Klíčovou roli v dynamice růstu opět hrají tržby za prodej aut. V září se opět dostaly na dvojciferný růst a tím zařídily celkové zvednutí maloobchodu. Bez započtení tohoto segmentu tržby rostly o 2,4 %. I tady je ale hlavní položka nepotravinářské zboží. Spotřebitelé tak utrácejí jen nepatrně více za potraviny (+0,5 %), zato za auta, počítače nebo telefony jsou ochotní v meziročním srovnání utratit mnohem více.
Pětinový růst si opět připsal segment počítačů a komunikačních zařízení ve specializovaných prodejnách, podobně na tom byl prodej přes e-shopy, který rostl o 23 %. Po dlouhé době naopak propadly tržby za prodej oblečení. Tržby poklesly meziročně o 1,6 %, zatímco průměr letošního roku je růst o 4,4 %. Oblečení je ale silně cyklický segment, který výrazně reaguje na počasí, případně na sezónní akce a to, jestli prodejci masivně propagují letní výprodeje nebo kdy začnou s vánoční sezónou.
Vánoční sezóna se do maloobchodu pomalu blíží. První obchodníci ji nachystali na říjen. Prozatím je ale pro spotřebitele ještě příliš brzy. V posledních letech totiž nechávali velké Vánoční nákupy až na konec listopadu a prosinec, a ve velkém čekali na povánoční výprodeje. Podobně by to mělo být i letos.
Ing. Michal Kozub, analytik
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz