Projekt využití zemního plynu pro pohon automobilů patří mezi strategické projekty Pražské plynárenské, která mezi plynárenskými společnostmi v České republice zaujímá přední místo v prosazování zemního plynu v dopravě.
Na území hlavního města Prahy kupříkladu vlastní a provozuje pět veřejných CNG stanic – ve svém areálu v Michli v Praze 4, u čerpací stanice SHELL ve Švehlově ulici v Praze 10, v areálu Pražských služeb, a. s., Pod Šancemi v Praze 9, u čerpací stanice Q100 v Praze 4 – Hodkovičkách a v Evropské ulici v Praze 6 – Liboci.
V červnu letošního roku pak společnost otevřela svoji první veřejnou CNG stanici ve Středočeském kraji, konkrétně v Mirošovicích u Prahy.
(Fotografie z místa)
Stanice je součástí soukromé čerpací stanice PHM, nachází se v bezprostřední blízkosti dálnice D1 a rychlostní komunikace E55 (směr Benešov, Tábor, Č. Budějovice) s možností bezproblémového oboustranného výjezdu a nájezdu na D1 a E55. Jedná se prakticky o první stanici na dálnici D1 ve směru Praha - Brno, další CNG stanice na D1 je až na 90. kilometru. Nová stanice je tak vhodná nejen pro řidiče na trase Praha – Brno nebo Praha – Tábor – České Budějovice, ale vzhledem ke zvolené lokalitě v příměstské a rekreační oblasti Prahy i pro zdejší firmy a obyvatele.
Dodavatelem nové CNG stanice v Mirošovicích byla společnost ADAST Engineering. „Výkon kompresoru Ingersoll Rand, který je umístěn v betonovém kontejneru, je 85 m3/hod. Výstupní tlak do CNG tlakových lahví je 25,0 MPa, skladovací kapacita plynu v zásobnících 2.400 litrů. Výdejní stojan ADASTSystems je dvouhadicový s koncovkami NGV1. Plnění vozidel je samoobslužné, CNG vozidlo lze naplnit velmi rychle do 5 minut. Při placení se zákazníkům nabízí úhrada nakoupeného CNG buď kartou CNG Card systému nebo běžnou platební kartou. Roční prodej CNG se předpokládá kolem 250 tisíc kilogramů,“ stojí v materiálech, které měly ParlamentníListy.cz k dispozici.
CNG (anglicky Compressed Natural Gas) je stlačený zemní plyn (metan). Používá se jako palivo pro pohon motorových vozidel a je považován za relativně čistější alternativu k benzínu a motorové naftě, ale také k LPG. Variantou metanu jako paliva je LNG, což je zkapalněný zemní plyn. CNG je na rozdíl od LPG součástí koncepce ministerstva dopravy na podporu ekologických paliv. Podpora a rozvoj infrastruktury pro CNG bude v nejbližších letech směřovat k masivnějšímu nasazení osobních, nákladních, užitkových vozidel (autobusy, manipulační technika), dle současného stanoviska až k 10 procentnímu podílu CNG vozidel na celkovém počtu vozidel v České republice.
Komerční zpráva
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový