Kdyby je dodržovali, neoslovili by voliče, nezískali mandáty a poté ani finanční prostředky za ně. Mohou se vymlouvat na agentury, to jim ale nepomůže, protože existuje mnoho důkazů, že o popisovaných činnostech dopředu věděli nebo mohli vědět. Navíc stejné prohřešky již prošetřuje policie na základě oznámení Krajskému státnímu zastupitelství v Ostravě po nedávných komunálních volbách.
Volební právo je ustanoveno v Listině základních práv a svobod, článku 21, odstavci (3) a zní: Volební právo je všeobecné a rovné a vykonává se tajným hlasováním. Podmínky výkonu volebního práva stanoví zákon. A dle zákona č. 130/2000 Sb., o o volbách do zastupitelstev krajů se řídí samotné hlasování. To probíhá ve dvou dnech a v konkrétním čase (§3, odst. (2)), ve volební místnosti s povinnostmi voliče za plentou bez možnosti zastoupení.
Politické strany a hnutí ve snaze ovlivnit mysl voliče v předvolebním boji o moc pak využívají inzerci nabízenou reklamními agenturami. Ty umísťují poutače pokud možno v celé ploše města, kde se předpokládá zvýšený pohyb chodců a dopravních prostředků. Ke zlevnění celé kampaně využívají ustanovení o odpuštění místních a správních poplatků dle obecně závazné vyhlášky města Ostravy č. 4/2016, článku 8 - osvobození a úlevy, odst. (6) Od poplatku se osvobozuje umístění reklamních zařízení
a) kandidujícími subjekty v souvislosti s výkonem jejich volebního práva v době od vyhlášení voleb do 3 dnů po uveřejnění výsledků voleb Státní volební komisí.
Obdobně se to týká správních poplatků, které jsou veřejným příjmem a jejich osvobození v případě užití volebního práva.
Jenže reklamy nejsou v majetku kandidujících subjektů a už vůbec nebyly využity v souvislosti s výkonem - tajným hlasováním. Navíc se vždy jednalo o stavby nebo zařízení pro reklamu podle stavebního zákona, které k jejich povolení vyžadují mnohem víc než souhlas vlastníka s umístěním.
§ 104, odstavec (2), písmeno j) jednoznačně říká, že ohlášení stavebnímu úřadu vyžadují informační a reklamní zařízení na stavbě nebo na pozemku neuvedená v §103 odst. 1, písm. c), bodech 8 a 9 a stavby pro reklamu podle §3 odst.2.
Billboard s vítězným kandidátem do Senátu ČR v ochranném pásmu komunikace II. třídy - městský okruh - ulice Mariánskohorská.
A z dalšího billboardu se usmívá samotný premiér. Stejná komunikace - městský okruh a komunikace II. třídy - Mariánskohorská
Celá fotogalerie
Jinak řečeno: každá stavba nebo zařízení pro reklamu větší než 0,6 m2 vyžaduje nějakou formu souhlasu stavebním úřadem. Přičemž se jedná o stavbu nebo zařízení, nikoli o reklamu jako takovou. Ta je jen informací na stavbě nebo zařízení podle stavebního zákona. Takže stavební zákon posuzuje stavbu, nikoli reklamu na ni. A součástí schvalování o umístění nebo změně stavby - nosiče informace je platba správního poplatku. Ten je o řád vyšší, než si účtují reklamní agentury za měsíc. Takže z logiky věci, pokud je reklamní sdělení voliči legální, musí být agentura ve ztrátě. Další poplatek pak souvisí s odstraněním stavby a způsob odstranění je jednoznačně popsán stejným zákonem. Navíc stavební zákon ukládá podmínku zveřejnit záměr odstranit stavbu minimálně 30 dní před odstraněním z pozemku. Vzhledem k tomu, že velké množství reklam na jejich pozicích nestálo ani celý měsíc, nemohla být tato podmínka splněna. Což je další důkaz o podezření z nelegálního chování při soutěži při získávání mandátů a následně finančních prostředků za ně.
Když je reklama na stavbách technické infrastruktury, jako je například veřejné osvětlení, nebo zastávky MHD, u kterých uživatelé nemohou ovlivňovat jejich způsob užívání, jsou svázány ještě dalšími povinnostmi ke katastru nemovitostí a dokumentaci skutečného provedení před udělením souhlasu s užíváním.
