"Největší vliv na meziroční pokles říjnových tržeb měl prodej nepotravinářského zboží. Ke zmírnění poklesu naopak přispěl vývoj v motoristickém segmentu," uvedli statistici.
"Není to žádná sláva, ale ani tragédie. Spotřebitelská důvěra míří vzhůru, a to by se postupně mělo probojovávat i do růstu maloobchodních tržeb," komentoval čísla analytik Raiffeisenbank Michal Brožka. Data v příštích měsících mohou být podle něj do určité míry deformována vlivem intervencí ČNB. "Za celý rok 2013 čekáme pokles maloobchodních tržeb o 0,3 procenta a v příštím roce jejich mírný růst o 1,6 procenta," odhadl.
Analytik ČSOB Petr Dufek čeká po slabém říjnu velmi silný listopad, kdy se lidé vrhli do obchodů, aby využili příznivějších cen před avizovaným zdražením po prudkém oslabení koruny. Tento "útok" na obchody ale prý nebude mít dlouhého trvání. Finanční situace domácností se nijak viditelně nelepší, takže není důvod čekat boom spotřeby. O co silnější bude nákupní vlna v listopadu a v úvodu prosince, o to slabší bude v prvních měsících příštího roku. K trvalejšímu a silnějšímu růstu poptávky domácností bude nezbytné zlepšení na trhu práce, tedy snížení nezaměstnanosti a růst reálných mezd, doplnil analytik Patria Finance David Marek.
Nepatrně klesly tržby i za potraviny
Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly reálně meziměsíčně o 0,3 procenta a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní vzrostly o 5,2 procenta. Neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 2,2 procenta, přičemž za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů vzrostly o 3,9 procenta a za opravy klesly o 4,3 procenta.
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot se říjnové sezonně očištěné tržby snížily reálně meziměsíčně o 1,1 procenta a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní o 0,7 procenta. Bez očištění tržby klesly meziročně o 1,8 procenta, v tom za nepotravinářské zboží o 2,7 procenta, za potraviny o 0,9 procenta a za pohonné hmoty o 0,7 procenta.
Z hlavních sortimentních typů prodejen vykázaly nejvyšší meziroční pokles tržeb specializované prodejny s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 8,1 procenta) a s oděvy a obuví (o 5,3 procenta). Snížil se rovněž prodej výrobků pro domácnost (o 3,2 procenta) a výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (o 1,4 procenta). Po dvanácti měsících nepřetržitého růstu klesl prodej počítačového a komunikačního zařízení o jedno procento. Pokles zaznamenal také prodej potravin ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách. Tržby rostly pouze za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, a to o 17,8 procenta.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: dkr, čtk