Informatici Úřadu práce ČR: Odvahu úředníků obdivujeme

27.01.2012 9:39 | Zprávy

Prohlášení informatiků Úřadu práce ČR.

Informatici Úřadu práce ČR: Odvahu úředníků obdivujeme
Foto: Hans Štembera
Popisek: Úřad práce

Dne 25.1.2012 jsme byli, my informatici Úřadů práce ČR, vyzváni Generálním ředitelstvím
Úřadu práce ČR prostřednictvím jeho tiskového mluvčího Jiřího Reichla vyzváni definování
problémů a postojů a k sepsání svých požadavků. Tímto prohlášením – velice stručným - tak
činíme:

1. Problém zvaný cloudové služby v resortu MPSV
Na začátku srpna 2011 byl prostřednictvím pana Martina Duška, Solution s.r.o, poradcem I.
náměstka Bc. Vladimíra Šišky, MBA. na MPSV oznámen přesun od stromové architektury
Aktiv directory bývalých okresních úřadů práce ke službám privátního cloudu
provozovanému externí dodavatelskou firmou. Již tehdy jsme upozorňovali na velké
nebezpečí plynoucí z tohoto řešení. Cloudové služby, jako relativně nový způsob computingu,
jsou velice specifický druh služby. Využívají se (= vyplatí se najímat) především
v prostředích, kde se vyskytuje vysoce nerovnoměrná činnost v rámci roku, př. virtuální stroje
cloudových služeb se používají na zvýšení výpočetních výkonů používají je cestovní
kanceláře v době vysokého projede zájezdů, e-shopy v době Vánoc, jedenkrát za měsíc za
měsíc v době výplat,.. Rozhodně se nehodí do prostředí úřadů práce, kde je stabilní a
rovnoměrná zátěž aplikací, sítí, serverů,.. po celý rok. V rámci světa a tak náročných a
složitých systémů na jejichž fungování jsou závislé miliony lidí naší republiky JDE O
NEVYZKOUŠENÝ ODVÁŽNÝ EXPERIMENT. V našem cloudu jsou krom agendových
aplikací, které jsou tím nejhůře postižené, externě společností Vítkovice IT Solution
servisovány i email – cloud1, správa uživatelských účtů activ directory – doména
identity.mpsv.cz, SharePoint a Helpdesk software „nových agend“ a nového software.
Exchange: I když se všechny maily tahají z Exchage z datových center relativné pomalým
spojením z Prahy, nemáme proti tomu námitek a chápeme snahu resortu ušetřit.
Activ diretory: Volbu servisování uživatelských účtů Active directory soukromou firmou
považujeme za nešťastnou. O jakoukoliv změnu uživatelských účtů počínaje př. změnou
telefonu uživatele, ... pořízení nového účtu nového zaměstnance kontaktních míst,.. je třeba
žádat formuláře přes Helpdesk, čekat na reakční dobu,..

Žádáme plnou správu nad kontajnery svých příslušných Úřadů práce, která bude
přesně odpovídat schválené metodice.

Do doby konsolidace agendových systémů požadujeme i z důvodů naprosto tristních
zkušeností s migrací uživatelů odsunutí migrování uživatelských PC do cloudové
domény identity.mpsv.cz

SharePoint: Vítáme jeho zavedení – i kdyţ jde o velmi drahou technologii. Nemyslíme si, ţe
je třeba využívat extrémně drahé formuláře od CleverBee, kde se faktura za jejich zkušební
verze stala legendou informatické části resortu MPSV. Myslíme si, ţe by stačilo zvolit
levnější cestu - logičtější, strukturovanější a systematičtější přístup k vystavovaným
informacím…

