Daniel Raus: Breivikova zaťatá pěst

21.04.2012 12:32 | Zprávy

Nejsledovanější soudní proces na světě probíhá od začátku tohoto týdne v Norsku.

Daniel Raus: Breivikova zaťatá pěst
Foto: worldwide.com
Popisek: Norský masový vrah Anders Breivik u soudu

Terorista Anders Breivik před devíti měsíci pozabíjel 77 lidí a soud má nyní rozhodnout, zda je duševně nemocný nebo zda nese plnou odpovědnost za svoje činy. Obviněný vše přiznává, ale vinu paradoxně odmítá.

Norský terorista Anders Breivik bude prakticky s jistotou odsouzen k nejvyššímu možnému trestu. Zbytek života stráví buď ve vězeňské cele nebo ve střežené psychiatrické léčebně. 

Očekávaný trest ve výši 21 let může být v Norsku prodlužován a z léčebny se na svobodu těžko kdy dostane. On sám přitom považuje za ponižující, aby byl označen za psychicky nemocného. Má svůj program, a ten hodlá prosazovat ve vězení, stejně jako na svobodě. 

Je to typický fanatik, který uvěřil scestné vizi. Pro ni je ochoten vraždit náhodně malé děti a klidně obětovat i sebe. Ve jménu jakéhosi podivného, ale v jeho očích vznešeného cíle, vykonal nejodpornější skutky. Ve jménu čehosi vyššího má absurdní pocit, že vraždil v sebeobraně. Gesto zaťaté pěsti, kterým zdraví svět při příchodu do soudní síně, je u něj zjevně povýšeno na symbol hlubšího, snad až mystického významu. 

Breivik je veden jakýmsi pseudonáboženským přesvědčením, které ho ve zvrhlé podobě dovedlo k tomu, že se stal bezcitným vraždícím strojem. Jeho osobnost je pochopitelně zajímavá pro psychology, soudce, politiky nebo sociology. Měla by ale zaujmout i teology. Ne, že by měl Breivik nějakou klasickou víru, to chraň Bůh. Zajímavý je spíš proto, že i bez vědomého náboženství ho žene kupředu moc vskutku záhadná, dalo by se říct duchovní. 

Hlavní vodítko v pátrání po jeho přesvědčení je zmatený manifest o patnácti stech stranách, který zveřejnil současně s útoky. Sám sebe tam označuje za „darwinistu“, „agnostika“ nebo „křesťanského ateistu“. Hlásí se kupříkladu ke středověkým rytířům, kterým se chce podobat, ke svobodným zednářům nebo k severským formám neopohanství. 

Nic z toho ale asi není podstatné. Odpověď na klíčovou otázku, proč jednoho dne začal systematicky osnovat zrůdné činy, a proč je po letech příprav nakonec vykonal, zřejmě sahá až kamsi do duchovní sféry. A platí pro něj to, co platí pro mnoho teroristů, že totiž vůbec není jedno, čemu člověk věří. Ať už je to s jeho duševním zdravím jakkoliv. 

Publikováno se souhlasem vydavatele.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Radek Koten byl položen dotaz

Nezávislost

Myslíte, že je šance, že se vymaníme ze závislosti na jiných? Proč bychom měli být věčně závislí na Rusku nebo USA?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – díl 380. Pavel Vrba – Můj Ahasver

19:10 Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – díl 380. Pavel Vrba – Můj Ahasver

Česká literatura uplynulé stovky let sestávala z mnoha originálních osobností. Mnohé z nich působily…