Maďarský premiér Viktor Orbán usiluje podle serveru Politico o to, aby od Číny získal ještě více investic. Přitom již dnes platí, že je Čína největším zahraničním investorem v zemi paprik a obecně známého kulinářského umění. Jenže nejen kulinářského umění. Orbán totiž usiluje o to, aby Čína v Maďarsku rozvíjela byznys s elektroauty.
„Maďarsko odmítá výzvy Evropské unie, aby uvolnilo vztahy s Čínou – a vyplácí se mu to. Maďarsko se údajně uchází spolu s Německem o hostování první evropské továrny čínské automobilky BYD.“
Maďarský premiér Viktor Orbán byl jediným lídrem EU, který se zúčastnil říjnového fóra iniciativy Pás a stezka, přičemž čínský prezident Si Ťin-pching ho označil za „přítele Pekingu“.
„Maďarská vláda,“ řekl Orbán, „nebude akceptovat žádný vnější ideologický tlak a bude vždy sledovat národní zájmy.“ Ministr zahraničí Péter Szijjártó byl v červnu ještě otevřenější a zdůraznil, že jakákoli snaha o odklon od Číny by poškodila Evropu.
Premiér Viktor Orbán se tak snaží o totéž, o co se nejméně od roku 2015 snažil exprezident Miloš Zeman. Server týdeníku Ekonom se ještě v roce 2015 rozepisoval o „čínské investiční invazi“ v Česku, ale kromě mediálně viditelného nákupu fotbalové Slavie k výraznějším investicím příliš nedošlo.
Ale ne všichni v Maďarsku mají z toho radost.
Maďarsko se nejen připojilo k formátu 14+1, což je seskupení spojující Čínu se střední a východní Evropou.
„Maďarská vláda si sama sebe představuje jako předmostí pro Čínu,“ řekla Dóra Győrffyová, profesorka ekonomie na Corvinově univerzitě v Budapešti. To by mělo být „velmi znepokojivé“ pro zbytek EU, řekla.
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen a předseda Evropské rady Charles Michel jsou momentálně v Číně a tlačí na komunistickou vládu, aby přistoupila na posun v obchodní bilanci mezi EU a Čínou. Komise také zahájila vyšetřování nesprávných dotací pro čínská elektrická vozidla.
„Maďarsko vsadilo své ekonomické jmění na automobily – a nyní na přechod na elektrická vozidla. Automobilový sektor se na hrubém domácím produktu Maďarska podílí asi 6 procenty, zatímco dodavatelé pro automobilový průmysl tvoří dalších 8 až 9 procent. A nejde jen o čínské společnosti. Všechny tři velké německé automobilky mají maďarské továrny a přítomny jsou i společnosti se sídlem v Jižní Koreji a Japonsku, které přitahuje kvalifikovaná, ale levná pracovní síla Maďarska a jeho úzké vazby na zbytek trhu EU,“ upozornil server.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Miloš Polák
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.