádají kvůli restitucím. Došlo na esesáky i na "jezuitu" Marka Bendu

10.12.2013 18:22 | Zprávy

K problematice restitucí se vyjadřuje celá řada lidí, včetně církevních činitelů. Říká se, že je zapotřebí vidět problém v souvislostech, a to i v historických. Názor na aktivitu katolické církve v průběhu a po druhé světové válce zaslal ParlamentnímListům.cz pravoslavný farář z Tachovska. Vzpomíná v něm i na své příbuzné. Katolíci hodnotí jeho slova jako tendenční.

Pravoslavní a katolíci se hádají kvůli restitucím. Došlo na esesáky i na "jezuitu" Marka Bendu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Kostel, ilustrační foto

„Jak se chovala katolická církev během druhé světové války? Katoličtí kněží žehnali zbraním SS, ale nejen jim, žehnali všem zbraním nacistických armád, žehnali i střelám V1 a V2. Vatikán v době obsazování Evropy německými hordami odmítl pomoci v útěku i svým věrným věřícím a nechal je napospas osudu v koncentrácích a v plynových komorách," píše farář, který si nepřál uvést své jméno. 

A pokračuje: „Po válce, kdy začala fungovat esesácká organizace ODESSA, která pomáhala utéci mnoha válečným zločincům, především do Jižní Ameriky, konkrétně do Argentiny, velkým a významným pomocníkem této esesácké tajné organizace byli i nejvyšší představitelé Vatikánu, tudíž katolické církve. A právě této církvi, tolik zprofanované i z dávné minulosti, máme nyní vracet tolik, že by se stala po ČEZu druhou nejbohatší organizací ve státě? Za co? Za napomáhání nacistům? Za nechání svých věrných oveček napospas hitlerovcům? A navíc, Marek Benda, přesně v rétorice jezuitů, ve své bezbřehé nadutosti prohlásil, že si přeje, aby církev měla ještě větší majetek nežli v době před reformou Josefa II.,“ píše se také v prohlášení.

Duka versus Tomášek

„Vážil jsem si, a to neskutečně, kardinála Tomáška. Ten, po vrácení 160 kostelů katolické církvi hned počátkem devadesátých let, prohlásil, že tímto aktem končí veškeré majetkové nároky katolické církve. V hrobě se musí tento skvostný a čistý člověk obracet, když by se mohl dozvědět, že současný kardinál Duka hrozí státu soudem, pokud mu tak ohromný majetek nebude vrácen,“ uvádíme dále z mailové korespondence pravoslavného faráře, který chtěl zůstat v anonymitě.

„A jak získávala katolická církev majetky? Jeden malinkatý, zato názorný příklad. Moje babička, narozená v roce 1898, byla katolička. Jako živnostnice přispívala pravidelně do kostelní pokladničky. A pak přišla krize a babička byla svědkem, jak katolický farář řval jak nepříčetný na vdovu se třemi dětmi, že mu nepřispívá. Nic nedbal na její pláč, že nic nemá a s dětmi hladoví. Zašel k ní do pastoušky a sebral jí jediný majetek, který měla, dvě slípky, jejímiž vajíčky udržovala hladovějící děti při životě. Moje babička se tehdy s katolickou církví nadobro rozešla. A jak to s tou vdovou dopadlo? Onen nelidský katolický farář jí připravil i o tu pastoušku. Přinutil paní, silně věřící, pod pohrůžkou ohně pekelného, že mu pastoušku, tedy malou chaloupku, kterou měla ještě z lepších dob, nechala přepsat. Stala se majetkem katolického kostela. Tak takto získávala katolická církev majetky? Nátlakem, vyhrožováním, útiskem? Snaha o vydání ohromného majetku církvi není ničím jiným nežli ohromnou zlodějnou prolamující dekrety prezidenta Beneše. Zlodějnou, kterou chtějí vlastizrádci v TOP 09 a ODS a především exministr Kalousek okrást národ, tudíž stát, o to poslední, co ještě má,“ upozornil pravoslavný farář.

Vlastizrádci nebo spasitelé?

„Všichni poslanci, kteří pro ukradení majetku státu a nacpání ho do nenasytného chřtánu církve zvedli ruku, by měli být postaveni před soud pro vlastizradu. Nenechme si touhle zlodějskou bandou rozkrást i ten zbytek, který nám ještě, po třiadvaceti letech tunelování a rozkrádání, zbyl. Křičme, protestujme, demonstrujme, jenom se, proboha, nechovejme jako tupé stádo ovcí,“ doplnil.

Pohled z druhé strany

V této souvislosti se ParlamentniListy.cz obrátily k vyjádření Arcibiskupství pražského. Jan Neužil z odboru vnějších vztahů k tomu uvádí: „Církev svůj postoj k nacismu zcela jednoznačně formulovala v roce 1937 encyklikou papeže Pia XI. Mit brennender Sorge . Samozřejmě mohlo dojít k jednotlivým selháním, není nám však znám případ, kdy by český (nikoliv sudetský Němec) kněz otevřeně kolaboroval s nacismem, naopak mnoho kněží za svůj odmítavý postoj vůči nacismu zaplatilo svým životem v koncentračním táboře. V této souvislosti bychom rádi upozornili, že po internetu  koluje velké množství fotografií hajlujících kněží, většina z nich ale pochází z doby před rokem 1937 a z území mimo české země. Majetek není v rámci tzv. církevních restitucí navracen církvi, ale jednotlivým farnostem, diecézím a řeholním kongregacím a řádům.  Církev v současnosti nacismus, holocaust a další 'problémy' z II. světové války jednoznačně odmítá (jako je odmítala i v průběhu II. světové války).“

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Václav Fiala

Martin Exner byl položen dotaz

Zase to EURO

Žijete vůbec v realitě? Nemyslíte, že je teď přijetí Eura tak důležité? Důležitější než třeba to, jak špatně si vede naše ekonomika a jak mizerné jsou u nás mzdy? Že řada lidí žije od výplaty k výplatě a nemá šanci si něco našetřit? Jestli vám tak vadí poplatky bankách, když platíte v cizině kartou,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kdo nesmrdí, není Čech, poučí děti neziskovky. Klimatická instruktáž pro učitele a milionové dotace

20:37 Kdo nesmrdí, není Čech, poučí děti neziskovky. Klimatická instruktáž pro učitele a milionové dotace

Vzdělávání dětí a studentů v oblasti klimatu stále častěji začíná zaujímat místo ve výuce na školách…