2. Problém zvaný funkčnost a bezpečnost dat
Na podzim (!!) MPSV začalo připravovat v souvislosti se sociální reformou vznik Jednotné
datové základny a vývoj nových aplikací. Veškeré zakázky pro dodavatelské firmy byly
zadány mimo platný zákon o veřejných zakázkách. Bylo naprosto „opomenuto“, že existuje
platná smlouva MPSV s firmou OKsystem s.r.o. na plné portfolio aplikací OKpráce,
OKdávek, OKnouze, OKslužby a OKcentrum, která byla na MPSV podepsána na základě
jednacího řízení bez uveřejnění schváleného vládou ČR v červenci 2010 s účinností od
1.1.2011 na dobu neurčitou. Tato smlouva byla uzavřena na základě dlouhodobé spolupráce
MPSV a firmou OKsystém od roku 1995 ve stejných intencích, jakou má např.
s ministerstvem financí firma IBM se svým systémem ADIS. Zmíněné systémy OKpráce,
OKdávek, OKnouze, OKslužby a OKcentrum mají evidováno cca 30 000 uživatelů. Celkový
roční objem dávek vyplácených prostřednictvím těchto systémů je zhruba 80 mld. Kč. Za
celou historii nedošlo k žádné významné poruše, nedostupnosti služeb, ztrátě dat nebo k
nevyplacení dávek ve správné výši. Integrace aplikací OKdávky a OKpráce do informačního
systému OKcentrum probíhá od roku 2009 společně s migrací a centralizací veškerých
historických dat do centrální databáze. Tímto způsobem je (tedy spíše byl) realizován záměr
centralizace všech aplikací, umožněný vybudováním spolehlivé komunikační infrastruktury
WAN MPSV a výkonných serverových center MPSV.

Budování Jednotné datové základny, rušení datových center MPSV a najímání externího
datového centra Telematika ČD vyvinutého a spravovaného opět společností Vítkovice IT
Solution považujeme opět za účelové v rámci vyvádění peněz z rozpočtu MPSV na externí
„spřátelené“ firmy.

Databáze MPSV spravují ekonomická, zdravotní a sociální data více neţ poloviny české
populace, hospodaření resortu je hospodaření s polovinou financí rozpočtu ČR.
Z bezpečnostního hlediska jde o velice citlivá data. K datům se teď na MPSV přistupuje
stejně tak neodpovědně jako k agendovým programům. Do teď mělo MPSV 2 velká datová
centra: na MPSV a na ČSSZ ( ta obsahovala mimo jiné KRK (kontrolní registr klientů) a UIR
( územní informační registr adres) – když se z jakéhokoliv agendového programu pořizovala
nová žádost – program si do nich sáhl a zjišťoval, zda už taková žádost nebyla někde v jiné
části republiky na dané rodné číslo podána) – vše bylo stoprocentní a vymakané. Tato datové
centra měla zálohovací centrum - velkou farmu serverů v Plzni – ještě na jaře minulého roku
se plzeňské centrum kompletně vybavilo novou technikou - instalace v ceně několika milionů.
už v září bylo zrušeno – hardware byl odvezen do nově přebudovávaného centra na ČSSZ.
Zrušilo se dalších plně fungujících 5 datových center v Ostravě, Brně,.. a najelo se jedno
obrovské od zmíněné externí firmy Telematika ČD. V Praze tedy máme 3 obrovská datová
centra kontrolující celou republiku - bezpečnost dat už z hlediska volby umístění datových
center do jednoho místa na pár km čtverečních je značně minimalizována!
Současné databáze MPSV mimo jiné obsahují zaměstnanci úřadů práce desetiletí budované a
udržované číselníky adres, škol, ...a všechny dosavadní programy na MPSV používané je
využívaly a tak šetřili práci a hlavně zachovávali standardizaci s přesnost dat. NOVÉ
APLIKACE, ANI NOVÁ SPISOVÁ SLUŢBA ČÍSELNÍKY VŮBEC NEVYUŢÍVAJÍ –
NEUMÍ TO.

3. Problém zvaný NOVÉ APLIKACE
Nové aplikace se vyvíjely absolutně na poslední chvíli. Vývoj nových aplikací, který i
s analýzami trval maximálně 4 měsíce absolutně neměl šanci dohnat původní aplikace od
Oksystému vyvíjené a propracovávané 15-16 let. To, že nové aplikace nemohou nikdy tento
vývoj dohnat, nato v lednu 2012, věděl už v říjnu, jak vyplývá z informací ze SharePointu
na které jsme byli všichni „předvánočním desaterem“ odkázáni, celý projektový tým JVM,
tedy „Resortního projektu zahrnujícího několik podprojektů souvisejících s novým
systémem výplaty dávek od 1.1.2012“.
Jmenovitě:
Ředitelé projektu:
Bc.Vladimír Šiška, MBA. ( I.náměstek ministra Drábka) a Mgr. Bedřich Myšička ( vrchní
ředitel ekonomické sekce MPSV)
Řízení projektu:
Ing. Michal Svatý (AMI PRAHA a.s., poradce I. náměstka Bc.Vladimíra Šišky, MBA)
Ing. Pavel Čmelík, MBA. ( Arthur D. Little, poradce I. náměstka Bc.Vladimíra Šišky,MBA)
Vedoucí projektových týmů:
Milan Hojer, MBA. ( Deepview s.r.o.)
Mgr. Přemysl Filip
Mgr. Petr Hanuš – ředitel odboru sociálních služeb a sociální práce
Mgr. Martin Žárský – náměstek generálního ředitele ÚP ČR
Ing. Radim Wylegala - ředitel oddělení rozvoje informatiky MPSV
I přesto, že tento tým definoval v klíčových problémech ohodnocením VÁŢNÝ problém:
- nejasná finální podoba architektury
- napjatý časový harmonogram
- nejasná migrace dat
- opomenutí důležitých funkcí systém
a KRITICKÝM OHODNOCENÍM – RIZIKO ZPOŢDĚNÍ PŘÍPRAVY
INFRASTRUKTURY A NOVÝCH AGENDOVÝCH SYSTÉMŮ
I přesto projekt JVM POKRAČOVAL A JEHO STAVU KRITICKÉHO STAVU JSME
NYNÍ ÚČASTNÍKY.
NOVÉ APLIKACE STRUKTUROVANĚ:
Obecně se dá říci, že jestli pan tiskový mluvčí Reichl vyzýval k tomu, abychom sepsali co
nefunguje, bylo by pro nás podstatně snazší napsat co funguje.. Tady k nefunkcionalitám jen
velice krátce – vše ostatní a podrobné si mohou najít pracovníci MPSV i GŘ ČR na
Helpdesku a SHAREPOINTU s tím doplněním, ŢE INFORMATICI, CO SE TÝČE
NOVÝCH APLIKACÍ NA SVÉ POSLEDNÍ PORADĚ, KTERÁ SE KONALA PŘED
KONCEM ROKU ( z toho vyplývá, že tiskovým mluvčím panem REICHLEM zmiňované
porady 2 x za týden jsou naprosto lživé informace..) BYLI UPOZORNĚNI, ŢE JEJICH
KOMPETENCÍ JE POUZE ZAJISTIT UŢIVATELŮM NOVÝCH APLIKACÍ FUNKČNÍ
POČÍTAČ NAPOJENÝ NA WAN MPSV A PŘÍSTUP DO CLOUDU či přístup do cloudu
přes VEŘEJNÝ INTERNET...

O podílu na ladění nových aplikací nebyla ani řeč.. Moc dobře se vědělo, že informatici
v lednu budou mít plné ruce práce se zapojováním, instalací, … nových počítačů,
připojováním nových uživatelů, stěhováním poboček, přebíráním techniky,… Na zadávání
problémů s novými aplikacemi do Helpdesku informatiky, i když tam mají přístup jen
informatici, nemají informatici ani čas…

Kromě toho, když zadáme požadavek do Helpdesku cca po týdnu až 14 dne nám přijde
odpověď.
Pokud pro požadavek s číslem xxx nezadáte jinou oblast požadavku, nebude se jím
nikdo zabývat.
že je velmi těžké se v nepořádku, kdy se neví co, kdo či jaká firma za co skutečně zodpovídá,
orientovat zřejmě nemá smysl dodávat…

Obrovským problémem nových aplikací je jejich nepropojenost. Důvod spojenosti těchto
agend je například neoddiskutovatelný v součinnostech – např. exekutoři, policie, soudy,… se
ptají na to jaké dávky jsou z resortu MPSV dané osobě vypláceny právě z důvodů stále
obrovskou rychlostí přibývajících exekucí, … Mimochodem každý den přijdou na jakýkoliv
úřad práce stovky žádostí o poskytnutí součinnosti, které musí úředníci nejdéle do dvou dní
odpovědět a datovou schránkou poslat. Do teď jsme prohledávali pouze 2 databáze Okdávky
+ Okpráci s nadějí že budeme prohledávat jen jednu ( OKcentrum), teď jich budou muset
prohledávat MINIMÁLNĚ 8 ( 1.OKcentrum – to je SSP, dále 2.Okpráci, 3.novou
Zaměstnanost, 4.databázi Oknouze/Oksluţby, 5. novou Hmotnou nouzi, 6. nové Sociální
služby, 7. nové Zdravotně postižené, 8.nové Veřejné služby, Takže bude rozhodně víc chyb
úředníků a na ně následující chyby exekutorů, policie, soudů,…
že na službu poskytování součinností NEEXISTUJE ŢÁDNÁ METODIKY ČI PRÁVNÍ
VÝKLAD je opět zbytečné dodávat…

a) Zaměstnanost a veřejná služba
Aplikace zaměstnanost je zatím schopná pouze zadávat uchazeče o zaměstnání, ale není
možné zde nic schválit, nato jak bude probíhat výpočet výše dávek a jeho následné
vyplácení!!! Tisky rozhodnutí, potvrzení atd. to vůbec nefunguje… tisk obálek nejde.. atd…
Různé číselníky nejsou zadané, není v čem vyhledávat, vše se musí dopisovat ručně.
když něco zadám, není jistota, že to tam druhý den uvidím…Není řešena vůbec žádná
digitalizace dokumentů, Takže se vše dává na hromadu a další hromadu … Jak se všude uvádí, zaměstnanci byli proškoleni s novými aplikacemi, ale veškerá školení k zaměstnanosti formou videokonference byla zrušena, asi nebylo co předvádět…
Takže nikdo nemá žádné ucelené informace, vše je hluboká tmavá improvizace.
K tomuto všemi lze jen dodat, že OKpráce je na zákony sociální reformy i na JVM
připravena a okamžitě se může začít využívat.

b) Hmotná nouze a Sociální služby - Tragédie provázející nasazení nových aplikací
v agendě hmotná nouze vše nyní řešené zviditelnila.
Hmotná nouze je naprosto nevyhovující, nefunkční aplikace, kde jediné co
momentálně funguje je pořizování, výpočet jednodušších žádostí příspěvku na
živobytí a MOPky.

Z aplikace nefunguje jakékoliv sehrávání dat, příjmů, adresy musí uživatelé
vypisovat ručně,... Chybovost fungování aplikace, padání aplikace, některé
nefunkčnosti př. někdy nefunguje schvalování, někdy se neukládají data, někdy se
data uloží a vše „zmizí“ – při velkém štěstí se uložené žádosti objeví za 3 – 5
hodin někdy až druhý den,...

c) Sociální služby - v celém státě je zadáno – pouze zadáno k dnešnímu dni 2778
žádostí – což je objem malého okresu.. Z toho 2 jsou zamítnuty, cca 350 přiznáno
a zbytek se posuzuje..

V co se týče těchto aplikací nebyl jediný logický důvod ustoupit od agendového software
firmy Oknouze/Oksystém. Tento software plně splňuje veškeré požadavky na nové aplikace
kladené: tenký klient, výplatu přes jednotné výplatní místo, připravenost na sociální
reformu,... Tady nebyl jediný důvod, krom účelového vyvádění finančních prostředků do
„spřátelených firem“

PROTO POŽADUJEME A SILNĚ DOPORUČUJEME URYCHLENÝ NÁVRAT
K PŮVODNÍM AGENDOVÝM APLIKACÍM OKNOUZE/OKSLUŢBY A ZPĚTNOU
MIGRACI POŘÍZENÝCH DÁVEK.
d) Zdravotně postižení – lze zadat žádost, lze ji dokonce zadat na jednu osobu
vícekrát, opět nefunguje jakékoliv propojení s číselníky UIR - ADR, který úředníci
ÚP ČR vytvořili a který už využívá v našem státě kde kdo - momentálně krom
úředníků ÚP ČR, programátoři dodavatelské firmy ( jejichž pracovní nasazení
obdivujeme u všech dodavatelských firem) do teď - 25.ledna netuší, jak vypadá
doručenka, netuší kde se bude tisknou obálka, kde se bude zadávat právní moc a že
15 dní po právní moc se může teprve začít vyplácet…

4. Problém zvaný migrace dat – OPĚT A JEN shrnutí

Migrace dat z původních systémů

Migrace dat z původních systémů OKpráce, OKnouze/OKsluţby nebyla původně
požadována, nové agendové systémy byly od začátku budovány s koncepcí, že nová data
nebudou přebírána. To samozřejmě naprosto podstatně zjednodušuje nové systémy, nicméně
stejně podstatně to snižuje jejich použitelnost. Že je tento postup zcela chybný si tvůrci
nových aplikací a MPSV přiznali příliš pozdě, až na konci roku 2011.

Migrace z OKpráce do nového systému

První požadavek na data z OKpráce byl vznesen až v závěru prosince 2011 a to pouze
v rozsahu naplánovaných kontaktů s uchazeči. Tato fáze byla nazvána „mikromigrace“.
Později byla vyžádána data pro takzvanou „minimigraci“, pouze 13 tabulek z databáze
OKpráce, která má více ne 1000 tabulek. Jednalo se o data týkající se evidence, podpůrčí
doby, firem a pracovišť. Nebyla požadována jiná důležitá data, například volná místa a
dohody APZ. Migrováno bylo přibližně 1% dat. Nebyla přenášena žádná historická data.

Migrace z OKnouze do nového systému

Původně MPSV migraci dat z OKnouze/OKsluţby do nových systémů zcela odmítalo,
nakonec až v listopadu požadovalo omezenou migraci. Byly požadovány údaje, jejichž
omezený výčet vyvolává pochybnosti o smysluplnosti takové migrace. Z dávek hmotné nouze
byly vyžádány pouze informace o užívaném bytě, základní informace o Příspěvku na živobytí
a Doplatku na bydlení a holý seznam osob v okruhu společně posuzovaných osob bez
jakýchkoli dalších navazujících informací.

Data o příspěvku na péči nebyla požadována vůbec.

Migrace a centralizace dat ze systémů OKdávky a části OKpráce do OKcentra
Do OKcentra bylo migrováno 100% dat, včetně historických. Migrace dat z OKdávek do
OKcentra splňuje základní požadavek, aby se migrovaly všechny údaje a dokumenty potřebné
pro pokračování výplaty dávek v novém systému. Tedy tak, aby pracovník nemusel žádné
údaje z původních systémů přepisovat. Navíc se provedla migrace dat a výplat dávek zpětně
od roku 2006, a to i včetně algoritmů výpočtu dávek. To umožňuje v nové aplikaci
rozhodovat také o přeplatcích a doplatcích za období před nasazením nového systému.
Součástí migrace byla centralizace dat z databází jednotlivých úřadů do centrální databáze a
čištění dat. Migrace probíhala ve 4 etapách od dubna do listopadu 2011 tak, aby mohlo dojít
k přepnutí z původního systému OKdávky na OKcentrum prakticky okamžitě. Termín
přepnutí byl naplánován pro každý úřad individuálně, v každém okamžiku bylo možné
používat buď původní, nebo jít nový systém. K přepnutí tak došlo bez výpadku služeb.
My všichni informatici víme, Že důkladná příprava migrace a centralizace dat trvala
více ne rok přípravných prací, před jejím spuštěním.

5. Pro úplnost dodávám (NE)problém zvaný spisová služba
Spisová služba je snad jediná nová aplikace, která je relativně funkční, až na určité
nedostatky, které ale nebyly v zadání od MPSV. Ale samotná aplikace ani jednou nespadla na
nějakou chybu a to se o ostatním aplikacích absolutně říct nedá. Nedostatky jsou typu,
nemůžeme tisknout obálky – MPSV nedodalo firmě Pilscom potřebné vzory obálek. (Řešilo
se to až v průběhu ledna) Dále máme my informatici v živé paměti špatný spotřební materiál
na čárové kódy, špatné obálky, “nekompatibilnost“ převládajících tiskáren DELL 1710
s tiskem obálek,.. Elektronické podané žádosti nepadali do nové spisové služby, ale ještě do
staré. Začalo se řešit až v půlce ledna. Teď se řeší, v době když už by bylo záhodno zadávat
právní moci, kde se budou tisknout obálky z nových aplikací. Zda v aplikaci či importem do
spisové služby

