Hlavním zlem bude pravděpodobně uplatňovaný, možná i nespravedlivý volební systém. Máme možnost volit pouze poslance s tvrdými lokty vybrané politickými stranami, které většinou nikdo nezná. Nezná jejich počínání ani z periodik, neboť většina nepublikovala ani v Mateřídoušce. Výsledkem je kupa zcela nedomyšlených zákonů schvalovaná „zákonodárným“ sborem v parlamentě, většinou právnickými amatéry. Nelze se proto divit, že novela již nespočítatelných zákonů stíhá další novelu a stupňuje společenský chaos.
Volební systém se promítá i do sestavování vlád. Menšinová vláda ČSSD za působnosti premiéra Zemana fungovala při smluvní podpoře ODS. Dohoda byla ze všech stran kritizována, přinesla však stabilitu, bez všech kotrmelců. V dalších obdobích se projevilo zatím dosud málo známé vydírání malých stran odchodem z koalice a tím i pádu vlády při prosazování většinou neúčelných činností a zákonů. Prioritou zůstalo vždy udržení koalice, takže premiéři byli ochotni udělat cokoliv. Za vlády premiéra Paroubka to byli lidovci , především ministr Ambrozek, za působení Topolánka zelený ideologický ministr Bursík. V současnosti je to strana LIDEM, která neprošla žádnými volbami s předsedkyní Peake. Všechny uvedené manipulace vlád i parlamentu se promítly do snížení ekonomického růstu státu a tím i občanů.
Dnes je nejaktuálnější způsob zvýšení neutěšené příjmové části státního rozpočtu. Zde považuji za jednu z možností, nastoupit velice náročnou cestu, alespoň částečné obnovy některé hurá systémem rušené průmyslové výroby, která vždy živila stát. Diskutabilní vládní úsporné škrty rozhodně trvale příjmy rozpočtu nezvýší.
Zánik strojírenství, skláren, obuvnického odvětví, textilek, chemické výroby, devastace zemědělství i potravinářství nepřineslo nic užitečného. U dosud zbylé části průmyslových podniků dochází i přes mnohá vládní prohlášení a sliby k nepopíratelnému potlačování podnikatelské konkurenceschopnosti oproti ostatním zemím Evropské unie. Další naší tragedií byla privatizace pro stát prioritních odvětví do rukou nadnárodních společností. Například nedomyšlený rozprodej těžařského průmyslu přináší především zvyšování cen uhlí promítající se do všech komodit výroby energií. K tomu přispívá i politické omezování těžby uhlí. Dobře na tom není ani petrochemický průmysl diktující ceny. Chybnou zemědělskou politikou jsou zcela zbytečné, skoro již padesátiprocentní dovozy mnohdy nekvalitních potravin, které jsme schopni si sami vyrobit. Výsledkem rozprodeje telekomunikací jsou uplatněny, oproti západním sousedům, nenormálně vysoké ceny telefonních hovorů, zaviněné zahraničním obcházením našeho špatného telekomunikačního zákona. Trvalý rozklad zdravotnictví přináší neustálé zdražování léků, pokračující finanční spoluúčast pacientů a nesmyslné poplatky. Rovněž vysoké a neustálé zvyšování cen vodného a stočného rázně omezuje hygienické, uživatelské i zahrádkářské potřeby občanů a výroby průmyslových odvětví.
Objektivního hodnotitele málo utěšeného stavu napadá myšlenka, zda vedle korupčních kmotrů je i možnost v pozadí zapojených mafií. Bohužel je potřebné konstatovat, že se u nás plíživě zvyšuje procentní hranice chudoby. Není třeba připomínat, že platy i důchody oproti Německu i Rakousku jsou tři až čtyřikrát nižší při srovnatelných cenách základních potravinových a dalších potřeb. Je prosto zcela nepochopitelná, statistickým úřadem asi úmyslně klamavě uváděná inflace pod tři procenta.
Jiří Hanzlíček, exporadce ministrů průmyslu
![](/Content/Img/content-lock.png)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz