"Celkově lze říci, že oproti květnu letošního roku spokojenost se sociálnědemokratickými hejtmany stoupá, neboť v září se více jak padesátiprocentní spokojenosti těšili čtyři nejvyšší představitelé krajů, zatímco v květnu byla nadpoloviční většina obyvatel daného kraje spokojena pouze s jedním hejtmanem, a to Jiřím Zimolou," uvedl SANEP v doprovodné zprávě.
Nejmenší důvěru pak Češi vkládají do primátora hlavního města Pavla Béma, jemuž věří 20,8 procent obyvatel metropole a hejtmana Středočeského kraje Davida Ratha, který se s 20,2 procenty umístil až na poslední příčce.
Jak ale vyplývá z dat, která mají ParlamentníListy.cz k dispozici, mediální zájem o nejvyšší představitele krajů vypadá zcela odlišně. Na prvních dvou místech se totiž umístili ti nejméně oblíbení, tedy David Rath a Pavel Bém. Přičemž primátor Prahy je svými mediálními výstupy v podstatě nedostižitelný a meziměsíčně jako jediný výrazně vzrostl.
Jednou nahoře, jednou dole
Údaje společnosti Newton sledují, v kolika příspěvcích v českých médiích je vybraná osoba zmiňována, a to za měsíc září letošního roku.
V případě Pavla Béma tak šlo o 987 výstupů, David Rath jich zaznamenal 799, Michal Hašek 505, Jiří Zimola 230, Milada Emmerová 154 a Radko Martínek pouhých 132. Dlouhodobý trend však ukazuje, že ačkoli má Rath a Bém největší počet výstupů, ztrácí. Naopak hejtman Zimola a Martínek rostou. Redakce srovnávala také mediální výstupy v uplynulých dvanácti měsících.
Primátor Pavel Bém v tomto období dosáhl vrcholu v listopadu 2009, kdy měl 1 781 výstupů. Toto číslo by jej v současnosti katapultovalo do TOP 10 politiků v ČR, jímž s necelými 7 tisíci výstupy kraluje premiér Petr Nečas. Bém od listopadu 2009 postupně ztrácí řádově stovky výstupů, až na současných 987.
Obdobně také David Rath. Za letošní srpen zaznamenal 1237 výstupů, v září to bylo 799. Hejtman Jihočeského kraje Zimola naopak posledních šest měsíců postupně roste, a to ze 169 na zářijových 230. Podobně Radko Martínek - ten se za jediný rok dokázal skoro čtyřnásobně odrazit od původních 37 výstupů v září 2009 na 132 výstupů v září 2010.
Milada Emmerová se drží přibližně na stejných číslech a osciluje tak mezi 100 - 154 výstupy. Michal Hašek v mediálních výstupech roste nejrazantněji, ačkoli během měsíců srpen a září zaznamenal velký propad z 1 334 výstupů, jak ukazuje graf, na aktuálních 505.
Jenom častý výskyt v médiích popularitu politikům nezajistí
„Popularita s četností výskytu v médiích vůbec nesouvisí. Píše se samozřejmě o těch, kteří jsou pro sdělovací prostředky zajímaví. A nejzajímavější bývá to, co je negativní, takže politikům to na popularitě v takovém případě rozhodně nepřidá," vysvětluje pro ParlamentníListy.cz mediální manažer Michal Klíma.
Pořekadlo, že i špatná reklama je reklama, tedy v případě pražského primátora Béma a středočeského hejtmana Ratha neplatí. „Ta špatná reklama přispívá jen ke znalosti dotyčného, ale o popularitě rozhoduje, co politik říká, co se o něm píše a jak se lidem jeví. Neexistuje tedy příčinná souvislost mezi tím, jak často se politik v médiích objeví a jak je populární," dodává bývalý ředitel nakladatelství Economia Klíma.
Archiv průzkumů: SANEP, STEM, CVVM, SC&C
Čtěte také:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový