Miroslav Novák: Spotřebitelský apetit nepolevuje

07.05.2019 18:51 | Zprávy

Během letošního roku situace na domácím pracovním trhu sice zůstane i nadále velmi příznivá, avšak růst mezd již přeci jen nebude tak silný jako loni.

Miroslav Novák: Spotřebitelský apetit nepolevuje
Foto: Hans Štembera
Popisek: Nakupování, ilustrační foto

Mírné zpomalení maloobchodu v průběhu roku naznačuje i spotřebitelská důvěra, která se sice stále nachází na výrazně nadprůměrných hodnotách, avšak spotřebitelé přeci jen ve větší míře začínají pociťovat obavy z růstu nezaměstnanosti a cen a také se zvyšuje jejich úmysl více spořit.

Spotřebitelský apetit nepolevuje. Důkazem jsou březnové maloobchodní tržby, které oproti únoru vzrostly o 0,6 %. V meziročním srovnání tržby vzrostly o 4,3 %, respektive dokonce o 5,9 % po očištění o kalendářní vlivy. V souhrnu za 1. čtvrtletí letošního roku maloobchod meziročně přidal 4,8 %, respektive 5,3 % po očištění kalendářní vlivy s velikonočními svátky.

Detailnější pohled ukazuje, že se v březnu dařilo především prodejcům nepotravinářského zboží, zatímco prodeje potravin byly s ohledem na pozdější termín Velikonoc slabší. V meziročním srovnání tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o velice slušných 10,5 %.

Pokud bychom si měli vybrat, v jakém segmentu maloobchodu rostly tržby v březnu nejrychleji, tak internetové prodeje jsou jednoznačnou sázkou na jistotu. Tržby internetovým prodejcům vzrostly v březnu meziročně o 22,1 %. Přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet je pokračujícím trendem, který trvá již několik let a významněji nepoleví ani letos. Velmi dobře se však v březnu prodávaly i výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, oděv a obuv, zařízení pro dům a zahradu a v neposlední řadě i počítače a komunikační zařízení. Ve všech zmíněných segmentech byl meziroční růst tržeb dvouciferný.

Silný růst maloobchodu v 1. čtvrtletí letošního roku lze v první řadě opět připsat především velmi pozitivní situaci na pracovním trhu s velmi vysokou zaměstnaností a rychlým růstem mezd. Během letošního roku situace na domácím pracovním trhu sice zůstane i nadále velmi příznivá, avšak růst mezd již přeci jen nebude tak silný jako loni. Mírné zpomalení maloobchodu v průběhu roku naznačuje i spotřebitelská důvěra, která se sice stále nachází na výrazně nadprůměrných hodnotách, avšak spotřebitelé přeci jen ve větší míře začínají pociťovat obavy z růstu nezaměstnanosti a cen a také se zvyšuje jejich úmysl více spořit. Letos tak očekávám růst maloobchodu kolem 4 %.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomio Okamura byl položen dotaz

Pozice ministra vnitra

Dobrý den pane Okamuro, Zajímalo by mě, kdybyste hypoteticky byl na pozici ministra vnitra, pod kterého také spadá Česká pošta, na co byste se zaměřil? Bylo by to na kvalitu této služby? Podle mě jde Česká pošta do pr... Nejen že za Rakušana došlo ke zhoršení dostupnosti a snížení počtu poboček, ale...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Jemelík: Zmatečný výklad zmatečného zákona

15:16 Zdeněk Jemelík: Zmatečný výklad zmatečného zákona

Předcházejí článek Netečná veřejnost byl provokací, která měla vzbudit zájem veřejnosti o zmatenou n…