Mírné zpomalení maloobchodu v průběhu roku naznačuje i spotřebitelská důvěra, která se sice stále nachází na výrazně nadprůměrných hodnotách, avšak spotřebitelé přeci jen ve větší míře začínají pociťovat obavy z růstu nezaměstnanosti a cen a také se zvyšuje jejich úmysl více spořit.
Spotřebitelský apetit nepolevuje. Důkazem jsou březnové maloobchodní tržby, které oproti únoru vzrostly o 0,6 %. V meziročním srovnání tržby vzrostly o 4,3 %, respektive dokonce o 5,9 % po očištění o kalendářní vlivy. V souhrnu za 1. čtvrtletí letošního roku maloobchod meziročně přidal 4,8 %, respektive 5,3 % po očištění kalendářní vlivy s velikonočními svátky.
Detailnější pohled ukazuje, že se v březnu dařilo především prodejcům nepotravinářského zboží, zatímco prodeje potravin byly s ohledem na pozdější termín Velikonoc slabší. V meziročním srovnání tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o velice slušných 10,5 %.
Pokud bychom si měli vybrat, v jakém segmentu maloobchodu rostly tržby v březnu nejrychleji, tak internetové prodeje jsou jednoznačnou sázkou na jistotu. Tržby internetovým prodejcům vzrostly v březnu meziročně o 22,1 %. Přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet je pokračujícím trendem, který trvá již několik let a významněji nepoleví ani letos. Velmi dobře se však v březnu prodávaly i výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, oděv a obuv, zařízení pro dům a zahradu a v neposlední řadě i počítače a komunikační zařízení. Ve všech zmíněných segmentech byl meziroční růst tržeb dvouciferný.
Silný růst maloobchodu v 1. čtvrtletí letošního roku lze v první řadě opět připsat především velmi pozitivní situaci na pracovním trhu s velmi vysokou zaměstnaností a rychlým růstem mezd. Během letošního roku situace na domácím pracovním trhu sice zůstane i nadále velmi příznivá, avšak růst mezd již přeci jen nebude tak silný jako loni. Mírné zpomalení maloobchodu v průběhu roku naznačuje i spotřebitelská důvěra, která se sice stále nachází na výrazně nadprůměrných hodnotách, avšak spotřebitelé přeci jen ve větší míře začínají pociťovat obavy z růstu nezaměstnanosti a cen a také se zvyšuje jejich úmysl více spořit. Letos tak očekávám růst maloobchodu kolem 4 %.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV