Michael Rada: E-MOTION je více než jen čistá mobilita

12.09.2016 8:22 | Zprávy

Stejně jako v původním blogu na jiném serveru, bych se rád i na nové adrese věnoval tématu E-MOTION a tím i čisté mobility, které je s ním spojená. Výraz E-MOTION, jsem vybral záměrně pro jeho dvousmyslnost. Prvním významem je Elektro mobilita, druhým pak Emoce, s ní spojené.

Michael Rada: E-MOTION je více než jen čistá mobilita
Foto: Archiv Michaela Rady
Popisek: Michael Rada

V době, kdy jsem se rozhodl E-MOTION začít tvořit, tedy téměř dva roky zpět, jsem se v rámci budování světa bez odpadu rozhodoval, co vše by mělo být jeho součástí a čistá mobilita mi připadla jako samozřejmost. S rychlým rozvojem technologií, jsem se na rozdíl od politiků a obchodníků nezaměřoval jen na osobní elektrické automobily, ale snažil jsem se najít spojovací prvek mezi jednotlivými druhy čisté mobility, včetně té elektrické, což se mi bohužel nepodařilo.

Zjistil jsem totiž, že stejně jako v průmyslu, namísto vytváření harmonické synergie, každý obor, každý výrobek, každý výrobce, si hrají jen a pouze na vlastním písečku a obzor jejich vnímání je tak úzký, že elektro kolo, nevidí koloběžku, ani skútr natož něco nového a jeden druh osobního auta, nevidí druhý.

Proto jsem se rozhodl E-MOTION pojmout jako pojítko a trvalo to dlouho, než se začalo, pomalu dařit, prolamovat ledy.

Ve svém blogu jsem proto přinášel a i nadále chci přinášet zajímavosti a novinky ze světa čisté mobility a to bez ohledu na značku, regionální příslušnost, či politickou podporu. Protože jsem sám uživatelem osobní elektrické mobility, budu moci sdílet i reálné poznatky z každodenní praxe.

Pro ty z Vás, kdož máte zájem se podívat, což již psáno a vydáno bylo, doporučuji návštěvu archivu na staré adrese skrývající se pod tímto linkem.

Nyní však hurá do současnosti

Jak uvádím výše, nekončí pro mne a E-MOTION čistá mobilita jen konkrétním druhem osobního vozu, či značky. Tak je konec jen pro politiky. Pro mne to znamená nejen silnice a cesty na souši, ale i cesty vodní na i pod hladinou), ale i cesty vzduchem.

V první části se podíváme na vodní hladinu, kde se představila v minulých dnech zajímavá novinka, kterou je solární plachetnice, resp. abychom byly přesní, solární katamaran. Jeho první prototypy nejsou vůbec levnou záležitostí, začínají na 562.000 USD, ale exklusivita s nulovým negativním dopadem na životní prostředí, je zaručena (ZDE). Bez zajímavosti není jistě ani skutečnost, že designér myslel na životní prostředí i v otázce dodávky. Celý katamaran, včetně příslušenství, totiž bude dodán ve dvou 40ti stopých námořních kontejnerech a tak se sníží i jeho primární negativní uhlíková stopa.

Když jsme u prostředků využívajících k pohybu jen a pouze sílu slunce, zajímalo by mne, zdali jste se také někdy zarazili nad tím, proč dnes žádné, komerčně vyráběné osobní auto, nemá na svém těle solární články, obzvláště když technologie jejich výroby a tvar umožňují mnohem více než například před deseti lety. Já odpověď již znám a proto se mi o to více líbí koncept německého startupu SONO MOTORS, který dotáhl myšlenku do konce a i díky komunitnímu financování (ZDE) začíná podobné vozidlo vyrábět.

Vozidlo se jmenuje SION a počítá se s tím, že solární zdroj bude schopen dodat v průběhu dne energii ca na 30 km jízdy. Zbytek může dodávat standardní rozvodná síť. Příjemnou maličkostí je i to, že vozidlo nebude energii jen konzumovat, ale je schopno ji i dodávat a stává se tak i pojízdnou elektrárnou schopnou nejen nabíjet elektroniku, ale i třeba dodávat elektřinu i na vaření. Cena slabšího modelu je stanovena na 13.000 Liber, s dvojnásobný dojezdem pak na 18.000 Liber. SION by se měl prodávat již za dva roky.

Když jsme u výrobků s písmenem S na začátku, což takhle se podívat na SOLO, malou elektrickou tříkolku do města (ZDE). Vozidlo pro jednoho s maximální rychlostí 130 km/h a dojezdem 160 km. Už se proslýchá, že bude i model pro dva cestující.

Nejen elektřinou živena je čistá mobilita

Ovšem nejenom elektřinou živena je čistá mobilita, a proto se některým z Vás může zamlouvat více vozidlo na stlačený vzduch. Již pár let jej vyvíjí s partnery indická automobilky TATA MOTORS (známá i u nás) a komerční model až pro tři osoby, by měl být v prodeji (pravděpodobně jen v domácí Indii) již příští rok. Vozidlo má již dokonce vlastní stránku v encyklopedii WIKIPEDIA (ZDE).

Na závěr si dovolím se podělit o domácí E-MOTION, které po lidech, láká i další obyvatele naší planety, jak se můžete sami přesvědčit na následujícím videu (ZDE)

K domácí půdě snad jen tři maličkosti. Tou první je možnost setkat se s E-MOTION v rámci akce DEN BEZ AUT pořádaném zastupitelstvem Prahy 4 při příležitosti světového dne čisté mobility (22.9.2016). Tou druhou pak, skutečnost, že po roce vývoje se nám podařilo úspěšně dotáhnout projekt UPGRADU BATERIOVÝCH SETŮ elektrických jednokolek, konkrétně značek NINEBOT ONE, AIRWHEEL a FASTWHEEL. A třetí, že již od 8.10.2016 začne v Plzni působit první tuzemská, evropská, ale i světová ŠKOLA STABILITY A ČISTÉ MOBILITY, jejíž nedílnou součástí E-MOTION bude.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Kokain, tráva nebo špiritus?

15:49 Jiří Paroubek: Kokain, tráva nebo špiritus?

To už nedávají ani ti největší a nejzaslepenější podporovatelé vlády z řad komentátorů a expertů. Ne…