V novém centru, které se slavnostně otevřelo v pondělí 24. března, je středem pozornosti nový simulátor proudového letounu L-39NG, přezdívaného Skyfox. Už během dubna na něm začnou trénovat první studenti Univerzity obrany. Výcvik zde bude probíhat s nebývalou přesností a realismem.
„Je to full mission simulátor, lze na něm nacvičovat všechny postupy jako v reálném letounu. Lze v něm trénovat i nouzové stavy, požár motoru, vysazení motoru, nevysunutí podvozku. Vývoj trval asi čtyři roky,“ popsal zařízení Ivo Gamba z firmy VR Group, která simulátor vyvinula a postavila.
Podle ředitele LOM PRAHA Jiřího Protivy jde o zásadní posun ve výcviku: „Přezbrojujeme naši flotilu, ať už se jedná o letouny Skyfox nebo vrtulové letouny Zlín. Máme dva Skyfoxy, v druhé půlce roku nám přiletí další dva. Od dubna je budeme nasazovat do ostrého výcviku.“
- Video z výcviku NALEZNETE ZDE
Na první pohled by si laik mohl myslet, že jde o nějakou moderní počítačovou hru. Jenže skutečnost je mnohem složitější. Pilot sedí uvnitř kabiny, která je obklopena obřím promítacím systémem. Díky zobrazení téměř celého okolí má pocit, že skutečně letí. A to nejen za ideálního počasí – simulátor zvládne i noční oblohu, bouřky nebo hustou mlhu.
„Všechno je tam stejné jako v letadle. Vytváří to perfektní dojem letu. Kadeti k nám přijdou z vrtulových letadel a začnou se učit základní věci na proudovém letadle. Simulátor zefektivní výcvik, zrychlí. Až pak si sednou do reálného kokpitu, kde jako instruktor budu mnohem klidnější,“ vysvětlil instruktor Ervín Ehm.
Zajímavostí je i použití speciálního systému, který do výcviku přidává radar nebo zbraňové systémy – to umožní trénovat i bojové situace. Díky tomu je možné připravit piloty nejen pro běžné lety, ale i pro složitější úkoly. A právě tady přichází na řadu souvislost s letouny F-35, které má česká armáda začít používat v roce 2029.
„Nový simulátor je vhodný pro výcvik budoucích pilotů na F-35. Výrobce letounů F-35 by nám měl pomoci nastavit pro české piloty nejefektivnější systém leteckého výcviku,“ dodal Jiří Protiva.
Význam nového centra ale není jen v jeho vybavení. Celý výcvik je dnes podstatně bezpečnější, levnější a efektivnější než dřív. Až polovina výuky pilotů už dnes probíhá právě na simulátorech. V Pardubicích se zatím připravují hlavně čeští vojáci, ale centrum má do budoucna sloužit i pro výcvik pilotů ze spřátelených zahraničních armád.
A nejen to – budova je moderní i z hlediska provozu. Na střeše má 110 solárních panelů, které vyrábějí vlastní elektřinu, takže je provoz šetrnější k životnímu prostředí. Ve výcviku tu může být najednou až 70 lidí.
Zařízení, které vyrostlo za necelý rok a stálo téměř 200 milionů korun, tak symbolizuje nový směr, kterým se české vojenské letectví vydává. A to nejen na nebi, ale i v realistické virtuální obloze.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Výborný