6. Problém zvaný oso.mpsv.cz a BOSS a „nejasná finální podoba architektury“
Všechny nové agendové aplikace jsou provázány s managerským programem BOSS od firmy
DigiTrade, který administruje firma Deepview. Všechny nové aplikace však k informacím
z managerského programu přistupují jiným způsobem, což se odráží v právech, politikách,
tiscích oznámení, rozhodnutí,.. Právě proto, že zadavatelem jasně a přesně nebyla určena
„finální podoba architektury“, právě proto, Že nebyla jasně a přesně udělána analýza procesů,
právě proto, Že byla nevhodně provedena systemizace, která naprosto pomíjela funkční,
náplňové zákonitosti a ekonomické a právní souvislosti vnitřních procesů organizace úřadů
práce, právě proto Že … je propojení BOSSu s novými aplikacemi tragickým rozhodnutím.
Administrace systému BOSS je ručně na koleně provozovaná. A i přes obrovské nasazení
zaměstnanců firmy Deepview, před nimi opět s úctou všichni smekáme, naprosto
nedostačující a díky různým importům z activ direktory domény identity ničená a rušená.
Na závěr my, informatici ÚP ČR, kategoricky odmítáme jakoukoliv zodpovědnost za
současný stav dat, agendových programů, jakoţ i další složek počítačového systému
MPSV. Odpovědnost odmítáme mimo jiné i proto, že od dob nástupu nové politické
garnitury na MPSV se absolutně utnula diskuse s informatiky v terénu a přenos jejich
zkušeností do strategie a plánování. Vše je jen prováděno na základě špatně a lajdácky
aplikovaných teorií z byznys sféry.

Dále se silně ohrazujeme proti obviňování microtýmů a testerů pracujících na nových
aplikacích a projektech GŘ ÚP ústy tiskového mluvčího pana Reichla. Jestliže není
připravená aplikace a její software - NENÍ CO ROZVÍJET A CO TESTOVAT!!!
Další absolutní výhrady máme k slovům pana Mgr. Karla Machotky ohledně
nedostatečného pracovního nasazení úředníků ÚP ČR a názoru ohledně špatné
organizace práce.. Jestli se někde porušuje zákoník práce co se týče přesčasových hodin

– je to mimo jiné i na úřadech práce…
DÁLE BYCHOM RÁDI ZDŮRAZNILI, ŽE ZA VŠECHNY CHYBY VEDOUCÍ
K ŠPATNÉMU VYPLACENÍ DÁVEK NESE PODLE PLATNÉ LEGISLATIVY
PLNOU ODPOVĚDNOST ZAMĚSTNANEC – TEDY ČLOVĚK ZÁVISLÝ NA
FUNKČNÍM SOFTWARE AGENDOVÝCH PROGRAMŮ.. NE
ZAMĚSTNAVATEL!!! Z POZICE TECHNIKŮ TEDY PLNĚ OBDIVUJEME
ODVAHU VŠECH ÚŘEDNÍKŮ, ŽE I PŘES JASNĚ ZTÍŽENÉ ČI ZNEMOŽNUJÍCÍ
TECHNICKÉ PODMÍNKY MAJÍ ODVAHU ÚŘEDNĚ ČINIT, ROZHODOVAT A
VYPLÁCET…

P.S. JEŠTĚ SI ZA INFORMATIKY NEODPUSTÍM JEDEN KOMENTÁŘ
K VČEREJŠÍ SCHŮZCE V LITOMĚŘICÍCH

Generální ředitel ÚP RČ Jiří Kubeša: je vyplaceno z 1,5 mil 1,4 mil dávek. Chce se
domluvit, v čem je tedy molo pomoci?
Ze 100% dávek, které se vyplácejí připadá:
• přibližně 50% dávek na Státní sociální podporu, které kompletně vyplácí
OKcentrum
• Příspěvek na péči tvoří přibližně 25% dávek, většina z toho vyplacena z původního
systému OKnouze/OKsluţby
• Podpora v nezaměstnanosti tvoří cca 15% dávek, v lednu kompletně vyplacen
z původního systému OKpráce
Tyto potíte s vyplácením tedy geometrickou narostou v dalších měsících, kdy staré
původní aplikace postupně přestanou vyplácet.
Pokud se něco nezmění…

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Proč jste si vybral za terč zrovna Feriho?

Já ho nehájím, dostal, co si zasloužil, ale ukažte mi stranu, která ve svých řadách neměla někoho, kdo byl čelil trestnímu stíhání nebo nebyl odsouzen? Je to přeci i případ ANO, kde dokonce v čele stál trestně stíhaný člověk a nikomu to nevadilo. Navážet se pak do jiných mi přijde z vaší strany dost...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Timur Barotov: Trumpova červená vlna, co to znamená pro trhy?

15:49 Timur Barotov: Trumpova červená vlna, co to znamená pro trhy?

„Americký lid vyjádřil silnou touhu po změně a obdaroval Trumpa silný mandátem, který tak bude mít d…