Z „odborného sdělení“ Drážní inspekce na webu vyplývá, že se zarážedlo slepé a jinak kusé koleje, na kterou nákladní vlak vjel, vydalo naproti vlaku, aby se mohlo srazit. Vlak do něj totiž najel. Zarážedlo je zároveň prostředkem boční ochrany vlakové cesty a proto je nepříjemnou skutečností, že se lokomotiva a 2 cisterny položily na druhou a nultou kolej, čili hlavní traťové koleje. Je obrovským štěstím a zásluhou dispečerů řízení provozu, že do náhle vzniknuvší překážky žádný další vlak nenajel. Přes inkriminované místo byly stavěny 3 vlakové cesty a vlaky zastavil generální stop.
Dnes už víme, že vedle narušení provozu na hlavní koridorové trati musela být díky nebezpečnému benzenu v cisternách a jeho nutnému přečerpání evakuována i část obyvatel Poříčan. Drážní inspekce (DI) také informovala, že zahájila vlastní šetření této mimořádné události včetně zpracování závěrečné zprávy. To vyvolává dojem, že fundovaní odborníci se dopátrají příčin železniční nehody, která ovlivnila desetitisíce cestujících a domovy desítek obyvatel Poříčan. Jenže nákladní vlak projel kolem odjezdového návěstidla L4, které je ve skupině odjezdových návěstidel, jejichž projíždění je poněkud častější. Umístění návěstidel je pro strojvedoucí prokazatelně nepřehledné a nijak zásadně to nezměnila ani nedávno proběhnuvší modernizace stanice.
Nekonečný příběh projíždění stále stejných odjezdových návěstidel se dostal už 11. 3. 2021 na stůl dokonce i Policii České republiky formou oznámení odborové organizace Odboráři o podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti proti neznámému pachateli ve věci ohrožování bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy. Podle oznamovatele nebyla splněna podmínka podle § 5, odst. (1) vyhlášky č. 173/1995 Sb., dopravního řádu drah, aby návěstní soustava umožnila snadné, rychlé a jednoznačné vyjádření a vnímání návěstí a zajišťovala bezpečné provozování drážní dopravy. K projetí odjezdového návěstidla L6 totiž došlo 2x po sobě 1. a 3. března 2021. Už 3. března 2021 vydalo Oblastní centrum provozu Střed Českých drah provozní nařízení, které upozorňuje na 2x projeté návěstidlo a vyzývá strojvedoucí ke zvýšené pozornosti při jízdě přes železniční stanici Poříčany. O odjezdovém návěstidle L6 upozornění uvádí, že návěstidlo je vidět, ale nachází se v levostranném oblouku a je zvýšená pravděpodobnost jeho záměny za jiné.
30. 4. 2021 Policie odkládá trestní oznámení odborové organizace Odboráři s tím, že vše je v pořádku a podle norem. Vychází z podkladů Správy železnic a Drážního úřadu. Vyrozumění oznamovatele ze strany Policie ČR se mj. odkazuje na to, že z fotografií je zřejmá dobrá viditelnost návěstidla v případě, že se strojvedoucí plně věnuje situaci a řízení vlakové soupravy. Zatímco policejní orgán z fotografie poznal, že vše je v pořádku, 14. 7. 2021 odjezdové návěstidlo L6 s návěstí „Stůj“ projel osobní vlak Os 9344 a vjel do postavené vlakové cesty pro rychlík R 924. Právě tuto mimořádnou událost DI doposud a dávno po zákonem daném termínu nevyšetřila. Jen 13. 7. 2022 o tom vydala prozatímní zprávu.
Vyrozumění policejního orgánu obsahuje velmi zajímavou a pravdivou tezi. Pokud by návěstidlo u koleje bylo umístěno tak nepřehledně, jak je uvedeno v odborovém oznámení, zcela jistě by došlo k řadě dalších mimořádných událostí. A ono došlo. Jenom je otázkou, kolik projetých návěstidel ze stejné skupiny návěstidel je třeba ještě riskovat, aby to vyvolalo zpřehlednění poměrů v železniční stanici Poříčany a zda si návěstidla L4 a L6 nezaslouží třeba opakovací předvěst.
Zcela nemístné jsou ze strany Drážní inspekce bulvární styl vyjadřování a prezentace bezprostřední příčiny nehody v Poříčanech v projetí návěstidla jen 2 hodiny po události, když ještě po roce a čtvrt nemá DI ve stejné stanici jasno, proč projel sousední návěstidlo osobní vlak a vjel do vlakové cesty rychlíku. Pozornost by bylo žádoucí upřít také k normám, jejichž základy byly vytvářeny v době, kdy vlaky vypravovali výpravčí. S postupující modernizací zabezpečení a řízení provozu železnice rapidně narůstá počet dopraven, kde je výprava vlaku a odpovědnost za ni výhradně na strojvedoucím, po kterém se chtějí kolikrát nadpřirozené schopnosti. Například rozlišit polohu návěstidel na vzdálenost stovek metrů a v oblouku, kde na dálku a na první pohled ke koleji zdánlivě patří jiné návěstidlo, než je pro ni skutečně určeno. Se stovkami či tisícovkami tun v zádech zpravidla přehlédnutí či omyl napravit nejde.
Jindřich Berounský
Svaz Odborářů Služeb a Dopravy
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV