Sobotka: Investorem nového bloku Dukovan bude ČEZ, nebo stát

15.06.2017 17:09 | Zprávy

Investorem nového bloku Jaderné elektrárny Dukovany by měla být firma ČEZ, anebo stát. Počítají s tím tři varianty možného financování chystané výstavby, které byly vybrány na dnešním zasedání Stálého výboru pro jadernou energetiku v Dukovanech. Novinářům to řekl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Finální variantu by podle premiéra měla vláda vybrat nejpozději na jaře 2018. Dukovanská elektrárna má čtyři bloky. Podle dosavadních předpokladů by jejich provoz měla firma ČEZ ukončovat od roku 2035.

Sobotka: Investorem nového bloku Dukovan bude ČEZ, nebo stát
Foto: ReproFoto: TV Prima
Popisek: Bývalý premiér Bohuslav Sobotka v pořadu Partie TV Prima.

„Výbor dnes schválil tři prioritní varianty, které budou dále analyzovány a rozpracovány,“ řekl Sobotka. První varianta počítá s tím, že stavbu nového bloku Dukovan zajistí dceřiná společnost ČEZ. „Druhá varianta by spočívala v tom, že by stát tuto dceřinou společnost od ČEZ odkoupil a ta by následně realizovala výstavbu,“ uvedl Sobotka. V úvahu podle něj připadá i třetí možnost, kdy by stát převzal část firmy ČEZ, která by kupříkladu mohla zahrnovat jaderné elektrárny. „A tato část by potom byla stoprocentně vlastněna státem a realizovala by výstavbu tohoto bloku,“ řekl. Stát je nyní nejvýznamnějším akcionářem ČEZ.

Se stavbou jednoho jaderného bloku v Dukovanech a jednoho v jaderné elektrárně Temelín s možností rozšíření na dva bloky v obou elektrárnách počítá Národní akční plán rozvoje jaderné energetiky v ČR. Zajištění rozvoje Dukovan je podle Sobotky jednou z hlavních priorit. Vládní výbor se na dnešním jednání rovněž zabýval možnostmi zkrácení přípravy na dostavbu Dukovan.

„Pokud hovoříme o tom, že bychom rádi, aby výstavba byla zahájena kolem roku 2025, tak ten proces bude ještě nějakou dobu trvat,“ řekl Sobotka. Některé legislativní lhůty se podle něj podařilo zkrátit díky novelizaci stavebního zákona a zákona o posuzování vlivu staveb na životní prostředí, další možnosti se ještě odborníci pokusí najít.

Dnešní výbor se podle Sobotky rovněž zabýval předpoklady pro přepravu rozměrných dílů nového jaderného reaktoru Dukovan po vnitrostátních komunikacích; do Česka by podle předpokladu byly přepravovány lodní dopravou po Labi. Ministerstvo dopravy má za úkol do srpna předložit vládě konkrétní plán potřebných investic na silnicích a mostech, aby mohly být v dostatečném předstihu připraveny a povoleny i tyto akce, uvedl premiér.

Dukovany s celkovým instalovaným výkonem 2 040 megawattů pokrývají pětinu spotřeby elektřiny v ČR. Vloni dodala elektrárna do sítě 11,954 terawatthodiny elektřiny. Od zahájení provozu v roce 1985 už z Dukovan plynulo téměř 411 TWh, což je množství elektřiny odpovídající sedmileté spotřebě všech domácností i průmyslu v Česku.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Své peníze na účtu utraťte. Do půl roku.“ Zásadní varování z mezinárodní konference

20:21 „Své peníze na účtu utraťte. Do půl roku.“ Zásadní varování z mezinárodní konference

Kořenem Zelené pro Evropu je primárně systém samotný, který ve finále generuje nekompetentní politik…