A samostatnou kapitolou jsou pak billboardy v ochranných pásmech kominikací I. a II. třídy. Ty se v těchto pásmech vůbec nesmí vyskytovat z důvodu veřejně chráněných zájmů bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích. Povolení vlastníka nebo správce komunikace nestačí. V řízení u stavebního úřadu by pak zjistili, že billboardy v ochranných pásmech nesmí postavit a ani nelze udělit výjimku! Pokud tam stojí, nemůže tam být legálně. A přesto se z nich na voliče usmívali jak premiér, tak ministr financí, který je odpovědný za výběr poplatků, které jsou příjmem veřejných financí. Snad ví, komu zadali inzerci a neznalost zákona neomlouvá. Při zdravém selském rozumu pak musí pochopit, že něco není v pořádku. Leda že by .... a kontroluje to také on ..... Doufám, že ne.
Podívejte se na inzerci u komunikace I. třídy - ulice 17.listopadu (např. ODS a ANO 2011), nebo II.třídy - ulice Mariánskohorská, Plzeňská, 28. října, Opavská, atd.. (téměř všechny inzerující politické strany inzerovaly na plochách, které neodpovídají ustanovením platného stavebního zákona a jeho prováděcích vyhlášek)
Komunikace I. třídy I/11 - 17. listopadu. I zde je bigboard v ochranném pásmu komunikace.
Celá fotogalerie
Další kapitola jsou plachty na fasádách domů. Zde se nabízí otázka, jak asi fungují požární preventisté a jak státní požární dozor? Stavební zákon jednoznačně říká, že se nesmí zásadním způsobem měnit vzhled fasády a ovlivňovat požárně bezpečnostní řešení stavby. Je to nejen obcházení útvaru hlavního architekta statutárního města Ostravy, ale i obecně technických požadavků na stavby, které jednoznačně říkají, že protipožární a hygienické předpisy jsou závazné. Větrat a proslunit kanceláře je také potřeba. Zvláště pokud je s těmito funkcemi oken počítáno už v projektu. A pokud je stejně jako na ulici 28. října plachta přes výfuk vzduchotechnického zařízení, je na pováženou, jestli je reklama KDU-ČSL umístěna legálně. Argument zástupkyně TOP09, krajské kanceláře v Ostravě, že v plachtách jsou dírky neobstojí. Obecně lze říci, že závislost velikosti plochy okna je závislá na ploše podlahy místnosti. Dírky v plachtě nestačí. (informace se netýká krajských voleb 2016, diskuze proběhla mnohem dříve.)
Fasáda objektu s reklamou zakrývající prvky fasády. Okna nelze plnohodnotně využívat. Navíc hrozí riziko vzniku požáru ze vzduchotechniky, kterou zakrývá.
Celá fotogalerie
Zřejmě nejdůležitější téma krajských voleb
Často se na reklamních plochách vyskytovaly texty o imigrantech, islamizaci a ochraně křesťanských hodnot. Možná by nebylo "od věci" si v krátkosti připomenout Súru 27 Vznešeného Koránu s názvem Mravenci, verš 16 a 44. Ve verších se píše o řeči ptactva a o královně ze Sáby, která navštívila krále Šalamouna. Ten dal v jeho chrámu vyleštit křišťálovou podlahu tak, že vypadala jako vodní hladina. Královna si pak před vstupem zvedla sukni ze strachu, ať ji nenamočí, a tak odhalila kopyto. Ukázalo se, jaká je - byla.
O ptactvu se zmiňuje i Ježíš v Bibli, když hlásá, že zničí to odporné ptactvo. Jenže naši politici si zřejmě vykládají křesťanské hodnoty po jejich. Adolf Hitler byl také křesťanem. Alespoň to o něm hlásal. Neplatil daně. Zřejmě se inspiroval u Ježíše. Ten je také neplatil. Tedy až do doby, kdy požádal rybáře, aby předal minci z tlamy ulovené ryby výběrčím daní. I tak zaplatil více, než měl, protože jeho činnost nebyla o penězích.
Však naše politiky - ochránce křesťanských hodnot, asi až příliš obtěžuje ohavné ptactvo.
Správní poplatky a financování politických stran v závislosti na množství získaných mandátů jsou toky peněz dané pravidly zvané zákony. Zde platí Cti otce a matku svou. Pokud jsou otcem a matkou pravidla chování - zákony, tak je křesťanskou hodnotou jejich dodržování.
Nedávno proběhly volby do krajských zastupitelstev a do Senátu České republiky. Ze zveřejněných výsledků krajských voleb je jasné, že hnutí ANO 2011 získává od roku 2017 44 mil. Kč, STAN 9,5 mil. Kč, Úsvit/SPD 4,5 mil. Kč, ČSSD 31,25 mil. Kč, TOP09 4,75 mil. Kč, ODS 19 mil. Kč, KSČM 21,5 mil. Kč, KDU-ČSL 15,25 mil. Kč atd.. do stranické pokladny v závislosti na získaných mandátech.
Zisk mandátu a tedy i příspěvku do stranické pokladny ze státního rozpočtu pak přímo ovlivňuje reklamní kampaň v předvolebním období. Ta byla v drtivé většině případů viditelná hlavně jako billboardová kampaň. Jednotlivé agentury se předhánějí v účinnosti u nich objednaných kampaní a dle výsledků je takováto kampaň evidentně účinná. Jenže ne vždy se jednalo o reklamu, která vykazovala prvky legálnosti dle skutečně zjištěného stavu v konfrontaci s ustanoveními zákonů.
Takže
se mohu domnívat, že pokud byly nelegální reklamní plochy bude i nelegální financování politických stran z veřejného rozpočtu dozorované Ministerstvem financí. To je řízeno manažerem hnutí ANO 2011. To má být odměněno za úspěch ve volbách. Ale toho by nedosáhlo, kdyby dodržovalo platné zákony.
Takže
se ministr financí dostává do pozice, kdy kontroluje sám sebe a výsledek je tragický.
Občanský zákoník v §1000 říká: Nepoctivý držitel vydá veškerý užitek, kterého držbou nabyl, a nahradí ten, který by získala zkrácená osoba, jakož i všechnu škodu, která vzešla z jeho držby.
Tedy finanční užitek politické strany získaný pomocí nelegálních kroků zaměřených k získání mandátů ve volbách. Byť z nedbalosti.
Před závěrem jedna poznámka
V současnosti se připravují nové právní předpisy, které nahradí stávající stavební zákon. Určitě nebude "od věci" se zamyslet nad stavem, kdy dopravní prostředky slouží jako nosič inzerce. Z pohledu, jak je definována stavba pro reklamu (větší než 8 m2), mohou být stavbami pro reklamu i dopravní prostředky. (Viz reklama Dominiky Myslivcové na Českobratrské ulici) Nevšiml jsem si, že by vozidlo bylo "pokutováno" a o komunikaci také nešlo. Argument soukromého pozemku by pak nahrával tvrzení, že šlo o černou stavbu. (šlo o úmysl šířit inzerci)
Závěrem
Ministr financí má povinnosti při správě cizího majetku. V tomto případě jde o veřejné finance a to ať už o příjem ve formě poplatků, nebo výdej ve formě příspěvků do státní kasy. Doufám tedy, že nejde o trestné činy daňové, polatkové a devizové a členové Vlády jednoznačně vysvětlí, kdo je za zdokumentovaný stav odpovědný. A schovávání se za agentury, nebo sekretářky by nebyl moc vhodný. Téměř každý poslanec Poslanecké sněmovny, senátor a člen Vlády ČR obdržel potřebné informace formou e-mailu. (Se souhlasem adresáta je mohu zveřejnit.) A neschovávejte se za sekretářky s výmluvou, že ony řeší vaši e-mailovou korespondenci, protože vám chodí 300 e-mailů denně. My, voliči nevolíme vaše sekretářky, ale vás.
A chování, že nebudete nikoho interpelovat jen pro to, že by se mohlo jednat po volbách o možného koaličního partnera .. Ano i tuhle osobní zkušenost už mám.
zdroj: Hrabiš Penězowski, ostravak-v-akci.blogspot.cz