Ondřej Konrád: Dan Ťok má předpoklady uvést věci do pohybu

05.12.2014 7:33 | Zprávy

Prezident žádné námitky proti úspěšným podnikatelům kráčejícím do exekutivy nemá, to řekl už před pár týdny, kdy vešlo ve známost jméno vytipovaného kandidáta na post nového ministra dopravy.

Ondřej Konrád: Dan Ťok má předpoklady uvést věci do pohybu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy Dan Ťok

A i kdyby se zdál premiérovi nápad instalovat Dana Ťoka, dosavadního ředitele stavební velkofirmy Skanska do čela resortu zadávajícího zakázky kupříkladu na stavbu dálnic, což spadá do činnosti Skansky, stejně Bohuslav Sobotka v podstatě musí výběr Andreje Babiše respektovat. 

Ťok je osvědčený manažer a bude na něj dobře vidět. Zvýhodňovat bývalou firmu, jíž mimochodem nevlastní, byl toliko jejím vrcholovým zaměstnancem, asi těžko může. A problematice dopravních staveb nepochybně rozumí. 

A konkrétně za jeho působení ve Skansce se firma vzdálila předchozím tendencím podílet se na kartelových dohodách kolem státních tendrů. Jinými slovy, novému ministrovi je třeba dopředu věřit. Jak si bude počínat, je pak otázkou budoucnosti. 

Desátý šéf odboru dopravy má ovšem před sebou nelehkou roli. Zvlášť když se bude skutečně snažit konečně zlevnit budování dálnic, které je u nás ve srovnání s vyspělými západními státy evidentně předražené. A vrabci si o tom léta cvrlikají, to je ale asi tak vše. 

Může-li se to někomu povést aspoň nastartovat, pak právě snad erudovanému ex-řediteli podniku typu Skansky. Třebaže mu to oblibu u stavitelů nepřinese.

Vicepremiér Babiš u příležitosti uvedení Ťoka do funkce mimo jiné řekl, že nový ministr by se měl soustředit na propojení železnice s Letištěm Václava Havla, což je obsaženo i v programu Sobotkovy vlády. Praha by se tak přiřadila k evropským velkoměstům a veškeré dosavadní plány na lehčí dosažitelnost letiště zůstávaly doposud jen vzdáleným předsevzetím. 

Ačkoli by to nemělo být tak komplikované a je dodnes s podivem, že magistrát v souladu s vládou místo prodloužení metra A k letišti, s případným využitím stávající pozemní trasy kladenské dráhy, odsunulo doslova stranou - tunel metra zahnul méně logicky k motolské nemocnici. Nyní, jak se zdá, na letiště konečně dojde, Ťok to od vlády bude mít přímo zaúkolováno. 

Nu a pak také musí učinit rázné změny v nepříliš výkonném Ředitelství silnic a dálnic a následně viditelně pokročit v polozamrzlém dobudování dopravní infrastruktury, s čímž nepřímo souvisí i transparentní výběr provozovatele mýtného systému. Jak řečeno, Daň Ťok je nesporným expertem v oboru a není proč mu nevěřit, že bude mít vůli věci rozhýbat.

Což se lehko řekne, ale podstatně obtížněji provádí. S Antonínem Prachařem se šéf Ano, pod které v kabinetu ministrů doprava spadá, netrefil. Napodruhé snad bude úspěšnější. 

Pozitivní změny v resortu dopravy by také Andreji Babišovi vynesly body v cestě za premiérstvím. O které se už nyní minimálně mezi řádky jasně hlásí. 

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

Jak přesně si to vyvlastnění představujete?

A byť je to mířeno proti Rusům, není paradox, že přesně tohle dělali oni? Fakt myslíte, že je to demokratický nástroj?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jaroslav Pelc: Jaroslav Vodička – sjednotitel a rozmnožitel levice?

12:16 Jaroslav Pelc: Jaroslav Vodička – sjednotitel a rozmnožitel levice?

Český svaz bojovníků za svobodu byl politicky a hospodářsky destruován svým vedením v čele s ing. Ja…