Nabídka kvalitních výrobků a služeb, vysoký výkon a odpovědnost vůči společnosti. To jsou jedny z hlavních kritérií, která musela splnit společnost Ahold provozující řetězec obchodů Albert, aby i letos získala Národní cenu kvality. Ocenění v nejvyšší kategorii EXCELENCE vyhrála již potřetí. Co Aholdu ocenění přináší a proč o něj usiloval i letos? Na tyto otázky odpovídal Pavel Mikoška, ředitel kvality maloobchodního řetězce Albert.
Co pro vás znamená již třetí ocenění Národní ceny kvality?
V první řadě je to uznání našeho dosavadního úsilí, které zisku ceny předcházelo. Cena však také představuje závazek, abychom se zlepšovali i nadále. Udělení ceny se zakládá na zhodnocení toho, jak moc se společnost dokázala posunout v oblasti kvality. Již potřetí nám bylo dokázáno, že jsme v onom posunu úspěšní a chceme, aby tomu tak bylo i nadále. Obrovské poděkování za tuto práci patří našim zaměstnancům a také zákazníkům, kteří nás v naší práci inspirují. Národní cena kvality nás zkrátka motivuje nepolevit, dává jasnou odpověď na to, čeho chceme dosáhnout a proč.
Jak se na ocenění podílejí zaměstnanci?
Zaměstnanci mají na ocenění samozřejmě lví podíl, bez nich bychom jej nikdy nezískali. Je příjemné sledovat zvýšení jejich zájmu o ocenění. Zatímco v roce 2011 o Národní ceně ještě téměř nikdo ze zaměstnanců nevěděl, letos už se mě sami několikrát ptali, zda se jejich snaha projevila ve výsledcích hodnocení. Těší nás i jejich dobrovolné zapojování se do projektů a rádi se vší vážností nasloucháme jejich nápadům. Ty následně využíváme ke zdokonalování našich procesů.
Čím jste si podle vás výhru zasloužili?
Hodnocení samotné se zakládá na součtu bodů z devíti kategorií, mapující pokroky společnosti v oblastech jako společenská odpovědnost nebo péče o zákazníka. Maximálně lze dosáhnout 900 bodů, my jsme v roce 2014 získali 557 a letos už to bylo 636. Hodně se nám povedly akce jako Dětská knihovnička nebo U nás na farmě. K posunu ale dle hodnocení nastalo ve více kategoriích, což je přesně to, co chceme - zlepšovat se ve všech oblastech.
Bylo kvůli akvizici prodejen Spar získání ocenění obtížnější?
Akvicize samotná náročná byla, a to ne jen ve smyslu přejmenování a přestavby prodejen Spar. Jejich zaměstnanci se také museli naučit pracovat podle jiného systému, což bylo mnohdy složité. Ale snažili jsme se zachovat ze Sparu vše, co u něj skvěle fungovalo. To jsou například řady výrobků pro zákazníky se speciálními nutričními potřebami – Veggie a Free FreeFrom. Pořád také pracujeme na zkvalitňování nabídky čerstvého masa, k čemuž nás akvizice inspirovala.
Pozorujete mezi zákazníky nějaké změny jejich požadavků?
Rozhodně lze pozorovat jejich stále větší příklon ke kvalitě. Zákazníci se mnohem více zajímají o zboží, které nakupují, čtou etikety a složení. S tím souvisí také vyšší poptávka po lokálních produktech, největší zájem je o české potraviny. Jsme rádi, že zákazníkům v tomto trendu můžeme vyjít vstříc a nabízet kvalitní produkty od místních výrobců.
Jak se tedy vyvíjí spolupráce s dodavateli?
Na pečlivém výběru dodavatelů si zakládáme již řadu let, vždy jsme spolupracovali zejména s českými dodavateli, a to v dlouhodobém horizontu. Samozřejmě máme také dodavatele zahraniční, jejichž prostřednictvím chceme nabídnout zákazníkovi možnost poznat nové chutě a netradiční produkty.
A jaké jsou vaše plány v oblasti zvyšování kvality na příští rok?
Určitě budeme i nadále zdokonalovat naši péči o zákazníka. Jeho spokojenost je pro nás tím nejdůležitějším faktorem. Velký potenciál v rozvoji proto vidíme v motivaci zaměstnanců. Chceme pracovat jako jeden tým, čítající více než 17 000 zaměstnanců, kteří budou díky neustálému vzdělávání přesně vědět, co, proč a jak dělat. Jejich excelentní výkon je totiž to, na čem zákazníkovi při nákupu záleží nejvíc, a proč by se k nám měl chtít vracet.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: red